<b>FREMTIDENS BYTRANSPORT:</b> Shweeb lar deg fly over køen i kapsler fra monorail. Foto: Shweeb
FREMTIDENS BYTRANSPORT: Shweeb lar deg fly over køen i kapsler fra monorail. Foto: ShweebVis mer

Google satser penger på Shweeb

Fremtidens bytransport.

Glem elbiler eller kraftfulle millionbiler. Glem bysykler og elektriske sykler. Glem Segway og andre innovative tranportsykler. Glem høyhastighetstog og smarte busser. Det er Shweeb som er framtida innenfor urban transport, skal vi tro Google og mannen bak Shweeb, Geoff Barnett.

Nylig fikk Shweeb 1 million dollar (5,8 millioner norske kroner) i støtte fra Google til videreutviklig og testing av Shweeb i bymiljø.

Kort fortalt er Shweeb en monorail, eller en enskinnebane, for persontransport. Du sitter i enkeltmannskapsler som henger under skinnene, og tråkket avgårde for egen maskin.

Sjek bildene og videoen nedenfor for å se hvordan dette egentlig fungerer.

Du kan allerede prøve Shweeb i Rotorua i New Zealand, der det er bygget opp en prototype. Men utgangspunktet og meningen med Shweeb har alltid vært at det skal brukes som et urbant transportmiddel.

Fra prototypen i New Zealand. Foto: Shweeb
Fra prototypen i New Zealand. Foto: Shweeb
Fra prototypen i New Zealand. Foto: Shweeb
v Foto: Shweeb
FREMTIDENS BYTRANSPORT: Shweeb lar deg fly over køen i kapsler fra monorail. Foto: Shweeb
Fra prototypen i New Zealand. Foto: Shweeb
Fra prototypen i New Zealand. Foto: Shweeb
Fra prototypen i New Zealand. Foto: Shweeb
Slik er stasjonene tenkt. Foto: Shweeb
Fra prototypen i New Zealand. Foto: Shweeb
Slik er byløsningen tenkt. Foto: Shweeb
Slik er byløsningen tenkt. Foto: Shweeb
Shweeb brukt i spennende sightseeing. Foto: Shweeb
Skogstur med Shweeb. Foto: Shweeb


Glem køen 5 meter over gata

Google har belønnet fem forslag til løsninger på ulike globale problemer. Det er i denne konkurransen Shweeb har vunnet og fått 1 million dollar for nytenkning innen urban kollektivtransport. Shweeb er tenkt for bruk på kortere til mellomlange strekninger, og bruker altså passasjerenes egen pedalkraft til å flytte kapselen fremover.

Ifølge Shweeb selv, kan kapslene komme opp i hastigheter på 60 kilometer i timen, noe som gjør at du kan seile raskt forbi køene i rushtida.

Monorailen ligger 4-5 meter over bakken, og passasjerkapslene er laget i plexiglass. Kapslene er 2 meter lange, 90 cm høye og 60 cm brede. En topphengslet dør åpner hele kapselens lengde for passasjeren, slik at inn- og utstigning skal være lett. Du må være mellom 1,3 og 2 meter for å passe i transportkapselen.

Passasjeren sitter i et fullt regulerbart, ergonomisk sete som skal bidra til at passasjeren får en komfortabel, tilbakelent sittestilling. Passasjeren tråkker selv fart ved hjelp av pedaler, som en sykkel.

Mindre slitsomt enn sykkel

Synes du det høres slitsomt ut? Ifølge produsenten, får du en mye bedre effekt av tråkkinga innefra en slik kapsel, enn du gjør om du sitter på en vanlig sykkel. Luftmotstanden er minimal og det samme er rullemotstanden. Det skal være så lett å reise med Shweeben at det skal være fullt mulig selv for personer i dårligere form enn gjennomsnittet. Du bruker kun halvparten så mye energi på å drive en Shweeb som du gjør på å drifte en vanlig sykkel, og kun en tredjedel av energien som du bruker med en terrengsykkel.


Tog

Med mange kapsler som skal reise på en skinne, kan man lett tenke seg at det kan oppstå kø. Her er systemet imidlertid konstruert slik at alle kapslene er beskyttet med buffere, og når en kapsel tar igen en annen, hekter disse seg sammen slik at man fortsetter som et tog. Dette er mer effektivt og energibesparende; 10 kapsler som kjører i 20 kilometer i timen, trenger kun en fjerdedel av energien som en terrengsykkel med samme hastighet.

På bildene vises kapsler med plass til en og med tråkraft. Kapelene kan imidlertid tilpasses, slik at man kan få plass bak føreren til bagasje eller barnesete, og tråkraften kan byttes ut med el-assistert eller fullstendig elektrisk drift. De kan også utstyres med LED-lys, skjermer for reiseinformasjon, koppholdere, iPod-holdere, etc.

Her kan du lese mer om Shweeben som allerede er bygget opp på New Zealand. Det er ennå ikke avgjort hvilke byer som skal få æren av å sette Shweeb på byprøve.

Det er kanskje tvilsomt hvor godt en slik løsning ville fungert i Norge eller i nordisk klima generelt, da de uisolerte kapslene virker noe kalde og dermed uegnet for bruk her. Hva synes du om ideen? Del dine meninger i debattforumet nedenfor.