Frynsete designhotell

KOMMENTAR: Hvorfor fikser ikke norsk hotellbransje det alle andre klarer?

«Ser du nærmere etter, ser du at hotellet rett og slett mangler den siste finpussen. »


Designhotell. Bare ordet gjør meg skeptisk. I hvert fall når vi snakker om norske designhotell.

Hva er egentlig et designhotell? Det finnes ingen spikret definisjon, men etter å ha reist mye, og bodd på ganske mange forskjellige designhotell, virker det som det er hotell der småblomstrete tapet, forgylte lampetter og nattbord i kirsebærtre er byttet ut med flatskjermtv, panelgardiner og vegghengt toalett. Sleng på et par kunstneriske pyntegjenstander og dyrt sprudlevann (gjerne norsk Voss-vann), og konturene av et designhotellrom kan skimtes.

Det var selvsagt bare et spørsmål om tid før vi fikk vårt første "skikkelige" designhotell i Norge. Grims Grenka i Oslo er det første norske hotellet som er medlem i Design Hotels, og hotellet har blitt plukket ut på en liste over Europas 50 beste forretningshotell av det britiske trendmagasinet Wallpaper.

Men det finnes flere hotell enn Grims Grenka som har kastet seg på designtrenden. I fjor åpnet Quality Spa & Resort Kragerø, et stort hotellresort det var knyttet store forventninger til. Forventninger hotellet ikke har klart å leve opp til. Det ble slakt. Dagbladet skrev en meget underholdende, men knusende hotellanmeldelse, som blant annet førte til at tre i hotellets ledelse sa opp.

Den eggeskallhvite sofaen er ikke like plettfri til hverdags som på bildet på hotellets nettside. Foto: Quality Hotels Vis mer


Jeg måtte smile da jeg leste anmeldelsen, for da hadde jeg nettopp vært innom hotellet for å se. Jeg vil understreke at jeg ikke bodde på hotellet, men det skulle ikke mer enn en liten kikk innom til for å se at her var det, hva skal man si..., forbedringspotensial.

Når et hotell kaller seg et designhotell, så er det ganske flaut at den stilrene, eggeskallhvite sofaen i resepsjonen er full av flekker og søl. Det samme gjaldt for de hvite putene i sofaene på den store loungeterrassen.

Hotellet var rett og slett ganske møkkete.

Visst er det fint med hvite puter, men har ikke hotellet tenkt på at disse må vaskes ganske ofte? Har de kanskje ikke bestilt to sett med trekk?

En venn, som tidligere jobbet i hotellets spaavdeling, utbrøt hvor utrolig glad hun var for at hun ikke jobbet der lenger, og fortalte om masse rot, sure ansatte og store problemer med renholdet.

Standarden på norske hoteller

Hva mener du om nivået på norske hoteller når det kommer til service, fasiliteter og utseende? (Avsluttet)
Dårlig, norske hotell har mye å lære om proff virksomhet(35%)
Tja, det finnes bra hotell, men de fleste kan bli bedre(33%)
Greit nok, de fleste er bra, noen er dårlige(26%)
Bra, jeg har aldri vært misfornøyd(6%)
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Så var det Grims Grenka, da. Et hotell som er medlem i Design Hotels må da være bra? Igjen må jeg innrømme at jeg ikke har overnattet på hotellet, men det har en kollega av meg, nå i juli. Her er hans kommentar:

"Jeg ble ikke veldig imponert over rommene på Grims Grenka. Jeg forstår at hotellet ikke er helt ferdig, men jeg synes det er merkelig at de leier ut rom til fullpris (og det er ganske stiv pris på rommene), når de ikke er ferdige. Blant annet virket ikke alle lysbryterne, blandebatteriet på vaskeservanten på badet var helt løs, låsen på doen var bare halvveis installert, og veggene så ikke helt ferdigmalte ut.

Dessuten ble vi litt brydd med rutinene på hotellet. Utsjekkingstiden er klokken 12, men vi opplevde to ganger mellom kl. 11.00 og 12.00 at personale stormet inn i hotellrommet.

Når det er sagt, var det mye som var bra med hotellet. Rommene ser ut til å bli svært stilige (når de blir ferdige, vel og merke), dusjen (med vannfall) var nydelig og badekaret en opplevelse i seg selv."

Det kan jo nevnes at en natt i dobbeltrom for to personer på Grims Grenka koster fra 2.350 kroner.

Selv har jeg har vært i hotellet ved flere anledninger (det er populært å ha arrangementer for pressen der). Og ja, ved første øyekast ser stedet riktig lekkert ut. Men ser du nærmere etter, oppdager du at det rett og slett mangler den siste finpussen. Det mangler en list her, det er et feilboret hull i veggen der. Dyre designmøbler kommer ikke helt til sin rett når bakteppet er slik. Et femstjerners hotell bør være strøkent. Det er ikke Grims Grenka.

En bekjent jobber ved hotellet, og her fortelles det også om mye surr og forsinkelser. Det har visst blant annet vært vanskelig å få tak i skikkelige håndverkere. Det synes.

Grims Grenka skal ha ros for takterrassebaren, Q Lounge. Her er det sol hele dagen, og servering ved bordene. Men også her har de begått brøleren å ha lyse puter i sofaene. Det betyr at trekkene må vaskes ofte, noe Grims Grenka ikke er så veldig flinke til, etter det jeg har sett i løpet av mine 4-5 besøk. Serveringsjentene er for øvrig hyggelige og raske til beins, men går rundt i noen hvite cheerleaderaktige kjoler. Personlig hadde jeg nektet å gå med en slik en, men det er ikke egentlig uniformen deres jeg reagerer på. Det er flekkene på kjolene. Var det en rom og cola hun sølte på uniformen kvelden før? Ser sånn ut.

Unisextoalettet er sikkert trendy. Svarte fliser er kult. Men på et skikkelig designhotell bør toalettene være skinnende rene og ryddige til enhver tid. Utenlandske femstjernershotell har egne dovakter som sørger for at alt er på stell. Der opplever du ikke at såpen er gått tom og toalettpapiret mangler.

Jeg virker sikkert som en skikkelig snerpete flisespikker her. Men nei, jeg er ingen fisefin frøken som ikke tør sette meg ned på offentlige toalett. Jeg bor gjerne i telt, eller på et herberge i Rio. Men jeg liker at man kaller en spade for en spade. Og jeg sukker oppgitt over norske designhotell.

Det blir litt for amatørmessig. Når du hører ordet "designhotell", forventer du prikken over i'en. Ikke flekker i sofaen.