50 EURO BILLIGERE: I prisinformasjonen fra reiseselskapet om frivillige utflukter, får man "avslag" på 50 euro. Men beløpet de viser til, er ditt eget innbetalte depositum.   Foto: Berit B. Njarga
50 EURO BILLIGERE: I prisinformasjonen fra reiseselskapet om frivillige utflukter, får man "avslag" på 50 euro. Men beløpet de viser til, er ditt eget innbetalte depositum. Foto: Berit B. NjargaVis mer

Her er det lett å bli forvirret

Ikke samsvar mellom markedsføringen av reisen, og det du faktisk får tilbud om.

Nylig kunne DinSide fortelle om hva det faktisk vil si å reise gratis gjennom helsekostfirmaet NaturaMed Pharma.

I samarbeid med reiseselskapet Universal Tours, spanderer de flyreise og hotellopphold i Italia, på et utvalg av sine kunder. DinSides journalist tok imot et slikt tilbud, for å se hva dette går ut på.

Ved påmelding til reisen fyller man ut et eget reservasjonsskjema, der det står svart på hvitt at reisen er gratis, men man må betale et depositum på 1.000 kroner for å få tildelt tur. Dette beløpet skal man få tilbakebetalt på destinasjonen.

Men når reiseselskapet deretter ringer for å tilby oss å reise, er vilkårene endret, og man kan se langt etter de 1.000 kronene.

Villedende markedsføring

Beskjeden vi fikk på telefon fra Universal Tours, var nemlig at om vi ønsket å reise, måtte vi takke ja til å spise middag på hotellet samtlige kvelder, til 600 kroner totalt.

Ville man ikke spise på hotellet, fikk man heller ikke delta på reisen, og bare 400 kroner sto igjen for tilbakebetaling av det innbetalte depositumet, var den klare beskjeden fra Universal Tours kundeservice.

Denne telefonen fikk vi en fredag formiddag, og fristen for å takke ja ble satt til påfølgende mandag.

Fagleder Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet mener dette vil kunne betegnes som villedende markedsføring.

– Dersom det ikke er samsvar mellom det som er presentert i markedsføringen, og det tilbudet man faktisk får, så vil markedsføringen lett bli villedende, sier Skjelbostad.

Hun legger til at når det er et krav om å betale 600 kroner for middager for å kunne delta på turen, kan turen neppe kalles gratis, slik det kommer frem av reservasjonsskjemaet.

Les også: Advarer mot falske tilbud på disse varene

– Høres frekt ut

Daglig leder i NaturaMed Pharma, Bodil Arnesen, påpeker at dette i utgangspunktet er en meget rimelig reise, som skal være en gave til deres kunder.

– Ettersom det er Universal Tours som står for gjennomføringen av selve reisen, bør dere ta dette opp med dem. At de pålegger kundene å betale for middag på hotellet, som endrer avtalen, høres frekt ut, sier Arnesen.

Tibi Arghir i Universal Tours, mener det må skyldes en misforståelse at undertegnede ble pålagt å betale for middag på hotellet, for å kunne takke ja til reisen.

– Middagen skulle i utgangspunktet være et tilbud til kundene, her tror jeg det har skjedd en misforståelse mellom kundeservice og kunden, sier Arghir.

(Kunden er i dette tilfellet undertegnede journalist.)

Les også: Billigere på lokalt supermarked enn på taxfree

Tvilsom til prisinformasjon om utflukter

Skjelbostad mener reiseselskapets markedsføring av utflukter også vil kunne være villedende.

Like etter ankomst på hotellet i Italia, ble det arrangert informasjonsmøte for reisefølget.

Her ble de frivillige utfluktene som det var mulig å delta på i løpet av de tre dagene presentert, og man kunne velge mellom "gullpakken" som inkluderte samtlige utflukter, eller mindre pakker med et utvalg utflukter i hver.

Prisen på "gullpakken" opplyses til å være 245 minus 50 euro, totalt 195, slik det fremkommer av bildet øverst i artikkelen.

Men det reiseselskapet ikke nevner, er at "avslaget" på 50 euro er kundens egne penger, nærmere bestemt det gjenværende depositumet!

Ifølge Universal Tours er dette for å gjøre prisinformasjonen ekstra tydelig for kundene.

– Informasjonen om prisene blir gitt på denne måten, for at kunden enkelt kan se hva som skjer med depositumet når de kjøper utflukter, sier Tibi Arghir.

Forbrukerombudet derimot, tolker ikke informasjonen fra Universal Tours på helt samme måte.

– Også dette vil kunne kalles villedende markedsføring, prisen er jo i realiteten 245 euro og ikke 195, når det er forbrukeren selv som betaler deler av utflukten med sitt depositum, sier Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet.

Les også: Slett ikke billigere å fly med denne billetten