Frykt lammer turistnæringen

Turistnæringen skjelver etter terrorhandlingene i USA.

CNN på nettet skriver i en artikkel at turistnæringen verden over frykter nedgangstider. Amerikanerne er de som bruker mest penger på reiser. I 1999 brukte amerikanske turister igjen vel 60.1 milliarder dollar. Dette i følge World Tourism Organization

- USA er essensiell for verdensturismen, sier Graham Miller, som underviser i turistfag ved University of Westminster i London, til CNN.

Østerrikes nasjonale turistråd uttaler at terrorhandlingene vil berøre alle deler av turistnæringen verden over. Det italienske turisrådet slutter seg til Østerrike og sier at situasjonen er kritisk. I følge World Tourism Organization er turisme hovednæring for nærmere 40 prosent av verdens land.

Norsk syn

Også den norske reisebransjen har merket at markedet er nervøst. Men de slutter seg ikke uforbeholdent til turistrådene i Italia og Østerrikes sine utsagn.

- Vi fryktet avbestillinger. Det har kommet avbestillinger, men i langt mindre omfang enn tidligere antatt, sier Rolf Forsdal, direktør i Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon til DinSide Reise.

Han mener at det er de nervøse som i første rekke avbestiller:

- Det er de som vil avbestille ved den minste hendelse og i ly av hendelsene i USA avbestiller de reisen også til Kanariøyene, sier Forsdal.

Men noen konsekvenser vil det likevel få:

- Det er i første rekke flyselskapene som taper på dette. Selskaper med cruise og USA på programmet rammes også, sier Forsdal.

SAS kan bekrefte en viss økning i antall avbestillinger:

Tomme flyseter i vente?
Vis mer

- Vi får mer avbestillinger enn normalt. Det er spesielt USA-reiser folk vil endre på, men det er ingen dramatisk endring for SAS, sier SAS` pressetalskvinne Siv Meisingseth til DinSide Reise.

Tall vil ikke selskapet gå ut med før de offentliggjør trafikktallene for inneværende måned i begynnelsen av oktober.

Også Star Tour noterer at avbestillingene ringes inn.

- Det er noen flere avbestillinger enn vanlig, men det er ubetydelige mengder det er snakk om, sier Star Tours direktør Frode Hansen.

I følge VG har også Saga Solreiser merket nordmenns skepsis:

- Det er en noe avventende holdning hos publikum, sier Solveig Kohagen i Saga Solreisers kundeservice til VG.

Psykologisk triller?

Den norske reiselivsnæringen uttaler seg til pressen med den største forsiktighet. Meldingene har vært unisone: Salget går som normalt og avbestillingsmengden er ubetydelig. Det er grunn til å tro at næringen frykter den psykologiske effekten av et avbestillingsrush. Og de har grunn til det.

Folk er redde for å reise nå. De sitter på gjerdet. Kan forbrukeren forvente lavere priser på Sydenreisene utover høsten og vinteren? Charterselskapene har allerede chartret fly og kjøpt inn plasser på hoteller. Disse må selges ut. Næringen sier på sin side at de er avhengige av store volum, og dersom antall reisende går ned, vil prisene gå opp. Likevel vil den som følger prisutviklingen på charterreiser observere at prisene allerede har gått ned. En uke før høstferien starter i Oslo og Akershus har prisene et markant drag av lavsesong over seg. Sammenligner vi med prisene på samme tid i fjor finner vi at de er halvert. På kort sikt tyder alt på at prisene på charterreiser vil gå ned. Dersom de store volumene uteblir de neste sesongene kan charterturistene derimot forvente å bla opp mer penger for å komme seg av gårde til sydlige strender.

Ekstra sikkerhetstiltak vil føre til høyere kostnadsnivå og redusert tilbud.
ILLUSTRASJONSFOTO Vis mer

Et annet bilde

For ruteflyselskapene er bildet annerledes. De ni største amerikanske flyselskapene melder at for hver dag luftrommet over USA var avstengt, kom tapene opp i mellom 100 og 250 millioner dollar. CNN på nettet skrev i onsdag at Kongressen allerede er i gang med å forberede økonomisk innsprøyting til kriserammede amerikanske flyselskaper. Et foreløpig estimat av de forestående overføringene er å pumpe ut et sted mellom 2.5 og fem milliarder i direkte overføringer, yte 12.5 milliarder i lånegarantier og gi betalingsutsettelse av skatter.

For europeiske flyselskaper vil overføringer til de amerikanske flyselskapene forandre konkurransesituasjonen betydelig. SAS har allerede før ulykken i USA opplevd en nedgang i business-reisende. Samtidig vil høye drivstoffpriser og iverksettelse av ekstra sikkerhetstiltak, bidra til et høyere kostnadsnivå for flyselskapene. Dette må de reisende betale for. Redusert etterspørsel – uansett hvor ubetydelige norske flyselskaper velger å beskrive publikums frykt – vil også på sikt ramme de reisende.

Det er formålstjenlig å melde om positive tendenser, men det er en sårbar norsk næring vi de siste dager har sett avskrive publikums angst. Forbrukeren går en turbulent reisetid med dyrere rutefly og charterturer i møte.

DinSide følger USA-katastrofen

Farlig håndbagasje
Frykter copycats
Strengere kontroll på flyplassene
Vanskeligere å reise til USA
USA-reisen: Dette kan du gjøre
Enestående i verdenshistorien
Vil Internett aldri bli det samme?
Svindel i kjølvannet av katastrofen
Ingen terror for norsk økonomi