Grønn tur til Stockholm

I disse miljøtider har det gått opp for de fleste at å fly er fy og skam. Derfor sjekket vi ut de mer miljøvennlige reiseveiene til Stockholm. Klarer de å hamle opp med flyet?

På nyåret gjenåpnet togruten mellom Oslo og Stockholm. Dermed har de som bor på Østlandet to alternativer til flyet hvis de skal reise til den svenske hovedstaden - tog og buss.

Spørsmålet er om det virkelig er et alternativ å ta buss eller tog fremfor å fly, hvis vi ser på pris, tidsbruk, komfort og lettvinthet.

Vi dro til Stockholm på den miljøvennlige måten, og tok toget til, og nattbussen tilbake. Ville vi droppet flyet for tog eller buss igjen?

Her er vår evaluering av de to miljøvennlige reisealternativene:

På skinner til Stockholm

InterCity-togene har ikke allverdens fart. Foto: SJ Vis mer


Journalisten har tatt toget til Stockholm en gang tidligere, da Linx betjente denne ruten. Det gikk knirkefritt og greit, og konklusjonen var at toget var et finfint alternativ til flyet. Med reisevei til flyplass, innsjekkingstid osv, tok ikke togturen mye lengre tid enn flyturen.

Derfor var vi i utgangspunktet positivt innstilt da vi satte oss på toget en torsdag ettermiddag. Billetten kostet ikke mer enn 200 svenske kroner, rundt 175 kroner, så det kunne vi overhodet ikke klage på. Det koster omtrent like mye bare å komme seg til Gardermoen med Flytoget.

SJs InterCitytog er av den gode, gamle sorten, og ikke så moderne som Linxstogene var. Det er ganske så fullt i den bakerste vognen, der vi har fått sete, men plassen ved vinduet har et bord, og det er kjekt når man skal sitte på toget lenge.

For det må man når man tar toget til Stockholm. Linxstoget tøffet inn til Centralen i Stockholm etter 4 1/2 time, mens SJs tog bruker seks timer på samme strekning. Det er ganske mange timer. Etter et par timer i setet, tok vi en ekspedisjonstur fremover i toget for å sjekke ut fasilitetene. Det var glissent med folk i vognene lenger frem. Standarden var hakket bedre, så de få som satt her hadde antagelig betalt litt mer for billettene. Vi vurderte at vi nok kunne ha flyttet oss til en vogn med færre folk, uten av konduktøren hadde kastet oss av toget av den grunn.

SJ-togene har en kiosk, der konduktøren står når hun ikke var opptatt ute på perrongen. Her kan passasjerene få kjøpt kaffe, te, vann, brus og til og med øl og vin. Vil man ha noe å bite i, kan man kjøpe blant annet sjokolade, godis, kanelboller eller lasagne, for den som er middagssulten. Prisene er overkommelige, og utvalget mye bedre enn det som tilbys for eksempel på NSBs Gøteborgtog.

Ellers er det ikke så mye mer å si om SJs InterCity. Toalettene er helt greie, og i hvert fall ett har stellebord for barn.

Oppsummering:
Det er synd at SJ ikke setter inn sine mer moderne X2000-tog på denne strekningen. Da hadde reisetiden blitt kortere, noe som hadde gjort togveien til Stockholm mye mer attraktiv. X2000-togene har dessuten el-uttak, og trådløst nett (som koster ekstra). Det betyr at man kunne jobbet litt mens man likevel satt der på toget. Det positive med SJs tilbud er de lave prisene. Du kan få en togbillett til Stockholm fra Oslo helt ned i 160 svenske kroner (cirka 140 kroner), og da kommer du helt inn i bykjernen. Men, på grunn av tidsbruken, er SJs stockholmstog bare et alternativ for deg som reiser på budsjett og har god tid.

På nett: SJ

Langs landeveien til Oslo

Moro for unga - nei, ikke i 7 timer og 40 minutter. Foto: Säfflebussen Vis mer


Det var ikke planlagt å ta nattbussen tilbake til Oslo, men flyforsinkelser til Arlanda gjorde det til eneste mulighet. Jaja, det viktigste er å komme seg hjem.

Valget faller på Säfflebussen med avgang klokken ti om kvelden. Swebuss Express kjører 22.30, men vi vil hjem så kjapt som mulig. Siste-liten billett koster 320 svenske kroner, cirka 280 kroner. Grei nok pris, det. Bussen skal være fremme i Oslo ti over halv seks om morgenen dagen etter. Bussturen tar altså syv timer og 40 minutter. Det føles veeeldig lenge.

Vi tenker strategisk, og er førstemann på bussen. Da er det bare å ile til de bakerste setene, der det går an å strekke ut legemet og prøve å få seg noen timer på øyet i løpet av turen. Det er ikke akkurat rift om setene denne kvelden, så vi hadde nok overlevd om vi hadde endt opp i et vanlig sete lenger fram, for setene er komfortable nok. Det er til og med ganske god plass til beina.

Bussen er faktisk helt ny, med sikkerhetsbelte, aircondition og lys til hvert sete. Du kan trekke for gardinen dersom sollyset eller gatelyset blir for sterkt. Toalettet er rent og pent, men egner seg best for bruk når bussen stopper på et av stoppestedene på veien.

Utover det er er det ikke så mye å tilføye om Säfflebussen. Det gjelder å ta med seg det en trenger av vått og tørt, og underholdning for å slå i hjel over syv lange timer i setet. Bussjåførene (på nattbussen er det et sjåførbytte) kjører stødig og effektivt, og det virket ikke som om noen av passasjerene ble bilsyke underveis.

Oppsummering:
Vi foretrekker toget fremfor bussen. Hovedgrunnen til det, er at selv om seks timer er lang reisetid, er over 7 1/2 time enda verre. Og på en buss kan du ikke strekke på beina i samme grad som du kan på toget. Bussbillettene koster 320 eller 400 svenske kroner, en del mer enn togets "Just nu 2 Klass", den billigste togbilletten, som koster helt ned i 160 svenske kroner én vei, hvis du bestiller tidlig.

På nett: Säfflebussen og Swebus Express

Konklusjon

Tog vs. fly

Kunne du tatt tog fremfor fly til Stockholm? (Avsluttet)
Ja, hvis reisetiden var på 4 1/2 time(58%) 391
Ja, selvsagt, jeg tenker miljø(31%) 209
Nei, flyet er mer effektivt(11%) 77
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Etter å ha reist mellom Oslo og Stockholm med både fly, tog og buss, vet vi hva vi kommer til å velge neste gang. Det blir nok flyet, dessverre.

Det er synd å si det, men bussen tar altfor lang tid til at den er et reelt alternativ. Og det er enda mer synd at toget, som jo er det mest komfortable transportmiddelet, heller ikke klarer å konkurrere med flyet. Også her er det snakk om tid. Seks timer er altfor lenge, selv om prisene er en brøkdel av hva det koster å fly tur/retur Stockholm når transportkostnadene til og fra flyplassene er regnet med.

Vår oppfordring til SJ er å sette inn kjappere tog på ruten, slik at reisetiden kommer ned i 4 1/2 time, slik det var da Linx opererte ruten. Og gjør det nå, når miljøvennlige reiser er i vinden! Hvis ikke tror vi dessverre ikke togruten mellom Stockholm og Oslo vil trekke passasjerer nok til å lønne seg.