Passasjeren ble fratatt posen, men ble lovet å få den tilbake ved ankomst.
Passasjeren ble fratatt posen, men ble lovet å få den tilbake ved ankomst.Vis mer

Forsvunnet håndbagasje

Klageren måtte gi fra seg håndbagasjen til flypersonalet, og ved ankomst var posen glemt.

Håndbagasjen kom aldri til rette, og klager krever erstatning lik verdiene i posens innhold.

Fratatt håndbagasjen

Klageren ble plassert ved nødutgangen på flyreisen til Mallorca, og fikk dermed ikke lov til å ha en pose med varer ved beina. Kabinpersonalet plasserte posen bak i flyet, og passasjeren ble lovet å få posen tilbakelevert ved ankomst.

Posen ble ikke levert til passasjeren ved ankomst, og klageren glemte å spørre kabinpersonalet ved utgangen. De tok imidlertid kontakt med Star Tours personale i ankomsthallen, og de ble lovet at saken skulle bli tatt hånd om og posen skulle bli sendt til hotellet. Posen kom aldri til rette.

Klager mener at Star Tour har plikt til å oppbevare gjenglemt bagasje, og utlevere denne ved forespørsel. Ettersom reisen er kjøpt av Star Tour, mener klager at charterselskapet ikke bare kan henvise til flyselskapet. Han krever å få erstattet posens innhold, lik 486 kroner.

Passasjerens ansvar

Star Tour beklager at posen ikke ble utlevert, og at klager glemte å spørre etter den. Reiseselskapet mener imidlertid at det er passasjerens eget ansvar å få med seg alle eiendeler fra flyet, og at det verken er flyselskapets eller Star Tours feil dersom passasjeren glemmer dette. Selskapet sier videre til sitt forsvar at posen ble etterlyst av Star Tours medarbeidere på stedet, men at den aldri ble funnet.

Delt skyld

Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser sier at det i utgangspunktet er passasjerenes eget ansvar å få med seg sin egen bagasje ut av flyet. Det bemerkes imidlertid at i akkurat dette tilfellet tok kabinbesetningen vare på posen, og lovte å returnere den ved ankomst – noe de ikke gjorde. Det poengteres også at klager glemte å spørre etter posen. Nemndas konklusjon er at begge parter kan lastes, og de anbefaler at klager får refundert halve verdien av posen; 243 kroner.

Misfornøyd?

DinSide Reise har tidligere tatt opp klagesaker som omhandler forsinkede fly, bråk, bøllete medpassasjerer og gjenglemte smykker. Her finner du flere klagesaker.

Er du misfornøyd med pakketuren? Hvordan du går fram for å klage kan du lese her.

Ut på tur?

I vår oppdaterte restplassoversikt finner du de siste og billigste reisene som er tilgjengelig på markedet. Vil du bestille vanlige charterreiser, finner du disse med vårt chartersøk.

Lurer du på om flyet er i rute? Nå kan du finne det ut på DinSide Reise. Sjekk vår kontinuerlig oppdaterte oversikt for flygninger med SAS, Braathens og Widerøe her. Ta også en titt i Din Reiseguide og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev.