Frys bort ribbefettet!

Når strømmåleren løper løpsk og ribbefettet klistrer seg til sidebeina, er det på tide å plukke frem varmedressen og løpe ut i vintereventyret.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Slå to fluer i et kjempesmekk: Ta på termodressen, og gå ut i vinteren. Da holder du varmen mens du får beveget juledorske lemmer. Og før du går ut stiller du ned termostatene på innevarmen, og sparer strøm samtidig. Trim og strømkutt i ett!

  • Her er vinterinspirasjon fra hele landet.
  • Få opp energiomsetningen

    Hytter kan brukes til mer enn å bo i. Illustrasjonsfoto: Martin Meen Lorvik Vis mer


    Kroppen forbrenner kalorier hele tiden. Veier du omkring 75 kilo forbrenner du cirka 70 kilokalorier i søvne og 100 ved lettere aktivitet. Forbrenningen varierer med kjønn, alder og generelt aktivitetsnivå. Holder du deg i høy aktivitet en stund, holder også forbrenningen seg høy en stund etter at du er ferdig.

    Forbrenning

    Hvor mye forbrenner du? Her er en indikasjon:

    • Sitte stille - cirka 90 kilokalorier

    • Spill - cirka 140 kilokalorier

    • Kjøre bil - ca. 180 kilokalorier

    • Gå tur - cirka 300 kilokalorier

    • Danse - cirka 450 kilokalorier

    • Rolig løpetur - cirka 750 kilokalorier

    • Høyintensitets løping, sykling, roing, skigåing - cirka 950 kilokalorier

    Fem hete forslag i vinterkulda

    Så hva kan du gjøre for å få redusert ribbefettlårene, akkevitthakene og den tiltagende marsipanvomma? Her er fem aktive vinteridéer for deg som er lei innelivet:

    1. Etter slappe feriedager vil de fleste ha godt av noe så enkelt som å legge ut på fottur. Den trenger ikke gå inn mellom kalde granlegger. Det holder å la beina gjøre jobben i bygatene i stedet for bilen; på tur til venner, kino eller kafé, kanskje?

    2. Gjør som Jonas Fjeld synger - lag engler i snøen! Barnslig moro som mange voksne (dessverre kan vi kanskje si) blir riktig så svette av. Avslutt moroa med å bygge en snømann til englene og ta en heftig snøballkrig med naboen før du kryper tilbake til peisvarmen.

    3. Om vannet er islagt, eller fjorden frister mer: Vinteraktiviteter til sjøs er undervurdert av mange. Plukk frem pilk eller båt, og ta en kald fisketur. Om du ikke får bevegd deg så mye, vil du garantert bli frossen nok til at kroppen bruker energi på å skjelve seg varm ...

    4. Søppelsekker, luftmadrasser, dolokk... Det er uante midler som kan tas i bruk for å fjerne friksjon mot underlaget i bratte snøbakker. Aking er både moro og energikrevende. For du går jo opp igjen?

    5. Fra heliskiing til isklatring: Se vår oversikt over alternative vinteraktiviteter.
  • La deg også inspirere av vakre vinterbilder fra hele landet.
  • Verktøy for reiselyst


    Skiguiden gir deg lesernes egne karakterer, vurderinger og opplevelser fra norske skisteder. Du kan også avlegge egne stemmer og skrive artikler. Restplasslisten er stedet for deg som er ute etter billige reiser. Her finner du charterselskapenes restplasser på ett sted. Reiseguiden gir deg tips og råd til ting å se, godt å spise og steder å besøke – eller ikke besøke. Rådene kommer fra de som kjenner stedene best, nemlig turistene selv. Fergeguiden er for deg som skal vannveien til Danmark, Tyskland eller Storbritannia. Her kan du finne ut hvem som seiler hvor, og til hvilken pris. Valutakalkulatoren gjør de vanskelige regnestykkene for deg.