Her er det 22 km rett ned

Hit kommer de beste og mest fryktløse skikjørerne. Vi har testet i alpinismens vugge, Chamonix.

Når heisen nærmer seg toppstasjonen på Agille de Midi, 3.842 moh, ser de fleste turister bare masse bratte stup. Vi er en gjeng nordmenn som ser noe helt annet.

BILDER fra Chamonix

- Jeg kribler i beina til å sette utfor, sier telemarkjører Erik Nergaard til DinSide Reise.
Rundt oss ser vi spisse fjelltopper og et hvitt snøparadis så fristende at vi får gåsehud alle sammen.

Eksperthjelp i skibakken - med skiinstruktøren på øret

Magnetisk

Av med sikkerhetsutstyr før vi setter utfor isbreen. Foto: Eigil Knudsen Ingnes Vis mer


Vår guide, Denis Etienne, mener forholdene er perfekte til å kjøre ned den mektige Valle Blanche. En legendarisk offpistetur som tar nesten hele dagen.

Den som besøker Chamonix kan ikke la være å bli imponert over de mektige fjellene som omgir byen. Mont Blanc-massivet har alt en skientusiast kan ønske seg. Bratte skoger, isbreer, gråsvarte stup og snødekte kanter, og i dag er hele dalen dekket av sol.

Det er lett å forstå at disse fjellene har hatt en magnetisk påvirkning på eventyrlystne folk!

Chamonix har tiltrukket seg turister siden 1770, da det første overnattingsstedet åpnet. I 1924 ble de aller første olympiske vinterlekene arrangert her.
I dag er Chamonix skibomsenes hovedsete.

På Aguille de Midis toppstasjon valser japanske turister rundt i småsko mens de tar bilder av Mont Blanc. Vi gjør oss klare til nedkjøringen, og får på oss sele, skredpeiler og tau til å feste skiene. Guiden gir oss et kort introduksjonskurs på hvilke regler som gjelder for nedkjøringen, og det aller første vi skal gjøre er å gå i taulag ned til toppunktet av isbreen.

6 dager, 4 daler, 1 snøstorm - på ski i Val Thorens

22 kilometer rett ned

Vel fremme ved isbreen, er vi endelig er klare for Valle Blanche, en tur på 22 kilometer og en fallhøyde på 2.800 meter.

Vi setter utfor og glir i deilige svinger nedover breen. I starten er snøen fin og myk, men det er ikke noe pudder å spore, siden det siste store snøfallet kom for en måned siden. Terrenget er variert, tidvis bratt og med farlige sprekker som vi svinger unna. Det er derfor viktig at man ikke setter utfor uten å ha med seg en kyndig guide. Det gjelder å kjenne breens bevegelser og vite hvor man kan kjøre trygt.

På et sted er helningen på rundt 30 grader og pulsen gires litt opp når vi skal passere en 100 meter lang og bratt passasje ned mot restauranten Refuge de Requien.

BILDER fra Chamonix

Ganske slitne og svette kan vi ta en velfortjent pause på denne koselige restauranten som ligger på nesten 2.000 moh. Her serveres det både varme og kalde retter, øl, vin og espresso. Rundt oss sitter det skikjørere fra hele Europa og nyter den storslåtte utsikten.

Etter en times lunsjpause er vi klare for ny dyst. Nå har landskapet åpnet seg mer opp og det er bredere bakker å kjøre i. Guiden viser oss store grotter og vi kjører slalåm mellom sprekkene.

Du trenger ikke dra til Alpene for puddersnø - bli med til Stranda

Klimaendringene merkes

Det er svært bra bratt i deler av nedfarten. Foto: Eigil Knudsen Ingnes Vis mer


Vår guide, Denise Etienne, har 22 års erfaring som skiguide i Chamonix. Han er tydelig oppgitt over breens tilstand. År for år trekker breen seg lenger tilbake. Et tydelig tegn er løse steiner langs breveggen.

Det er ikke mange sesongene siden det nærmest var krisestemning i Alpene, fordi snøen aldri kom. I år var det også glissent med snø. Denne sesongen har i så måte vært bedre, men vintrene er ikke på langt nær så sikre som de var for 20 år siden.

Dagen avsluttes med after ski på Chambre Neuf, vårt favoritt afterski-sted drevet av Langley Travels. Over en stor mugge med duggfrisk pils kan vi se opp mot toppen av Aguille de Midi, og bare kjenne etter at lårene er møre og at vi skal ta en litt roligere dag i morgen.

BILDER fra Chamonix

På nett: Chamonix.com

Fakta om Chamonix

  • Skisesongen varer helt frem til begynnelsen av mai, siden de fleste av skibakkene ligger på over 2.000 meters høyde.
  • Nærmeste flyplasser er Geneve. Norwegian flyr direkte til Geneve, men ikke alle dager. SAS flyr også hit, men da med mellomlanding. Vi fløy direkte fra Sandefjord/Torp til Milano med Ryan Air. Tre timers kjøring fra Milano til Chamonix.
  • Du kan bo på hotell, leie en hytte (chalet), eller leiligheter. Prisene varierer stort og avhenger av beliggenhet og standard. Det koster fra 250 kroner til oppmot 2.000 kroner natten. Ditt eget budsjett setter begrensningene.
  • Heiskort er billigere dersom du bestiller dette sammen med overnatting. 10-30 prosent avslag. Priseksempel: Leilighet for fire til fem personer + skikort koster 393 euro for seks dager. Heiskort per dag er 40 euro inkludert forsikring.
  • Det er mange restauranter, noen bedre enn andre. Få tips av hotellet eller på turistkontoret. En hovedrett koster rundt 150-200 kroner, lunsj koster stort sett 150 kroner
  • Skiguide koster 400 kroner per person per dag. Større grupper får litt rabatt. En gruppe på fire kan kjøre Valle Blanche med en autorisert guide til 270 euro.

  • BILDER fra Chamonix

    Se video av offpistekjøring i Chamonix:


    Merk, denne filmen er hentet fra YouTube, og er ikke laget av DinSide.