<b>DANSKEBÅTEN:</b> Juli er høysesong hos alle fergeselskapene. Foto: DFDS Seaways
DANSKEBÅTEN: Juli er høysesong hos alle fergeselskapene. Foto: DFDS SeawaysVis mer

Her blir det press

"Alle" vil ta sjøveien.

- Våkner Katla, kan du glemme sommerferien, skriver Nettavisen som sitat fra professor Johan Petter Nystuen ved Institutt for geofag ved Universitetet i Oslo.

Dropp Syden - dra hit i stedet

Tidligere erfaring tilsier nemlig at utbrudd fra Eyjafjallajökull etterfølges av utbrudd fra Katla, en mye større vulkan enn den som har utbrudd nå. Forrige gang Eyjafjallajökull hadde utblåsning, varte det i nesten 13 måneder (1821-23) - etterfulgt av Katla-utbrudd i 1823.

Med de erfaringene vi hittil har, etter det pågående Eyjafjallajökull-utbruddet, med tilnærmet full stans i flytrafikken, kan det se dårlig ut for sommerferien for mange nordmenn med flybilletter - dersom situasjonen vedvarer eller vi får et nytt vulkanutbrudd. Og forutsatt at flyselskapene ikke finner andre løsninger.

Hittil er mer enn 6,8 millioner flypassasjerer og 313 flyplasser rammet av askeskyen så langt, ifølge BBC News, noe som også gir et ekstra press på alternative transportmidler som tog-, buss-, og fergeselskaper.

Vi har sjekket hvordan pågangen er hos fergeselskapene, som forbinder Norge med blant annet vårt nest mest populære ferieland, Danmark, og resten av kontinentet.

Din mening

Vurderer du å droppe Syden-ferien eller annen ferie som innebærer flyreise i sommer, og heller feriere nærmere hjemme? (Avsluttet)
Nei(54%)
Ja(34%)
Vet ikke(12%)
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.

Sommerens reisemål

Til deg som vil revurdere sommerens Syden-planer: Hvor vil du heller reise, tror du? (Avsluttet)
Sør-Europa(25%) 41
Norge(22%) 36
Danmark(21%) 35
Sverige(13%) 21
Øst-Europa(12%) 19
Nord-Europa(7%) 11
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.



Svak økning

Linjedirektør for Stena Line i Norge, Stein Wettergreen, sier til DinSide at de ser en svak økning på bestillinger for sommeren.

- Ja, det ser ut som noen har begynt å sikre sommerferien, sier Wettergreen til DinSide. Det er en økning i juni - ikke noe voldsomt, men noe er det. Vi har en voldsom pågang akkurat nå, men det er jo et godt tegn, sier han.

Det er mest press på de norske Stena Line-strekningene i juli.

- Helgene i juli måned er da det er størst press, dette har gjerne med bytte av feriehus og slikt å gjøre - danskene er veldig konservative slik, det er bytte på lørdag og veldig vanskelig å dytte på dagene. Dette er jo også uheldig for bransjen og for forbrukerne - prisene blir jo høyere, sier Stein Wettergreen.

Stena Line seiler Oslo-Fredrikshavn, som er den eneste ruten som redes med norsk forbindelse - men Stena line frakter også mange nordmenn på strekningen Göteborg-Fredrikshavn, samt Varberg-Grenaa og Helsingborg-Helsingør.

- Bestemmer seg nærmere sommeren

DFDS seiler strekningen Oslo-København, som er deres eneste rute fra Norge.

- Vi ser et stort press i forhold til avgangene akkurat nå. Men vi kan ikke foreløpig se noen trend til stor innvirkning på sommertrafikken, det er litt tidlig i si noe om det. Bookingen er omtrent som i fjor på denne tiden, sier økonomi- og driftssjef i DFDS Seaways, Ann Christin Siltvedt.

- Juli er den største måneden vår, med stort sett fulle seilinger hver dag, og inn i august. Det følger ganske enkelt skoleferien. Vi har god plass ennå, tradisjonelt sett begynner folk å bestemme seg litt nærmere sommeren, sier Siltvedt i DFDS til DinSide.

Mer luksus på danskebåten

- Lurt å sikre seg uansett

- Nei, vi har ikke merket noe økt pågang i forhold til sommeren, jeg tror ikke folk tenker så langt - folk har mer enn nok med å sikre seg akkurat nå, sier konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Color Line, Helge Otto Mathisen, til DinSide.

- Men vi har veldig god pågang generelt, så det er sikkert lurt å sikre seg plass uansett, sier Mathisen videre.

Fra Norge seiler Color Line Oslo-Kiel, Kristiansand-Hirtshals, Larvik-Hirtshals og Sandefjord-Strömstad.

Du kan uansett kjøre

Alt håp er selvsagt ikke ute dersom du ikke får plass på fergene til Kontinentet. Med Øresundsbroen kan du komme deg tørrskodd hele veien til Danmark eller øvrige Europa. Det kan også være et rimeligere alternativ i forhold til fergene. Ved tidligere pristester har vi for eksempel flere år funnet at billigste veien til Hamburg er med bil hele veien, og billigst til Jylland og København på Sjælland er med bil til Sverige og ferge derfra til Danmark.

Øresundsbron forbinder Malmö med København. Det koster 375 svenske kroner (307 norske kroner) å passere, hver vei.