<I>Illustrasjonsfoto</I>
IllustrasjonsfotoVis mer

Grisete rengjøring

Klagerne krever prisavslag for den mangelfulle og grisete rengjøringen på i leiligheten på Fuerteventura. Får de medhold?

Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser mottar årlig rundt 300 klager fra misfornøyde charterpassasjerer. Det kan være klager på støy, flyforsinkelser, manglende rengjøring, lavere hotellstandard enn forventet, med mer. Er du misfornøyd med pakkereisen? Her forteller vi deg hvordan du går frem for å klage.

Klager på griseri

Klageren i denne klagesaken refser charterselskapet for manglende og grisete rengjøring på leilighetshotellet på Fuerteventura. I sin klage til reklamasjonsnemnda hevder han at rengjøringspersonalet ikke brydde seg om hvordan dette ble gjort, at den mangelfulle vaskingen først skjedde på ettermiddagen, og at de måtte feie gulvet og tømme søppelbøttene selv. Selv om klager kontaktet reiseguiden på stedet ble ikke forholdene bedre.
Klager har allerede mottatt et prisavslag på 4.000 kroner fra charterselskapet, men krever mer.

Vil ikke gi mer kompensasjon

Charteroperatøren Ving Norge skriver i sitt svar at renholdsrutinene i Syd-Europa gjerne er noe enklere enn vi er vant til her hjemme - men at rengjøringen ved det aktuelle hotellet i perioden for klagerens opphold ikke fungerte som den skulle. Ving har derfor utbetalt et prisavslag på 4.000 kroner, og er av den oppfatning at dette er nok.

Nemnda avviser ytterligere prisavslag

Mangler gir grunnlag for et forholdsmessig prisavslag, med mindre de blir utbedret innen rimelig tid og uten vesentlige ulemper for de reisende, heter det i pakkereiseloven. På bakgrunn av dette og klagerens opplysninger utaler nemnda at renholdet i dette tilfellet var vesentlig dårligere enn man kunne forvente, og at det gir grunnlag for prisavslag. - Men ytterligere prisavslag utover det som turoperatøren allerede har utbetalt, vil ikke nemnda anbefale. Klageren kan se langt etter mere penger.

Flere klagesaker

  • Her finner du flere klagesaker.
  • Slik klager du på feriefiaskoen.
  • De dummeste klagene kan du lese her.
  • Nå kan du også klage på rutefly. Les mer om dette her.
  • Ut på tur?

    Vi har mange nyttige verktøy for deg som skal ut på reise:

  • Restplasslisten er stedet for deg som er ute etter billige reiser. Her finner du charterselskapenes restplasser på ett sted.
  • Reiseguiden gir deg tips og råd til ting å se, godt å spise og steder å besøke – eller ikke besøke. Rådene kommer fra de som kjenner stedene best, nemlig turistene selv.
  • Fergeguiden er for deg som skal vannveien til Danmark, Tyskland eller Storbritannia. Her kan du finne ut hvem som seiler hvor, og til hvilken pris.
  • Valutakalkulatoren gjør de vanskelige regnestykkene for deg.