Glemt å stille klokka til sommertid?
Glemt å stille klokka til sommertid?Vis mer

Glemte å stille klokka - mistet flyet

Paret hadde ikke fått med seg at det var innført sommertid deres siste natt i Barcelona, og kom for sent til flyet. De vil ha refundert ekstrautgifter til returbilletter.

Vi omtaler jevnlig klagesaker som har blitt prøvd i Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser. Fremover vil vi også omtale saker som er behandlet i den relativt ferske Klagenemnda for rutefly – som denne klagesaken om uenighet rundt sommertid.

Var på flyplassen, mistet flyet

Braathens ASA er innklaget for å ikke ha informert om innføringen av sommertid i den perioden da paret ferierte i Barcelona. Paret kom for sent til flyet og ble påført ekstrautgifter til returbilletter. I klagen hevder de uheldige at de ankom flyplassen i god tid, de sjekket inn, leverte bagasjen og kom seg gjennom sikkerhetskontrollen. Likevel kom de altså for sent til flyavgangen, fordi de ikke ble opplyst om at det var innført sommertid.

De reisende klager på helt fraværende informasjon om tidsjusteringen fra transportøren, og påpeker at de heller ikke ble ropt opp over callinganlegget da de ikke dukket opp til ombordstigning. De uheldige spaniaturistene krever refundert ekstrautgiftene til nye returbilletter.

Selskapet vil ikke påta seg skyld

Braathens på sin side er ikke enige i at de kan bebreides for det uheldige parets opplevelser, og sier at den reisendes ansvar for å innfinne seg ved riktig utgang til riktig tid, er beskrevet i befordringsvilkårene. At paret ikke hadde fått med seg at klokken var stilt, oppfatter selskapet som noe utenfor deres herredømme – og de vil derfor ikke dekke de reisendes utgifter til ny returreise.

Får ikke medhold

Klagerne får heller ikke medhold av nemnda, som begrunner sitt vedtak med at de reisende selv må vite hva som er korrekt tid – og at de selv har ansvar for å møte fram til avgang til rett tid. Nemnda understreker at man ikke kan skylde på flyselskapet for å ikke ha informert om overgangen til sommertid, da dette er noe man kunne forvente at de reisende er klar over.

Flere klagesaker

  • Her finner du flere klagesaker.
  • Slik klager du på flyreisen.
  • Slik klager du på charterreisen.
  • Fjorårets dummeste klager kan du lese her.

  • Ut på tur?

    Vi har mange nyttige verktøy for deg som skal ut på reise:

  • Restplasslisten er stedet for deg som er ute etter billige reiser. Her finner du charterselskapenes restplasser på ett sted.
  • Reiseguiden gir deg tips og råd til ting å se, godt å spise og steder å besøke – eller ikke besøke. Rådene kommer fra de som kjenner stedene best, nemlig turistene selv.
  • Fergeguiden er for deg som skal vannveien til Danmark, Tyskland eller Storbritannia. Her kan du finne ut hvem som seiler hvor, og til hvilken pris.
  • Valutakalkulatoren gjør de vanskelige regnestykkene for deg.