Gyllen sjanse for reisebestilling på nett

Reisebransjen står overfor en omveltning som vil revolusjonere deler av næringen. For kundene er det svært mye å spare. Artikkelen er produsert av Imarkedet

Fra og med 1. januar kommer den dominerende skandinaviske flyoperatøren, SAS, til å fjerne provisjonene de har betalt til reisebyråene. Dette har fått byråene til å reagere, og i Danmark har det blitt truet med rettssak. For brukerne, flypassasjerene, er det imidlertid en gylden sjanse til å kutte fordyrende mellomledd. Dem er det mange av i reisebransjen.

Ny prisstruktur

SAS kutter provisjonene til reisebyråene. Vis mer


Mens billig-flyselskapene, som Ryanair, ikke betaler noe til de fordyrende mellomleddene, har SAS og nystartede Norwegian betalt ut.

Slik er pengestrømmen for kunder som skal betale gjennom reisebyråene. Her viser vi hvor mye reisebyråene henter ut fra en standard tur-retur billett til Stockholm fra Oslo.

Pengestrøm
 Fra nyttår
Fra kunde400 kroner350 kroner
Fra SAS331 kroner0 kroner
Fra bookingsystemet Amadeus10 kroner10 kroner
Sum741 kroner360 kroner


Vi kjenner til at storkunder i dag har andre storkundeavtaler med reisebyråene. Likevel er priseksempelet til iMarkedet reelt.

For betaling gjennom web-sidene til SAS blir servicehonoraret på 100 kroner, men du får 50 kroner i avslag ved kjøp av e-ticket. Konsekvensen av endringen blir at SAS og de andre tradisjonelle flyselskapene kan ta opp kampen med billigflyselskapene.

Det SAS ønsker er billigere flybilletter og forenkling av valgene for kunden. Dette er på linje med hva flyselskap har gjort blant annet i USA. Endringen er imidlertid dramatisk for reisebyråene.

Hvordan skal reisebyråene tjene penger?

Det er åpenbart at den nye situasjonen fører til at reisebyråenes forretningsmodell er i endring. I dag får reisebyråene fire prosent provisjon av SAS ved salg av en reise i Norge, og sju prosent på utenlandsreiser. De største kundene til reisebyråer som Bennett BTI, får imidlertid tilbakebetalt noe av provisjonen fra SAS. Dette tar byråene tilbake i transaksjonsgebyr.

Fra de mindre kundene får reisebyråene både provisjon fra SAS (for salg av flybilletten) og gebyr direkte fra kunden. Altså dobbelt opp.

Nettoprissystemet til SAS fører til at provisjonene til byråene forsvinner.

I tillegg til dette får reisebyråene en kick-back-betaling fra en såkalt GDS. Dette er en fjerde spiller i reisebransjen, som i verdikjeden ligger mellom flyselskapet og reisebyrået. Byråene betaler for bruk av GDSenes bookingssystemer og datamaskiner, og får tilbakebetalt gjennom kick-backs. Sistnevnte blir betalt ved formidling av reiser gjennom GDSenes systemer. Flyselskapene betaler også for å være knyttet opp mot en GDS. I Skandinavia heter den dominerende GDSen Amadeus, som er et amerikansk kjempekonsern. Tall iMarkedet har fått tilgang til viser at kick-back-betaling pr. reise ofte ligger på 1,5 dollar.

Lavpris-flyselskaper som Ryanair og delvis Fred. Olsen-eide Sterling Airways, har valgt å ikke knytte seg opp mot Amadeus. Dette sparer flyselskapene for fordyrende mellomledd. Det nystartede flyselskapet Norwegian har imidlertid valgt å være tilknyttet Amadeus.

Den som må holde liv i reisebyråene fremover blir altså kundene. Fra neste år vil reisebyrået Berg-Hansen ta betalt 100 kroner for online-bestilling, mens prisen for bestilling av innenlandsreiser pr. telefon er på 270 kroner, 350 kroner i Skandinavia, 450 i Europa og 700 kroner for interkontinentale reiser.

Velger kunden å bestille reisen selv direkte fra SAS er prisen for formidling av billetten på 100 kroner. Du får i tillegg 50 kroner fratrekk ved bruk av E-ticket.

Går fra forhandler til Service


Den mest vanlige strategien til reisebyråene ser ut til å være at de i fremtiden skal være et service-kontor, som håndterer hele reisen til kunden. Dette gjelder altså ikke bare flyreisen, men hotell-booking og leiebil. I tillegg til dette skal reisebyråene jobbe med å skvise flyselskapene for pris, slik at lavprisselskapene ikke blir så mye billigere.

- Lavprisselskapene er her for å bli. Det stiller nye krav til reisebyråene og til oss. I fremtiden må reisebyråene være en konsulent, ikke en ordremottager, uttalte toppsjef i Amadeus, David Jones, til Aftenposten.