<b>IKKE FOR MORO: </b>Det kunne sikkert vært artig å prøve denne sklia på messa, men en slik evakueringssklie vil du forhåpentligvis aldri få bruk for. Den skal få deg trygt ut av et utrygt fly, på få sekunder. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
IKKE FOR MORO: Det kunne sikkert vært artig å prøve denne sklia på messa, men en slik evakueringssklie vil du forhåpentligvis aldri få bruk for. Den skal få deg trygt ut av et utrygt fly, på få sekunder. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

Hele flyet skal evakueres på 90 sekunder

Derfor bør du følge med under sikkerhetsinstruksjonene.

- Det kreves at et helt fly skal evakueres på bare 90 sekunder.

Det forteller en ansatt i selskapet EAM Aviation til DinSide, under Aircraft Interiors Expo i Hamburg. Han vil ikke navngis, da selskapet opererer i en spesiell bransje og har strenge regler for hvordan de skal håndtere media.

EAM Avition lever av å lage det de færreste av oss noen sinne kommer til å bruke: Sikkerhetsutstyr i fly, som flytevester, evakueringssklier og redningsflåter. Alt det flyvertinnene forteller deg om før du tar av, men som du kanskje ikke alltid får med deg.

Kanskje du lytter nærmere etter neste gang, etter å ha sett hva vår mann forteller.

Få også med deg: Fem fakta du kanskje ikke har tenkt på om flysikkerhet

Ta vare på deg selv

- Jeg flyr mye, og jobber med dette, så jeg følger ikke alltid med selv. Men selvfølgelig: Folk bør følge godt med. Dette er veldig viktig! forteller mannen.

- Ofte regner passasjerer med at de kan stole på mannskapet. Men når noe skjer, og et mannskap på kanskje fem stykker skal evakuere hundrevis av mennesker, blir de veldig opptatt, fortsetter han.

IKKE FOR SKJÆRGÅRDSTUREN: De ser ikke spesielt pene ut, flytevestene du får under setet ditt på fly. Men å kunne bruke en kan redde livet ditt. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


- Da må du ta vare på deg selv. Og gjerne hjelpe andre.

Her er flyets sikreste seter

Oppblåst på fem sekunder

Nødlander du i havet, er første skritt å ta på seg redningsvesten. Fungerer ikke den automatiske oppblåsningsmekanismen, som benytter komprimert luft fra en sylinder, kan du blåse den opp selv.

Så er det å sette seg på evakueringssklien, som da forhåpentligvis har blåst seg opp. Det tar bare fem sekunder; delvis med komprimert luft flyet hadde med seg fra bakken, delvis med luft fra utsiden.

Heldigvis skiller de seg fra vanlige oppblåsbare sklier på andre områder også. Blant annet sender de deg ikke sprettende opp om du hopper ned på dem, og materialet i EAM Aviation sine skal hverken la seg sprette hull på eller gi deg statisk støt.

Når du har sklidd ned, venter forhåpentligvis en redningsflåte i vannet på deg. Noen ganger er det selve sklien som blir en flåte, etter å ha blitt frigjort fra flyet.

Her er flyets skitneste steder ...

IKKE GUMMIBÅT: En slik redningsflåte, her som modell, kan romme alt fra noen få til nesten 60 passasjerer. Du får utstyr for å overleve, men ikke spesielt lenge. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


56 passasjerer i én flåte

- Flåtene våre kan holde alt fra 6 til 56 passasjerer, forteller mannen.

IKKE IKEA-KATALOGEN: Brosjyrene til EAM Aviation er ikke spesielt lystig lesning. Kniven og signalpistolen tilhører en av overlevelsespakkene du kan finne i blant annet redningsflåter. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


- Og hvor lenge skal man kunne holde seg i live på en slik en?

- Så lenge at du blir reddet. Det er det vi ber for.

Flyet har da forhåpentligvis sendt ut signaler om hvor krasjet skjedde. Men også flåtene kan sende signaler selv. I tillegg kan taket være av et materiale som gjør de enklere å se på radar. Taket kan i tillegg samle opp regnvann som kan fungere som drikkevann.

Når skjer de fleste flyulykker?

Medisiner, kniver og vann

I tillegg til redningsflåter stilles det også krav til andre typer overlevelsesutstyr om bord på moderne fly. Selskapet vi snakker med viser stolt frem brosjyren som viser ulike typer pakker til ulike scenarioer, som krasjlandinger i polare strøk, ørken eller i jungelen.

- De inneholder ofte vann, medisiner og kniver, forteller mannen.

Flyselskapene kan selv velge hvor mye proviant overlevelsespakkene skal utstyres med. Vann og mat for ti dager, for eksempel. Eller nok til å bare overleve én.

«Dette er en nødssituasjon. Vi vil om kort tid foreta en nødlanding på sjøen» - men meldingen var falsk!