Like utenfor kysten av Larnaca ligger den gigantiske bilfergen Zenobia på havets bunn. Foto: Stefan Horvath, Aphrodite 2009
Like utenfor kysten av Larnaca ligger den gigantiske bilfergen Zenobia på havets bunn. Foto: Stefan Horvath, Aphrodite 2009Vis mer

Heftig vrakdykk på Kypros

Bli med på et av verdens mest spektakulære vrakdykk. Tekst: Hans Kristian Krogh-Hanssen

Kypros' mest spennende turistattraksjon finner du under vann. Alle kan gjøre det, og DinSide dykket ekstra dypt, helt ned til bilfergen Zenobia - et av verdens mest spektakulære vrakdykk.

Den svenske bilfergen Zenobia sank utenfor Kypros i 1980, og er aldri blitt hevet - noe tusenvis av dykkere og turister fra hele verden bobler av glede over i dag.

Det bruser også litt i DinSide når vi går inn for landing på Larnaca flyplass. Fra flysetet kan vi tydelig se konturene av giganten som ligger 1400 meter fra land ved den kypriotiske havnebyen. Det klare vannet klarer ikke å skjule kjempen med den mørke historien der nede i dypet.

Det er en litt surrealistisk følelse at vi noen timer senere skal befinne oss under en av de små dykkebåtene som krydrer overflaten fra fiskeperspektivet vårt. Vi skal være med på et ikke helt ufarlig vrakdykk i verdensklasse.

Dødelig dykkeparadis

Vraket ligger i dag på sandbunn på 42 meters dyp, mens det høyeste punktet på båten er helt oppe på 16 meters dyp. Dimensjoner som tilsier at vi ikke snakker om noen forlystelsesbåt. Og for alle har det heller ikke alltid vært forlystelse å dykke på giganten. Selv om det hele ser ganske fredfullt ut fra den asurblå og speilblanke overflaten i dykkebåten, lurer det mange feller der nede i dypet.

- De fleste ulykkene og dødsfallene som har skjedd her kommer av dårlig planlegging og kunnskap av dykkerne. Det har omkommet tre personer siden det ble lov å dykke på Zenobia, men sikkerheten har til en viss grad blitt forbedret siden da. Vinduer i sidene på skipet er åpnet, så det gir flere utveier og ikke er så lett å svømme seg fast inne i det enorme skroget. Det er det de fleste har brent seg på, forteller Joey Ridge.

Engelskmannen driver et dykkeselskap på Kypros og har flere hundre dykk bak seg på Zenobia. Vi treffer han på dykkebåten. Etter å ha dykket vrak i store deler av verden, er Ridge ikke i tvil om hva som gjør at så mange dykkere forelsker seg i akkurat denne jernsvensken.

- Vraket er så stort at du vil alltid oppdage nye ting, det kan ikke bli kjedelig. Mange forventer gamle krigsskip når man snakker om vrakdykking. Krigsvrak har ofte blitt plukket rene for interessante objekter. Kanoner, kuler og krutt er også vanskelig å gjenkjenne under vann etter noen år i havet. Zenobia er ett helt inntakt fraktskip hvor alt er som det var da hun sank. Du kjenner igjen lastebilene, bilene og alt innvendig i vraket. Det er det som gjør det til et magisk vrak, mener Ridge.

Her trodde du ikke det gikk an å dykke - bli med ned i Panamakanalen!

Under bikinilinjen

Etter å ha planlagt dykkene våre nøye, bestemmer dykkeguiden Zeus at vi skal ta to dykk ned på giganten i løpet av dagen. Men vi kjører ikke solo på Zenobia. Dykkebåten vår huser rundt 50 dykkere – dette er definitivt en dykkemagnet for froskemenn fra hele verden.

Sammen med mine to dykkepartnere fra St. Petersburg, får vi en briefing på greskengelsk av den kypriotiske dykkeguiden.

