Slik skal Germanwings se ut fra neste sommer. Foto: Germanwings
Slik skal Germanwings se ut fra neste sommer. Foto: GermanwingsVis mer

Giganten vil trekke billigkunder

Germanwings overtar flere ruter fra Lufthansa.

Fire av ti europeiske flypassasjerer velger lavprisselskaper. Og det er ikke bare turistene som vil fly billig. Også forretningsreisende velger i større grad de billigste alternativene. Derfor tar Lufthansa i bruk nye grep i kampen om forretningskundene.

– Forretningsreisende blir nå beordret av sine selskaper til å fly økonomiklasse, forklarte administrerende direktør i Germanwings, Thomas Winkelmann. I følge Reuters kom kommentaren denne uken, under lanseringen av selskapets nye satsning.

Les også: Forbyr Ryanairs kalenderreklame

Overtar ruter fra 1. januar 2013

Det tyske lavprisselskapet Germanwings tilhører Lufthansa-gruppen, og blir en viktig del i luftfartsgigantens nye satsning. Fra 1. januar vil reisende med selskapet oppleve at gamle ruter blir tatt over av Germanwings. Med unntak av ruter fra Frankfurt og München, skal kortere flighter overtas av Germanwings, skriver Check-in.dk.

Les også: Det norske lavprisselskapet er ikke noe flyselskap likevel

Ikke helt vanlig "lavpris"

Selv om Lufthansa tenker nytt, så blir likevel noe av det gamle. Istedet for en klasse for alle, skal de nye flyvningene få tre klasser: Best, Smart og Basic.

Her tar de betalt for håndbagasje

Germanwings får samtidig en oppgradering av både logo og bestillingssystemer. Rutestart fra 1. januar er en tyvstart, mens selskapet offisielt sparker igang sin nye stil fra 1. juli neste år. Direktøren lover imidlertid at priser skal oppgis uten skjulte kostnader, og at de billigste enveisbillettene fortsatt skal starte på 33 euro, cirka 243 norske kroner.

Germanwings har også ruter til Bergen og Oslo.