IKKE DERES ANSVAR: Norwegian mener passasjerene må sende barnevogner som bagasje på eget ansvar, noe Flyklagenemnda ikke er enig i.  Foto: COLOURBOX
IKKE DERES ANSVAR: Norwegian mener passasjerene må sende barnevogner som bagasje på eget ansvar, noe Flyklagenemnda ikke er enig i. Foto: COLOURBOXVis mer

Fraskriver seg ansvaret for ødelagte barnevogner

Flyklagenemnda mener praksisen er ulovlig, og gir medhold til passasjerne.

Tar du med barnevogn på en av Norwegians flyreiser, fraskriver flyselskapet seg ansvaret for eventuelle ødeleggelser på vogna, om den ikke er pakket i hard emballasje.

Men de som har opplevd nettopp dette og klager til Flyklagenemnda, får medhold i nemnda. Dermed erstatter Norwegian den ødelagte barnevogna likevel.

Kan ikke fraskrive seg ansvar

Norwegian skriver på sine hjemmesider at de bare tar ansvar for barnevogner som er pakket i hard emballasje.

Dessuten må reisende med barnevogn skrive under på at de sender barnevognen på eget ansvar, om de velger å pakke den i plastposene man får utdelt på flyplassen.

Ifølge Vibeke Krogh Erikstad i Norwegian er barnevogner for skjøre til å tåle normal bagasjehåndtering og den belastning som bør forventes for gods som sendes som innsjekket bagasje.

- Derfor anbefaler Norwegian våre passasjerer som reiser med barnevogner å beskytte disse på flyreiser. Når barnevogner sjekkes inn tilstrekkelig emballert blir skaden dekket av flyselskapet i sin helhet, forteller Krogh Erikstad.

Norwegian mener de har dekning for sin praksis med bakgrunn i Luftfartslovens paragraf 10-18, som sier at fraktføreren ikke er ansvarlig i den utstrekning skaden skyldes reisegodsets egen beskaffenhet eller av feil eller mangler ved reisegodset.

Les også: Nå øker de bagasjeavgiften - igjen

Ulovlig praksis av Norwegian

Men Norwegians praksis blir av Flyklagenemndas flertall, sett på som ulovlig.

- Når flyselskapet tar i mot barnevogner, sier de samtidig at dette er bagasje de kan sende for passasjeren. Da kan de ikke samtidig fraskrive seg ansvar på generelt grunnlag, sier Elise Korsvik, som representerer Forbrukerrådet i Flyklagenemnda og tilhører det nevnte flertallet.

Hun påpeker at det er Norwegian som har bevisbyrden for at barnevogner ikke egner seg for flytransport, noe flertallet i Flyklagenemnda mener flyselskapet ikke har oppfylt.

- Flyklagenemnda har heller ikke mottatt tilsvarende klager mot andre flyselskap, forteller Korsvik.

Korsvik mener også at informasjonen Norwegian gir om frakt av barnevogner med flyselskapet, er for dårlig. Dette forsøker flyselskapet ifølge Krogh Erikstad, å gjøre noe med.

- Vi i Norwegian arbeider aktivt med å finne enda bedre kanaler for å informere passasjerer som reiser med barnevogner at disse anbefales emballert, sier hun til DinSide.

Les også: Fra nyttår kan du scanne din egen bagasje

6.390 kroner i erstatning

Selv om Norwegian påpeker overfor sine reisende at de ikke tar ansvar for skader på barnevogner, velger de altså erstatte skadene etter avgjørelser fra nemnda.

- Flertallet i nemnda har besluttet at Norwegian skal dekke skaden, noe vi har valgt å imøtekomme, til tross for at vi mener at barnevognen er skadet fordi dens kvalitet ikke er beregnet for den belastning som må forventes som innsjekket bagasje, sier Krogh Erikstad i Norwegian.

Dette gjelder blant annet en sak fra mai i år, da en passasjer fikk ødelagt barnevogna og krevde å få erstattet barnevognas verdi av Norwegian, nærmere bestemt 6.390 kroner.

Norwegian ville i første omgang ikke imøtekomme klagers krav, men erstattet barnevogna da klageren fikk medhold i nemnda.

Les også: Slik unngår du trøbbel før og etter flyreisen