Helt tilfeldige hotellstjerner

Forbrukerrådet sjekket stjernestatusen til ti hoteller på 29 forskjellige bookingnettsider. Resultatene ble mildt sagt varierende.

Forbrukerrådet bestemte seg altså for å sjekke om stjernestatusen var den samme for et tilfeldig utvalg av hoteller, avhengig av hvilken bookintjeneste du brukte.

De plukket ut fem norske hoteller, og fem hoteller i europeiske storbyer, og sjekket stjernestatusen til disse på 29 forskjellige bookingtjenester på nett.

Stjernesurr

Har hotellet egentlig tre eller fire stjerner? Vis mer

Hotellstjerner

Stoler du på hotellstjernene? (Avsluttet)
Til en viss grad(63%) 571
Nei(26%) 233
Ja(11%) 103
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.

Det viste seg av et av hotellene, Clarion Collection Hotel Bakeriet i Trondheim, var oppført med både to, tre og fire stjerner, avhengig av
hvilken nettside man booket gjennom. Et annet, Selandia Hotell i København, varierte mellom én, to og tre stjerner. De åtte andre hotellene som var med i testen, varierte alle mellom to stjernekategorier.

Ingen stjernekategorisering i Norge

Antallet stjerner skal si noe om hvor høy standard et hotell har. Norge har ikke et offisielt internasjonalt klassifiseringssystem, og i hotellbransjen er meningene delte om hvorvidt et slikt system bør innføres. I Danmark og Sverige har reiselivsbransjen gått inn for å bruke stjerneklassifisering.

Når bookingnettsidene kategoriserer hotellene med stjerner, kan det være alt fra hvordan tidligere gjester karakteriserer hotellet, til hvor mange stjerner hotellet har i landets offisielle kategoriseringssysten, eller rett og slett hvor mange stjerner hotellet selv synes de bør ha.

Les mer om undersøkelsen her.