Ingenting å si på stilen til Anders Ramsvik  Foto: Hemsedal Turistkontor
Ingenting å si på stilen til Anders Ramsvik Foto: Hemsedal TuristkontorVis mer

Hemsedals herlige hemmeligheter

Frister det med urørt puddersnø? Vi har testet forholdene i Hemsedal.

«Skal du ha sjanse til å få urørt snø må du være i bakken klokken ni.»


Kritthvit, tørr og silkemyk? Urørt, kald og meterdyp?

Puddersnøen er ettertraktet av skituristene på Hemsedal, og jakten på de hvite flakene har bare økt og økt de siste årene.

Om det er guttegjenger i åremålshyttene, svensker på snarvisitt, eller «sesongere», er det ofte puddersnøen som lokker stadig flere folk til Hemsedal. Den høyeste toppen fra anlegget ligger på 1.497 meter og selv om det er masse preparterte løyper, merkes det at hver millimeter av anlegget kjøres opp når pudderalalarmen går.

Sjekk snørforholdene på Hemsedal akkurat nå:

Se flere pudderbilder fra Hemsedal her:

Ingenting å si på stilen til Anders Ramsvik Foto: Hemsedal Turistkontor Vis mer


Ta testen: Er du en skiboms

Tatt av puddertyvene

- Her har puddertyvene allerede vært, sier markedssjef i Turistkontoret, Odd Holde til DinSide Reise. Holde er en erfaren skikjører og kjenner hver krik og krok i anlegget. Han har også detaljkunnskap på stedsnavn, skredfare, snøforhold, vær og vindretninger.

Han understreker at siden slutten av 90-tallet har denne ekstreme måten å kjøre ski på vokst seg mer og mer populær.

Vår ferd begynner med Hundremeterskogen, en liten skog mellom Hemsedalsløypen og Såhaugsløypen. Her gjelder det å styre unna trær som er i veien og få med seg skiene for hver sving.


Deretter går turen opp med t-kroken til Hammeren, og Holde opplyser at her kalles den ene siden av traseen Damesiden og den andre Herresiden. Vi velger Herresiden og får med oss noen svinger i løssnø, før vi krysser over Nøttene og forbi Venusberget og gjennom Bjerkealleen. Her har folk kjørt hele helgen så det er nesten ikke en urørt linje å oppdrive.

Kjært barn har mange navn, og ifølge Holde finnes det en upublisert liste av rundt 130 forskjellige stedsnavn på små renner, fall og skogholt man kan velge. Gummiskogen, Reidarskaret, Palmehagen, Lille Matterhorn, RimiCanada, Analen og Djeveldalen er bare et lite utdrag av listen på kjente og ukjente stedsnavn som man kan kjøre offpiste i Hemsedal.

Les også: For kul til å kjøre uten

Vær tidlig ute

Ettersom været skifter mellom klar blå himmel og tette skyer fra vest, beveger vi oss mot Tinden. Herfra finnes det mange muligheter til å finne løssnø, men vi velger oss Tindenskogen, og får med oss litt knall og fall i det tykkeste skogpartiet, et hopp og noen deilige myke svinger nedfra en bratt skrent, og vips er vi nede nede på et nypreppet teppe med en smule melkesyre i beina.

DinSide Reises offpiste-tur ble gjennomført på en ukedag, og det er lite folk i bakken. Men det har ikke snødd om natten, derfor er det svært oppkjørt etter helgen.

- Skal du ha sjanse til å få urørt snø må du være i bakken klokken ni. Lett tilgjengelig pudder rett ved de preparerte løypene blir sporet først. Jo senere du kommer, desto mer må du lete. Innen lunsj er det meste oppkjørt. Et alternativ er å leie en guide som kjenner området og snøforholdene svært godt, sier PR- og informasjonsanvarlig Simen Berg i Hemsedal Skisenter.

Se flere pudderbilder fra Hemsedal her:

Aldri alene

Og nettopp guide er et vesentlig punkt dersom du har lyst å prøve deg utenfor preparerte løyper.

- Legg aldri ut på en offpiste-tur alene. Kjør alltid sammen to eller flere og avtal med hverandre underveis. Avstanden i skogen bør ikke være mer enn 50 meter og se etter hverandre. Skikjøring utenfor løypene er forbundet med særskilt risiko og fare, og du må regne med uforutsette forhold, dessuten er all skikjøring utenfor anlegget på eget ansvar og risiko, understreker Berg.

Han får støtte av frikjører Vidar Laksy, som har mange års erfaring utenfor bakkene.

- Det kan være farlig, og jeg har selv vært med på å grave opp noen etter snøras, men ikke i Hemsedal, forteller frikjøreren. Frikjøring er svært risikabelt nettopp på grunn av rasfarene utenfor løypene.

Derfor anbefaler Laksy at man alltid pakker en sekk med spade, skredsøker og skredsøkerstang til å lete etter folk under snøen. Og du må selvsagt vite hvordan du skal bruke utstyret.

Husk at du selv har det hele og fulle ansvar under kjøring utenfor de merkede og sikrede løypene. Og at ved ved all slik kjøring må du forvente uforutsette hindringer, og at største forsiktighet må vises. Glem ikke å vurdere skredfaren. Respekter skilting og merking.
I terreng med mer enn om lag 20-30 grader helning kan det alltid være skredfare. Å sjekke skredtavlen kan være lurt.

For øyeblikket er skredfaren vurdert til 3 på den internasjonale 5-punktsskalaen som Hemsdeal skisenter følger, men tidligere i år var den helt oppe i fire.

Les også: Færre skiskader i bakken

Frikjører Vidar Laksy drar på gjennom skogen. Foto: Hemsedal Turistkontor Vis mer


Lille Matterhorn

Selv om andre har kjørt i slikt område før og det er spor etter frikjøring, må du selv vurdere og ta ansvar for eventuelle farer og risiko som kan forekomme. Ikke la deg presse av gruppen, men ta egne vurderinger.

Vår siste tur går opp Roni-heisen som er utgangspunkt for både frikjøringsområder som Gummiskogen, Radiohytta og Lille Matterhorn. Vi velger oss en av de ytterste ryggene av Lille Matterhorn.

Etter litt traversering til høyre for heisen når vi ut på ryggen og kan skue utover det alpine lansdskapet. Fjellene bader i sol og man får alpefølelsen av å skue utover de bratte fjellene. Hotellet Skarsnuten ligger nedefor til venstre og foran oss er det en utfordrende linje med bratt og tett skog som skal erobres.

Her må det jobbes hardt, og med telemarksski på beina kjennes melkesyren jo lenger ned vi kommer. I de aller siste svingene finner Berg et ukjørt spor, og vi i DinSide får æren av å ta det.

Puh! Endelig nede i velpreparert løype. Svett, mør og sliten, men akk så lykkelig. Det er kult, et adrenalinkick, en naturopplevelse av de sjeldne, og det er aldri for sent å begynne.