<b>ARGH!</b> Er flyet forsinket, kansellert eller overbooket? Sjekk hva du har krav på! Foto: Colourbox.com
ARGH! Er flyet forsinket, kansellert eller overbooket? Sjekk hva du har krav på! Foto: Colourbox.comVis mer

Har du fått riktig flykompensasjon?

Finn ut hva du har krav på når flyreisen ikke har gått etter planen.

Hvis flyet ditt er forsinket, avlyst eller overbooket, hvordan vet du at du har fått riktig kompensasjon?

Det kan den nederlanske nettsiden Green Claim.com hjelpe deg med å finne ut av på en enkel måte.

Green Glaim har nemlig som formål å regne ut hvor mye du har til gode fra flyselskapet du har reist med. Alt du trenger å gjøre er å fortelle om du har vært utsatt for forsinkelse, kansellering eller overbooking, deretter taster du inn flight-nummeret ditt og reisedatoen. Til slutt finner Green Claim ut hva du bør forvente å få i erstatning.

Er flyet ditt innstilt? Sjekk hva du har krav på her!

Overbooket? Se satsene

DinSide har tidligere skrevet om hva du har krav på dersom flyet ditt er overbooket.

Både SAS og Norwegian skiller på frivillig (voluntary) og ufrivillig (involuntary) nektet boarding. Dersom ingen melder seg frivillig, velger flyselskapet ut noen passasjerer, noe som heter «involuntary denied boarding». Da skal passasjeren kompenseres i henhold til dette. Så selv om det kan være kjedelig å bli offer for overbooking, har det altså sine fordeler. Se satsene ved denied boarding her

Husk at det er selve tiden på flyreisen som avgjør hvor stor kompensasjonen blir, ikke hvor lenge du venter på flyplassen.

Les også: Derfor blir flyet overbooket

Tiden avgjør

Er flyet forsinket? Her er en oversikt over hva du krav på ved en flyforsinkelse:

Forsinkelse på to timer
Ved flyreiser på opptil 1.500 kilometer har man krav på forpleining, det vil si mat, drikke og eventuelt innkvartering som står i rimelig forhold til ventetiden, ved to timers forsinkelse.

Forsinkelse på tre timer
Ved flygninger innenfor EØS på mer enn 1.500 kilometer og alle andre flygninger på mellom 1.500 og 3.500 kilometer, har man krav på forpleining, det vil si mat, drikke og eventuelt innkvartering som står i rimelig forhold til ventetiden, ved tre timers forsinkelse.

Forsinkelser på fire timer
Ved andre flygninger enn de overnevnte har man krav på forpleining, det vil si mat, drikke og eventuelt innkvartering som står i rimelig forhold til ventetiden, ved fire timers forsinkelse.

Forsinkelse på fem timer
Fem timers forsinkelse gir krav på refusjon av den delen av reisen som ikke er påbegynt, eller hele billetten dersom reisens formål ikke kan oppnås på grunn av forsinkelsen. Reisende har videre krav på returflygning til avreisestedet snarest mulig.