DE DYRESTE DIRKETERUTENE: Fra 3.909 kroner til 399 kroner én vei: Det er store forskjeller på innenriks direkteruter i Norge. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix
DE DYRESTE DIRKETERUTENE: Fra 3.909 kroner til 399 kroner én vei: Det er store forskjeller på innenriks direkteruter i Norge. Foto: Shutterstock/NTB ScanpixVis mer

Flypriser i Norge

Her er Norges dyreste flystrekninger

Synes du det er dyrt å reise i Norge? Her er de dyreste, billigste, korteste og lengste direkterutene i landet.

Det finnes mange gode råd for hvordan du skal få fatt i de billigste flybillettene, hvor høydepunktene er å følge med på priskampanjer, reise dit konkurransen er høyest og prisene dermed lavest - og å sjekke prisene hos flere flyselskaper.

Det funker bra til destinasjoner med større konkurranse blant flere flyselskaper.

Men i Norge har vi mange små flyplasser, og i tillegg endel ruter som flys på oppdrag fra staten; ikke fordi de er lønnsomme, men fordi det anses som samfunnsmessig viktig å opprettholde et flytilbud der.

På disse «oppdragsrutene» er det ikke konkurranse. Det er kun ett flyselskap som flyr, ofte med veldig varierende hyppighet.

Kort sagt: Det er mange destinasjoner i Norge hvor du ikke har noe alternativ dersom du ønsker å fly dit. Og du er prisgitt de prisene som det ene flyselskapet setter.

Hva skjer da med prisene?

HIT ER DET DYREST: Oslo-Longyearbyen er dyreste direkterute i Norge. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix Vis mer

Her er de dyreste flyrutene i Norge

Vi har sjekket priser og konkurranse på alle innenriks direkteruter med fly i Norge.

Vi har funnet til sammen 257 direkteruter, og du kan se alle prisene på alle rutene her:

Klikk her for å se hvordan hjemstedet ditt havner på pristabellen: Bor du på den billigste eller dyreste flyruta i Norge?

Ettersom det er en ganske omfattende tabell, drar vi ut høydepunktene her:

De dyreste innenriks-direkterutene som vi har funnet, er disse, og prisene er én vei:

1. Oslo-Svalbard: 3.909 kroner

2. Bergen-Notodden: 3.272 kroner

3. Florø-Kristiansund: 2.105 kroner

4. Bergen-Ørsta/Volda: 1.748 kroner

5. Vadsø-Tromsø: 1.606 kroner

6. Brønnøysund-Oslo: 1.506 kroner

7. Trondheim-Molde: 1.505 kroner

8. Svalbard-Oslo: 1.397 kroner

9. Tromsø-Vadsø: 1.306 kroner

10. Tromsø-Bergen: 1.306 kroner

Det er ikke alle strekninger som har flyvninger på den aktuelle datoen, men som likevel er direkteruter - og som vi dermed har med i prisoversikten. Mange av disse er også blant de dyreste, og vi lister derfor noen av disse her - selv om datoene har noe avvik fra 17. mars. Du kan se mer detaljer rundt dette i denne tabellen.

1. Leknes-Oslo: 2.756 kroner*

2. Svalbard-Tromsø: 2.567 kroner*

3. Oslo-Leknes: 2.255 kroner*

4. Stavanger-Florø: 2.206 kroner*

5. Oslo-Svolvær: 2.005 kroner*

6. Stokmarknes-Oslo: 2.005 kroner*

7. Oslo-Mo i Rana: 1.905 kroner*

* Avvikende avreise. Priser for mest nærliggende avgang - se detaljer for hver enkelt av rutene i tabellen.

Og her er det billigst å fly

Dersom vi ser bort fra Svalbard, som ligger utenfor fastlands-Norge, er det endel ruter hvor prisen er opp mot 2.500 kroner til 3.000 kroner én vei, og det er 40 ruter med priser på over 1.000 kroner hver vei.

Men det er også ganske mange ruter som er priset ganske likt, og på toppen av billiglisten finner vi utelukkende flystrekninger med konkurranse.

STAVANGER ER BÅDE BLANT DE BILLIGSTE OG DE DYRESTE: Bergen-Stavanger er blant de billigste strekningene. Men Stavanger er også representert på lista med de dyreste strekningene, med direkteruten Stavanger-Florø. Foto: Andreas Lind / Avinor Vis mer

Her er de billigste flystrekningene:

1. Oslo-Kirkenes: 399 kroner

2. Bergen-Trondheim, t/r: 399 kroner

3. Bergen-Oslo, t/r: 399 kroner

4. Bergen-Stavanger, t/r: 399 kroner

5. Berlevåg-Båtsfjord, t/r: 399 kroner

6. Mehamn-Berlevåg: 399 kroner

7. Bodø-Oslo, t/r: 399 kroner

8. Haugesund-Oslo, t/r: 399 kroner

9. Kristiansand-Oslo, t/r: 399 kroner

10. Kirkenes-Vadsø, t/r: 405 kroner

Korteste og lengste direkterute

Vi har også sett på flytidene på de ulike direkterutene. Og nei; det er ikke automatisk en sammenheng mellom flytid og pris.

