Skal du ut og reise i dag? Da må du nok regne med litt mer kø enn ellers. Foto: Colourbox.com
Skal du ut og reise i dag? Da må du nok regne med litt mer kø enn ellers. Foto: Colourbox.comVis mer

Fortsatt flyforsinkelser i sikte

Fredag 15. april vil bli den verste påsketrafikk-dagen på Gardermoen.

Nå er det litt over en uke siden det nye innflygningssystemet Point Merge System (PMS) hadde verdenspremiere på Oslo Lufthavn.

7. april kansellerte både SAS og Norwegian seks av sine fly, og det ble også advart at det kom til å være store forsinkelser utover dagen. Selv om det verste er over, må de reisende likevel regne med at det fortsatt kan oppstå forsinkelser i flytrafikken.

– For passasjerene har det gått veldig bra. Det har vært lite forsinkelser, og de lengste har vart opp til to timer. Første dagen var punktligheten nede i 50, men etter det har den ligget mellom 85 og 90. Det er i rushtidene at man merker det mest, men det jevner seg ut over dagen, sier Jo Kobro, informasjonssjef på Oslo Lufthavn Gardermoen, til DinSide.

Hvordan virker det nye innflygningssystemet? Se video her!

Mest påsketrafikk i dag

Så langt ser det ikke ut som om passasjerene vil bli rammet av de store forsinkelsene i påsken, men fredag 15. april kan det likevel hende at det blir noe kø.

– Vi har store tall både torsdag og fredag, 70.000 passasjerer skal ut og inn begge dagene. Dette blir de største dagene, men vi har planlagt dette bra. Det er likevel veldig greit at folk vet at det er mye mennesker her denne dagen, og det vil antakelig bli mest kø i morgentimene og fra 16-18 på ettermiddagen, påpeker Kobro.

Flere forsinkelser i vente: Snart starter utvidelsen av Gardermoen

Flere klager på støy

Ettersom flyene flyr lavere enn tidligere, har OSL mottatt en del reaksjoner på støy.

– Vi har fått flere støyklager enn normalt, mens de som opplever mindre trafikkstøy enn før, hører vi ikke noe fra. Vi jobber i hvert fall intenst med dette, forklarer Kobro.

Sindre Ånonsen, pressesjef i Avinor, bekrefter at enkelte fly kommer inn i litt lavere høyde enn hva modellen legger opp til. Men med tanke på sikkerheten skal ikke dette ha noe å si.

– Det tar tid før flyselskapene flyr etter den nye modellen og holder riktig kurs mot rullebanen. Noen opplever mer støy i Groruddalen. Men når alt er på plass og alle flyr etter mønsteret, skal færre bli plaget av støy enn før. Noen grupper vil nok likevel oppleve mer flytrafikk, sier Ånonsen.

Han forteller at Avinor har mottatt blandede tilbakemeldinger fra flygerne på det nye innflygningssystemet.

– Noen flygere synes det er greit, mens noen synes det er uvant. Vi er ikke overrasket, for det å legge om trafikkreguleringsystemet kommer til å ta tid, forklarer Ånonsen.