Gratisbilletter - kampen om budsjettkundene spisser seg til.
Gratisbilletter - kampen om budsjettkundene spisser seg til.Vis mer

Gratisbilletter - ny trend

Lavprisselskapene kriger om godviljen din, og flere kjører nå kampanjer med gratisbilletter for å lokke til seg nye kundegrupper.

Lavprisbilletter på fly har blitt et etablert konsept, og mange selskaper har kastet seg inn i kampen om prisbevisste kunder. To selskap har også tatt ett skritt videre. Både Sterling og Ryanair går nå ut med kampanjer der kunder kan sikre seg billetter som ikke koster en krone mer enn flyavgiften. I Ryanairs tilfelle skal også billetter kunne koste mindre enn flyavgiften – altså sponser selskapet hver passasjer med noen kroner.

Førjulstilbud

I Sterlings tilfelle gjelder tilbudet reiser fra København til destinasjonene Malaga, Alicante, Barcelona, Nice, Roma og Milano. Du kan finne gratisbilletter på de minst populære avgangene, for reiser frem til 18. desember. Skatter og avgifter må du imidlertid betale, og de beløper seg mellom 200 og 300 kroner per reise. Bestiller du på nett, er det alt du må betale. Bestiller du via telefon kommer en tilleggsavgift på rundt 50 kroner. Tilbudet gjelder flere tusen billetter.

Ryanair går ett skritt videre. Selskapet velger å sponse sine kunder med ett pund eller en euro hver vei i sitt siste kampanjestunt – disse pengene går til å dekke flyplassavgiftene. Tilbudet gjelder reiser fra Storbritannia og Irland, og for reiser mellom 20. november og 20. desember. Billettene må bestilles innen i dag, 20. november.

Tidligere varslet

Det er ingen stor overraskelse at Ryanair kommer med slike tilbud. Selskapet har tidligere flagget i media at de ikke ser bort fra at billettene etter hvert kan bli gratis. Mer overraskende er det at Sterling satser på gratistilbud. Selskapets administrerende direktør Torben Anker Sørensen har tidligere gått ut og sagt at han ikke har noen tro på gratis flybilletter:

- Kompetente kjøpere tror ikke på slike konsepter, at noe er gratis. Blir prisene for lave, blir kjøperne mistenksomme. Vi vil heller være luftens IKEA - gode priser og produkter med skandinavisk design.

Dette sa Sterlingsjefen i et intervju med DinSide Reise i september i år, men selskapet har altså likevel gått inn på dette konseptet nå i november og desember.

Tjener penger?

Om selskapene gir bort billetter, hva skal de da tjene penger på? Selv om kostnader er kuttet i forbindelse med service om bord og distribusjon av billetter, må jo selskapene ha inntekter for å dekke de øvrige kostnadene. Flere satser på å skape nye inntektskilder i forbindelse med tilleggstjenester. Det gjelder for eksempel formidling av hotellovernatting og leiebil. Salg om bord er også et alternativ.