Fremtidsgrøss for flypassasjerer

Kilopris på billetten, ikke gratis mat på langdistanse og avgift for å bruke flydoen.

Rekordhøy oljepris har gjort flydrivstoff svært dyrt. Det betyr høyere kostnader for flyselskapene.

Nå snakker flere toppsjefer i europeiske flyselskaper om at tøffe tider vil gjøre at bransjen må tenke nytt. Det spås også at enkelte flyselskaper vil gå dukken.

Sparekniven er tatt frem hos alle flyselskapene, og det florerer med mer eller mindre kreative forslag for hvordan de kan kutte kostnader, eller øke inntektene. Mange av tiltakene som diskuteres vil vi flypassasjerer merke direkte. Enten på kroppen, eller på lommeboken.

Det er selvsagt snakk om diverse tilleggsavgifter som flyselskapene diskuterer å innføre. De snakker om kilopris på flybilletten, færre kabinpersonale, betaling for å se film under flyturen, og, kanskje mest kreativt, betaling for å bruke flydoen.

Se listen over de mer eller mindre kreative forslagene lenger ned i saken.

- Med oljeprisen vi ser nå, er det mange flyselskaper som sliter, og de fleste har fokus på å redusere kostnader, sier Thomas Midteide, kommunikasjonsdirektør i SAS.

- For passasjerene til lavprisselskapene er det en jungel av tillegg og ekstrakostnader allerede i dag, og jeg ser ikke bort fra at det blir flere. Jeg vet det er flere store amerikanske flyselskap som vurderer å innføre bagasjeavgift, for eksempel.

Flyselskap på sparebluss

Hvordan synes du flyselskapene skal få inn mer penger fra passasjerene? (Avsluttet)
Legge på prisen. Ekstratillegg er irriterende.(67%) 658
Ekstratillegg. Da slipper du betale hvis du ikke bruker tjenesten.(33%) 325
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


- Best med enkelt prissystem

Så langt har SAS økt billettprisene med 11 euro, cirka 90 kroner, på innenlandsreiser, og 18 euro, cirka 150 kroner, på utenlandsreiser, for å kompensere for høyere drivstoffkostnader.

Det er imidlertid lite aktuelt for SAS å innføre ekstraavgifter for innsjekket bagasje, valg av sete osv.

- Vi vil i stedet legge på billettprisen. Vi mener det beste for passasjerene er enkle prissystem, sier Midteide.

Her er noen av forslagene som har vært luftet:

Bagasjeavgift hos alle flyselskaper
I dag er det bare lavprisselskapene som tar seg betalt dersom du sjekker inn bagasje, og Norwegian har nylig doblet prisen for å ta med innsjekket bagasje, fra 25 kroner hver vei, til 50 kroner. Men du skal ikke se bort fra at det i fremtiden også vil koste deg ekstra å sjekke inn bagasje dersom du reiser med de store flyselskapene.

Forbudt med innsjekket bagasje
Ryanair planlegger fra i høst av å ha flyvninger der det overhodet ikke er lov å sjekke inn bagasje. Bare håndbagasje er tillatt. Slik håper selskapet å få enda kjappere snutid, og de tror forretningsreisende vil like disse flyvningene, siden de stort sett bare har med seg håndbagasje, uansett. Dersom Ryanairs forsøk blir vellykket, er det ikke usannsynlig at andre flyselskap følger etter.

Ekstraavgift for å velge sete
Sterling er et av lavprisselskapene som har denne ordningen allerede. Dersom du ønsker å sitte ved nødutgangen, og få ekstra benplass, må du betale for det. Samme gjelder hvis du vil sikre deg at du blir sittende ved siden av reisefølget. I fremtiden skal du ikke se bort fra at også de store flyselskapene innfører en slik avgift.

Ekstraavgift for å gå ombord først
Hos Ryanair kan du betale ekstra for å få gå ombord først på flyet. Det er ikke utenkelig at flere flyselskaper vil innføre en slik avgift. Men dette vil bare være aktuelt for flyselskaper som ikke har seteplassering.

Kilopris på billetten
Dette diskuteres faktisk av noen amerikanske flyselskap, noe vi skrev om tidligere i sommer. Jo tyngre du er, jo mer må du betale for flybilletten. Argumentet er at tunge passasjerer gjør at flyet bruker mer drivstoff. En amerikansk flykonsulent uttalte at kilopris på flybillett er logisk, da det er vekten som avgjør pris når fly frakter varer.

Slutt på gratis mat på langdistanse
Det er en stund siden flyselskapene droppet å servere mat på korte flyvninger, men nå spekuleres det om flyselskapene vurderer å ta seg betalt for maten på langflyvningene, skriver Timesonline.

Færre kabinansatte
Når kostnader skal ned, er det åpenlyst at færre kabinansatte ombord på flyvningene vil være et alternativ. Men det finnes regler for hvor mange kabinansatte som skal være ombord på flyvninger, for sikkerheten må ivaretas.

Reklame i flyet
Noen flyselskaper har det allerede reklame i seteryggen, og dette er nok en av de enkleste og lettest gjennomførbare metodene flyselskaper kan bruke for å øke inntjeningen. Det er også lett å se for seg reklame på flyenes filmskjermer.

Betaling for å se film
Stadig flere flyselskaper installerer personlige underholdningssystemer i seteryggen foran hvert sete, slik at passasjeren kan få timene til å gå fortere ved å se film. Et forslag ute nå, er å få passasjerene til å betale for hver film de ønsker å se.

Betaling for dobesøk
Det høres helt vilt ut, og først ble forslaget fremmet som en aprilspøk, men nå er det ikke så sikkert at det bare var en morsomhet, skrev Side2 i juni. Angivelig diskuteres det om et toalettbesøk skal koste deg 2 euro, eller rundt 16 kroner. Men dette er nok ikke ekstrakostnaden flyselskapene legger til med det første, får vi håpe.