Men den dyreste strekningen, Svalbard-Oslo, er også den lengste, med en flytid på 2 timer og 55 minutter.

Deretter følger Oslo-Stokmarknes med en flytid på 2 timer og 30 minutter. Denne strekningen er på 9. plass over de dyreste rutene i landet.

De korteste flyrutene i Norge er ifølge flytidene til flyselskapene, Kirkenes-Vadsø og Vadsø-Vardø: Der er flytiden 15 minutter.

Mehamn-Berlevåg og Brønnøysund-Sandnessjøen har en flytid på 17 minutter.

Selv om ingen av disse har de dyreste billettene, er de heller ikke å finne på topp-10-listen med de billigste flybillettene.

Silje Brandvoll, direktør for kommunikasjon i Widerøe, påpeker at de kortere rutene har fått en stor avgiftsbelastning med avgiftsøkningen som har vært de siste årene.

ØKTE AVGIFTER PÅVIRKER: Silje Brandvoll i Widerøe sier avgiftsbelastningen har blitt stor på spesielt de korteste strekningene. Foto: Widerøe Vis mer

- På kommersielle ruter er det tilbud og etterspørsel som styrer prissettingen. Her har vi hatt en voldsom avgiftsøkning de siste par årene på mellom 50-55 prosent. Dette gjør at det har blitt mer kostbart å drive kommersielle ruter, og da spesielt de korteste strekningene, da den forholdsmessige avgiftsbelastningen har blitt svært stor, uttaler Brandvoll til Dinside.

Slik settes prisene på innenriksflytrafikken

Svein Bråthen, professor i transportøkonomi ved Høyskolen i Molde, sier til Dinside at prissetting avhenger av flere forhold, og at det som regel er lavere priser der det er konkurranse.

HØYERE PRISER DER DET KUN ER EN AKTØR: Svein Bråthen, professor i transportøkonomi ved Høyskolen i Molde, sier det som regel er høyere priser på strekninger med kun én aktør. Foto: Privat Vis mer

- Det gjelder særlig der hvor det er såpass med trafikk at flyene fylles godt opp. Det gjelder særlig mellom de større byene og Oslo. Der hvor det er et tynnere trafikkgrunnlag ligger prisene gjerne noe høyere, selv om det er konkurranse. Vi har jo stort sett en konkurranse mellom to aktører på norske innenriksruter. Det betyr som regel en mindre aggressiv konkurranse enn om det er flere aktører. Her setter markedets størrelse en begrensning på antall aktører, forteller Bråthen.

Han forteller videre at man ofte kan se en «klumping» av avgangene på strekninger med med relativt lite trafikk og lite konkurranse; ofte med parallelle flygninger på morgen og ettermiddag, og et relativt tynt tilbud utenom det.

- Strekningene som har kun én aktør og som flys uten konsesjon har som regel høyere priser, forteller Bråthen - og utdyper at hvor mye høyere pris det er snakk om vil avhenge av annen konkurranse, også konkurranse fra en annen flyplass i rimelig nærhet.

Han bemerker også at ruter som er i grenseland mot konsesjon, og som tidligere kan ha hatt konsesjon, som regel ligger over sammenlignbare konsesjonsruter i pris.

- Rent generelt så varierer prisene betydelig. Bestillingstid før avgang er en viktig faktor. Man kan oppleve høye priser på konkurranseutsatte ruter dersom man er sent ute med bestillingen, sier Bråthen til Dinside.

WIDERØE ER ENERÅDENDE PÅ ANBUDSRUTENE: Staten setter makspriser på anbudsrutene. Du kan se hvor anbudsrutene er, i boksen nederst i artikkelen. Foto: Widerøe Vis mer

Staten setter makspris på anbudsrutene

Staten ved Samferdselsdepartementet setter makspriser på anbuds-rutene.

- Ja, prisene på anbudsrutene settes på en litt annen måte enn prisene på kommersielle ruter. Det er Staten ved Samferdselsdepartementet som setter maksimalpriser på anbudsnettet. Denne prisen varier fra strekning til strekning, og er en viktig forutsetning for prisingen av anbudet. Jo lavere maksimalpris som settes, jo større vil tilskuddsbehovet for å fly disse rutene bli, forteller Silje Brandvoll, direktør for kommunikasjon i Widerøe, til Dinside.

Widerøe er enerådende på de statlige kontrakts-rutene i dag.

I tillegg til at staten setter krav til maksimalpris er det også krav om sosiale rabatter som for eksempel barnerabatter og honnørbilletter på disse rutene.

- Anbudsrutene er som oftest i områder med et tynt trafikkgrunnlag, og de ligger relativt høyt i pris sammenlignet med ruter til og fra de større byene, men de avtar noe per kilometer på de lengre strekningene. Noe av grunnen til dette høye prisleiet er at driften per sete som regel er dyrere på disse rutene; det er mindre fly og tynnere passasjerbelegg, forteller Bråthen ved Høyskolen i Molde.

Klikk her for å se hvordan hjemstedet ditt havner på pristabellen: Bor du på den billigste eller dyreste flyruta i Norge?

Les mer:

- Ikke kjøp flybillettene på en mandag
Se hvorfor det kan lønne seg å være utro mot flyselskapene
Slik klager du på ferien og får penger tilbake