Her kolliderer et propellfly med en stork. Foto: SAS
Her kolliderer et propellfly med en stork. Foto: SASVis mer

Fuglene er fortsatt et problem

314 fly har kollidert med fugl i 2009.

En skulle ikke tro at en fugl skulle være noe problem for et jetfly på omkring 78 tonn. Men en fugl trenger faktisk ikke veie mer enn én kilo for at kraften i sammenstøtet med et fly i en fart på 400 km/t tilsvarer 8 tonn.

Sjansen er minimal

I 2008 ble det registrert omkring 306 tilfeller hvor fly har krasjet med fugl i Norge. I 2009 har det økt med noen flere treff, selv om sjansen for å treffe en fugl i det norske luftrommet er relativt lav.

- I 2009 ble det oppdaget 314 bird strikes i forhold til 760.111 flybevegelser i Norge. Det er lite i forhold til flybevegelsene, sier Marit Kristin Kvarum, informasjonsrådgiver i Luftfartstilsynet.

I Norges historie har det aldri forekommet noen flystyrt med sivile fly som følge av kollisjon med fugler i luften.

Flyplassene i Norge hvor det er registrert flest fuglekollisjoner:
  
Sola:67
Gardermoen:62
Flesland:53
Kjevik:21
Vigra:14
Langnes:12
Værnes:10
Karmøy:8
Torp:7
Årø:7
Rygge:6
Ørland:6
Bodø:5
Skagen:2
Stokka:2
Kilde: Luftfartstilsynet


- I de ti årene som vi har registrert bird strikes er det ikke registrert noen ulykker med alvorlige hendelser som følge av dette i den sivile flytrafikken. Da mener jeg ulykker med eventuell alvorlig personskade eller dødsfall i forbindelse med flyving, sier Kvarum til DinSide.

Derimot har fire jagerfly fra luftforsvaret gått ned som følge av dette. Dette skjedde i 1971, 1981, 1995, og siste gang i 2001.

De fleste husker sikkert Airbus A320-flyet som måtte nødlande på Hudson-elven i New York i januar i fjor. Grunnen var at en eller to gjess ble sugd inn i jetmotoren til flyet. Alle 155 menneskene om bord overlevde etter nødlandingen.

Forsinkelsene gir størst kostnader

Informasjonssjef i Widerøe, Siw Sandvik, kan fortelle at selskapet opplever omkring 30-40 tilfeller av bird strikes i året.

- Det varierer hvor mye vi opplever etter sesongen. Det er spesielt månedene på våren og høsten som er mest utsatt. Da skjer det nesten utelukkende i forbindelse med avgang og landing, sier Sandvik.

Hun forteller at Widerøe har en flytype som kjører i en relativt liten hastighet dermed blir det som oftest ingen store skader på flyene, men forsinkelsene og kanselleringene rundt dette kan ofte skape større kostnader for selskapet. Lufthavnene arbeider aktivt for å holde fugler unna flybanen, men Sandvik kan fortelle at det er en utfordrende oppgave.

- Vi har opplevd opp til 30 bird strikes på en måned hvor 20 var på samme flyplass i forbindelse med snøspurvforflytninger. Men det er meget sjeldent vi må nødlande eller lignende som følge av dette. Som oftest fullføres flyvningen, men det hender det gjøres en sikkerhetslanding på avgangstedet hvis det er en lengre reise, sier hun.

Widerøe opplever omkring 35 bird strikes per 100.000 flygninger.

Les også: De tryggeste flyselskapene

Forebyggende arbeid

Geir Havenstrøm sitter i konsernstaben for sikkerhet på Avinor. Avinor eier og driver de fleste lufthavnene i Norge, og har ansvaret for forebyggende og operativt arbeid knyttet til blant annet bird strike. Havenstrøm forteller at de fleste lufthavnene våre ligger ved sjøen, og sjøfuglene er naturlig nok en del av faunaen.

- Vi har måttet stenge av Stokmarknes flyplass en ukes tid på grunn av store flokker snøspurv. Dette er egentlig en lett og liten fugl, men i større flokker utgjør den fortsatt en risiko.

Snøspurven veier omkring 40 gram, og er derfor ingen stor fugl, men kan fortsatt utgjøre skader på flyet i større flokker. En større fugl som en stork eller lignende ville dermed utgjøre en mye større skade på flyet.

Ingen sivile fly har styrtet som følge av fugl

Hvert år rapporterer norske piloter rundt 150-250 tilfeller av kollisjoner mellom fly og fugl. Under ti prosent av kollisjonene fører til skader på flyene. Ingen sivile fly har styrtet i Norge som følge av kollisjon med fugl.

Flydeler som er utsatt for mulig kollisjon med fugl, som frontrute og motorer, er konstruert spesielt for å tåle store påkjenninger. Det skal derfor mye til for at en fugl trenger gjennom frontruta, eller får en motor til å stanse. De aller fleste fly har flere enn én motor, og ved en eventuell motorstans som følge av at fugl har kommet inn i motoren, vil flyet fly videre med de(n) andre motoren(e).