IKKE AKKURAT ETTER PLANEN: De reisende klager ikke på hotellkomplekset Solaris i Kroatia, men de var lite fornøyd med å havne en kilometer unna barna sine.  Foto: Astrid Mannion
IKKE AKKURAT ETTER PLANEN: De reisende klager ikke på hotellkomplekset Solaris i Kroatia, men de var lite fornøyd med å havne en kilometer unna barna sine. Foto: Astrid MannionVis mer

Havnet én kilometer fra barna

Måtte bytte hotellrom for 7.360 kroner. Noe reiseoperatøren nektet å betale.

Fire voksne med fire barn var nylig på tur til Sibenik i Kroatia. Turen ble bestilt gjennom en reiseoperatør som en pakkereise, og de åtte nordmennene skulle bo på hotellet Solaris. DinSide testet hotellet i 2008 og ga 5,25 poeng av 10 mulige.

Barna i alderen 13 til 19 år skulle bo i én leilighet, de voksne i en annen. Og det ble gjort klart at disse måtte ligge i umiddelbar nærhet til hverandre.

Slik gikk det ikke. Reiseoperatøren hadde plassert barna i en leilighet én kilometer unna de voksnes.

Familie måtte sove i temperaturer opp mot 28 grader – nå får de erstatning

Måtte leie nytt rom

Barna hadde kanskje ikke noe i mot den store avstanden til sine foreldre, men de voksne likte ordningen svært dårlig. De valgte derfor å bytte leilighet, selv om det kostet dem 7.360 kroner. Reiseoperatøren nektet å betale disse kronene, til tross for at de voksne hadde forstått det som at de ville få to rom ved siden av hverandre.


Nå krever de reisende pengene tilbake, og har tatt saken til Pakkereisenemnda.

Pakkereise-hva-for-noe? Her kan du lese hva nemnda kan hjelpe deg med

"Kjøper har plikt til, som en del av avtalen, å sette seg inn i informasjonen og vilkårene for reisen. Antagelig har det oppstått en misforståelse om hva som ble bestilt slik at reiseleder ikke oppfattet viktigheten av å bo nær hverandre" er reiseoperatørens grunn til at de ikke ville betale de 7.360 kronene.

Men Pakkereisenemnda er uenig.

Nå må operatøren betale

"I dette tilfelle synes det klart - og ikke bestridt av [de] som solgte reisen - at klager gjorde det helt klart at leilighet og hotellrom måtte ligge i umiddelbar nærhet av hverandre" skriver nemnda i sin avgjørelse.

"På de billetter som ble utstedt, sto det bare “Solaris” som reisemål. Klager hadde derfor ingen foranledning ut fra opplysningene på billetten til å sjekke nærmere via nettsiden til Apollo om avstanden, men måtte kunne legge til grunn at det han fikk, var det han hadde bestilt."

Og ettersom kunden ble påført et tap på grunn av dette, har kunden også krav på kompensasjon, mener nemnda. De anbefaler derfor at kunden får alle de 7.360 kronene tilbake.

Og reiseoperatøren gjør etter alle solemerker som nemnda sier.

– Det er for mange tyrkere i Tyrkia! Og andre merkelige turistklager ...