Snart blir det snille landinger i SAS Braathens. Foto: SAS
Snart blir det snille landinger i SAS Braathens. Foto: SASVis mer

"Grønne landinger" - sminke eller alvor

"Grønne landinger" skal gjøre flyturen mer miljøvennlig. Men miljøvernerne liker ikke flyselskapene bedre for det.

Oslo (NTB-Arne Børcke/Geir Lillesund): Oslo (NTB-Arne Børcke/Geir Lillesund): SAS Braathens' fly kan trolig gjennomføre forsøkslandinger med sterkt redusert drivstoffbruk - såkalt grønne landinger - i løpet av 2007.

Siden januar i år har Scandinavian Airlines i Sverige gjennomført vel 300 slike prøvelandinger og er strålende fornøyd med resultatet. Ikke bare foregår landingene med mindre støy - for hver landing bruker flyene vel 100 kilo mindre jetflybensin, opplyser svenske Aftonbladet.

- Vi ser definitivt med stor interesse på det våre svenske kolleger har gjort. Resultatene i Sverige studeres nå her hos oss for å se om dette også skal utprøves i Norge. Det kan bli aktuelt allerede neste år, sier informasjonsdirektør Cathrine Foss Stene i SAS Braathens til NTB.

Organisasjonen Framtiden i våre hender vet ikke helt hva de skal tro. Den finner det positivt at SAS tar fatt i problemet med flyforurensning, men føler at dette er bare sminke for å tekkes motstanderne av klimaforurensning.

Tas seriøst

I SAS-konsernet tas dette imidlertid velding seriøst. Testingen skjer i samarbeid med Luftfartsverket og fabrikantene Boeing og Airbus. Nøkkelen til systemet er et nært samspill mellom flyets ferdsdatamaskin og datamaskinene i flyplassens innflygingssystem.

I stedet for at flyet går ned mot en flyplass i etapper - med pådrag av gass i hvert etappe - kommuniserer flygelederen på bakken med flyet på en helt ny måte slik at piloten får en eksakt innflygingsprofil og slipper å sirkle eller lande i flere etapper. Motorkraften reduseres betydelig, og flyet får en glideflukt ned mot landingsbanen.

Nesten stopp i motorene på et stort passasjerfly kan oppfattes som usikkert, men flykaptein Peter Larsson - SAS Sveriges prosjektleder - understreker at både fly og flykontroll får de samme informasjonene eksakt samtidig.

- Landingsprosedyren er like sikker som ved de metoder som brukes i dag, sier han.

Lavere priser?

SAS i Sverige opplyser at hvis alle SAS-fly lander på denne måten, vil man spare miljøet for kulldioksid lik det 20.000 biler slipper ut om de kjøres 15.000 kilometer hvert år. Det forteller at «grønn landing» også har en økonomisk side.

Flyjetbensin er per i dag en av de tyngste utgiftene for et flyselskap, og redusert motorkraft under landing vil redusere flyselskapenes kostnader.

- For forbrukerne er det ikke uvesentlig at prosedyrene vil redusere selskapenes kostnader - noe som kan slå ut på flybillettprisene, ifølge kommunikasjonsdirektør Cathrine Foss Stene i SAS Braathens til NTB.

- Bra, men...

- Det er jo bra at SAS forsøker å gjøre noe med klimaforurensningen, men jeg kan ikke uttale meg om teknologien. Og vårt inntrykk her i Fremtiden i våre hender er at alle slike tiltak egentlig bare er en sminke, så lenge flyselskapene opererer slik de gjør og ikke ønsker å bli del av en internasjonalt utslippsavtale for flydrivstoff, sier prosjektleder for miljø, Gunnell Sandanger, til NTB.

Hun påpeker at utslippene fra nordmenns flyreiser nå utgjør vel 11 prosent av våre samlede klimagassutslipp. Sandangers håp er at flyreisende i økende grad slutter opp om Framtiden i våre henders klimabilletter - slik den norske delegasjonen til klimaforhandlingene i Nairobi nylig har gjort.

- Ved å gå inn på www.mittklima.no kan du benytte deg av en kalkulator, som beregner prisen på den klimabillett du kan velge ut fra flyreisens lengde. Pengene fra klimabillettene går til tre prosjekter vi har valgt ut i India og Afrika, sier prosjektleder Gunnell Sandaker i Framtiden i våre hender til NTB.