- Først tar vi en tur for å se lastebilene på dekk, før vi går i restauranten og ser på kaffeautomaten. Jeg kan også vise dere toalettene. På det andre dykket tar vi en tur inn i lasterommet på skipet…

Det høres ut som vi skal på omvisning i et middelmådig museum, og de russiske karene står som spørsmålstegn med dykkemasker.

- Do you understand? Spør den ene meg.

Njaaa…det er godt dykkespråket er universalt, tenker jeg i det vi hopper ut i det blå og begir oss ned under Kypros sin attraktive bikinilinje.

Det første som slår meg er blåfargen og alle boblene. Det er som om det regner luftbobler i revers når vi dykker ned langs de kraftige kjettingene som er festet i ripa på vraket. Forklaringen er like enkel som følelsen er spektakulær.

På travle dager kan over hundre dykkere være nede på vraket, noe som gjør at all luften på vei opp fra dypet sprer seg ut til et fantastisk skue når den nærmer seg overflaten. Kombinert med sikt opp til nesten 40 meter på gode dager og en mystisk jernkoloss som bakgrunn, er det imponerende. Jeg glemmer imidlertid den kilende kullsyren ganske fort da vi kommer ned på babord side.

Zenobia er så stor at du aldri kan se hele vraket i sin helhet når du dykker på det, men du får fort et inntrykk av dimensjonene.

- It is tooo long.., som vår guide Zeus forklarte det enkelt på overflaten.

Det første vi støter på er en av livredningsbåtene, og han som bor i den - en kjempe av en havabbor. Vi blir også omsvermet av store mengder mindre fisk som glitrer som billig julepynt i det klare vannet.

Etter at vraket og området rundt ble erklært fiskereservat av myndighetene på Kypros, har Zenobia blitt et kunstig rev fullt av liv. Kommer du i august og september, kan du også treffe på store tunfisk og stimer med kjempebarrakuda.

Vraket av Zenobia er lett tilgjengelig og fint for en formiddagstur fra Agia Napa eller Protaras på Kypros. Her kan du også lære å dykke. Foto: Hans Kristian Krogh-Hanssen
Zenobia har status som naturreservat, noe som gir rikt med fisk og annet liv i vannet rundt. Foto: Hans Kristian Krogh-Hanssen
Sikten kan ofte være opp mot 40 meter. Foto: Hans Kristian Krogh-Hanssen
Nede på vraket ligger lastebilkirkegården – et lite eventyr i seg selv. Foto: Patrick Neumann, Aphrodite 2009
Du føler deg ikke stor under et dykk på Zenobia. Foto: Aphrodite 2009, Stefan Horvath
Skipet er 172 meter langt og 28 meter bredt – en kjempe. Foto: Visit Cyprus
Propeller med dimensjoner hører med. Foto: Jonathan Milnes, Aphrodite 2009
I dette setet skulle det vært en lastebilsjåfør… Foto: Johannes Felten, Aphrodite 2009
På siden av Zenobia. Foto: Derek Heasley, Aphrodite 2009
Det klare vannet på Kypros gjør dykkingen til en flott opplevelse. Foto: Louis Tsiakkiros, Aphrodite 2009
Vraket av Zenobia er lett tilgjengelig og fint for en formiddagstur fra Agia Napa eller Protaras på Kypros. Her kan du også lære å dykke. Foto: Hans Kristian Krogh-Hanssen
Zenobia har status som naturreservat, noe som gir rikt med fisk og annet liv i vannet rundt. Foto: Hans Kristian Krogh-Hanssen
Sikten kan ofte være opp mot 40 meter. Foto: Hans Kristian Krogh-Hanssen
Nede på vraket ligger lastebilkirkegården – et lite eventyr i seg selv. Foto: Patrick Neumann, Aphrodite 2009
Du føler deg ikke stor under et dykk på Zenobia. Foto: Aphrodite 2009, Stefan Horvath
Skipet er 172 meter langt og 28 meter bredt – en kjempe. Foto: Visit Cyprus
Propeller med dimensjoner hører med. Foto: Jonathan Milnes, Aphrodite 2009
I dette setet skulle det vært en lastebilsjåfør… Foto: Johannes Felten, Aphrodite 2009
På siden av Zenobia. Foto: Derek Heasley, Aphrodite 2009
Det klare vannet på Kypros gjør dykkingen til en flott opplevelse. Foto: Louis Tsiakkiros, Aphrodite 2009


Inn i kirkegården

Vi beveger oss sakte mot akterenden av skipet og det åpne bildekket. Og de er ikke til å ta feil av når vi ser dem. Flere store trailere ligger stablet over hverandre som fallene dominobrikker. Det er imponerende. Ikke bare på grunn av størrelsen, men hadde det ikke vært for noe av algeveksten, kunne de ha sunket ned her dagen i forveien. Mercedes, Talbot og Volvo – jeg kjenner igjen flere av modellene på lastebilene.

Vi runder så de enorme lemmene bak på skipet og poserer foran propellene. Propellbladene er like lange som dykkerne selv. Inne i restauranten er riktignok kaffeautomaten fortsatt inntakt, og doen er også på plass i 90 graders vinkel. Så viser dykkecomputeren opptur.

Etter fylling av luft er det lasterommet venter. Vi svømmer inn i det absolutte mørket med vår greske dykkegud i spissen. Det er her de største farene lurer. Det tar litt tid før øynene venner seg til det obskure, men vi kan tydelig se konturene av den motoriserte kirkegården som hviler i bunn av båten.

Jeg får følelsen av å være en svømmende tinnsoldat i en stor grotte. Noen lastebiler henger fortsatt fra siden av båten i kjettinger som skulle holdt dem stabile under seilasen. Zeus har advart at disse kjettingene ikke er ment å holde hele vekten av kjøretøyene som kan veie opp til 40 tonn. Noe de likevel har gjort i snart 30 år…

Vi følger derfor finnene hans som kjøttklister i sikksakk mellom vrakene. Jeg kan ikke la være å tenke på de som har tatt sine siste åndedrag her inne. Luften varer så alt for kort tid for oss også, men vi finner vel tilbake til overflaten før tankene er tomme.

Når vi bryter vannflaten skriker russerne av full hals. Om det er fordi de overlevde, eller bare er fornøyde finner jeg aldri ut av, men de klamrer seg smilende og hardt til ølkranen på dykkebåten når vi har fått av oss dykkeutstyret.

Og DinSide slenger seg gledelig med på en nostrovia – for det er ikke til å drukne at Zenobia er et ulidelig spennende vrakdykk med mange hemmeligheter og muligheter for en hver dykker eller nysgjerrigper.

Dykk inn i jordens indre - i grottene på Yucatanhalvøya

Slik opplever du Zenobia:
Zenobia blir av mange rangert som en av de 10 beste vrakdykkene i verden. Det er garantert et av de mest tilgjengelige. Det fine med vraket er at alle i familien eller venngjengen kan få en opplevelse av giganten.

  • Havbunnen er på 42 meter der vraket ligger. Her nede kan du se mye av godset som lastebilene hadde om bord. Alt fra hønseegg til medisinsk utstyr, men det er dypt og kun for erfarne dykkere med sertifisering til å gå på slike dybder.
  • Du kan også dykke på Zenobia som nybegynner. Du kan ikke dykke inn i lasterommet, men får se mye av det vi beskriver i artikkelen. Også de som snorkler kan få en flott svømmetur over vraket og se mye på en dag med god sikt.
  • Mange dykkeoperatører har dykketurer til Zenobia. Flere har også prøvedykk med fullt utstyr for deg som aldri har gjort det før. Prøv for eksempel www.zenobiadive.com, eller www.ezdivers.com

Slik sank Zenobia:
I 1979 sjøsetter det svenske verftet Ab Nordö i Malmø det som blir regnet som et av verdens mest avanserte skip i sin klasse. Gleden skal bli kortvarig.

Zenobia heter kolossen som måler 172 meter i lengde og er 28 meter bred. Skipet er det man kaller en Roll-on roll-off motor-ferry i skipsterminologi. Det vil si en bilferge som kan frakte store mengder lastebiler og andre kjøretøyer over lengre distanser. Og det er akkurat det Zenobia gjør på sin jomfrutur i Middelhavet i juni 1980. Inntil alt går så feil...

Zenobia seiler med et mannskap og passasjerer på 190 personer rett utenfor sydspissen på Kypros rett over midnatt den 6. Juni 1980. Skipet er på vei til Tartous i Syria. For noen dager siden la båten ut fra Koper i det gamle Jugoslavia og er fylt opp med over 100 semitrailere, lastebiler, gravemaskiner og personbiler. Mange av lastebilene er igjen fylt med varer og gods som skal losses i forskjellige havner på veien ned til Syria. Lasten er til sammen verdt flere hundre millioner dollar, og mange av lastebilsjåførene er passasjerer om bord på skipet.

Det er første turen i Middelhavet for den nye stoltheten til det svenske verftet, og Zenobia er en av få ro ro-båter hvor alt det tekniske om bord er datastyrt. Også ballasttankene. Det er disse som skal få skylden, eller gir den kanskje mest troverdige grunnen til hvorfor skipet synker.

Båten har akkurat lagt ut fra hovedhavnen i Limassol tidligere på kvelden, etter å ha losset på og av biler og varer i Kypros største havn. Et problem med ballasttanken ble rapportert før ankomst og blir sjekket opp. Det blir gitt klarsignal for at ferden kan fortsette mot Midtøsten.

- Vi følte at noe var feil lenge før vi kom til Kypros. Båten var hele tiden litt på skakke, sa den engelske lastebilsjåføren David Whetton til avisen Free Press i etterkant av ulykken.

Klokken er femten minutter over midnatt da en person om bord skal få opplæring på hvordan styresystemet på båten fungerer. Det går ikke så bra og båten får nesten 45 grader slagside.

Mannskapet og kapteinen klarer ikke å rette den opp igjen etter flere iherdige forsøk. Det ser ut til å være et problem med fyllingen av ballasttankene og balansen på båten.

- Jeg våknet i kabinen min og lå mer eller mindre på veggen. Alt som var av innredning hadde flyttet seg til en side av rommet og blokkerte døren min. Jeg trodde min siste time var kommet, uttalte Whetton.

Han og romkameraten fikk imidlertid opp døren etter hvert og krabbet seg opp på dekk. Passasjerer på andre siden av båten stabler ting oppå hverandre for å nå dørhåndtakene. Flere av passasjerene blir lettere skadet da de plutselig blir klemt mot veggen av senger og annet rask fra rommene sine mens de sover.

Klokken halv ett på natten kommer nødmeldingen inn til havnemyndighetene på Kypros. Noen timer senere kommer redningsmannskaper til unnsetning og alle passasjerer og besetningen på båten blir reddet inn til Larnaca og Limassol på fastlandet.

Båten blir tauet nærmere land og flere forsøk med å pumpe inn vann i ballasttankene via hjelpebåter, men forgjeves. På et tidspunkt klarer redningsmannskapene og besetningen nesten å rette Zenobia opp, men så får hun brått og uforklarlig slagside igjen og synker for godt. Klokken er 01.20 lørdag den 7. Juni 1980.

Heldigvis går ingen liv tapt når båten synker, men teoriene om hvorfor hun går ned er flere. Noen mener at det hele var en stor forsikringsvindel, andre mener det var for dårlig vektfordeling av lasten på båten. Teorier om at en av lastedørene bak på båten stod på gløtt er også diskutert. Noen påstår at det aldri ble hevet noen forsikringspenger og at det aldri ble gjort noen offisiell granskning av ulykken. De fleste holder likevel fast på at det var feil ved datasystemet til ballasttankene som forårsaket at Zenobia lagde sine siste ringer i vannet denne skjebnesvangre juninatten.