Forsvinner billigbillettene?

Forbered deg på nye tider - lavpriseraen kan være over.

Flyselskapene fusjonerer og prisene stiger. Ekspertene spår at mange flyselskaper vil gå konkurs, og flyplasser vil bli lagt ned.

Helt sikkert er det i hvert fall at 60 millioner flyseter blir kuttet før nyttår, noe som utgjør én av 14 flyseter på verdensbasis. I tillegg har billettprisene steget.

Lavprisselskapene sliter med å holde prisene nede på grunn av doblete drivstoffutgifter og mindre inntekter på grunn av lavere etterspørsel. De superbillige flybillettene som har revolusjonert flybransjen de siste årene ser derfor ut til å forsvinne.

Allerede dyrere billetter

Høy oljepris og dårlige økonomiske tider i USA og Storbritannia, som har slått ut på børsene verden over, har altså gjort at flybransjens storhetstid ser ut til å være over.

Når drivstoffkostnadene nå har doblet seg, sier det kanskje seg selv at flyselskapene har måttet sette opp prisene. Hittil har det ikke slått så hardt ut i lommeboka til nordmenn flest. Norwegian og SAS har satt opp prisene med 100 kroner innenlands og 150 kroner utenlands.

Norwegian har i tillegg økt prisene på reiser til Nord-Afrika og Kanariøyene med 250 kroner, og bagasjeavgiften har økt.

I Europa melder Storbritannias største flyselskap, British Airways (BA), at bensinkostnadene har tvunget selskapet til å øke prisene med minimum fire prosent. I tillegg skal selskapet mest sannsynlig slå seg sammen med spanske Iberia, og bli Europas største flyselskap i et forsøk på å overleve de vanskelige tidene.

Sjefen for British Airways kan ikke se at flybransjen har opplevd verre tider enn nå. Foto: Kenton Jacobsen Vis mer


- Vi er inne i den dårligste perioden denne bransjen noen gang har opplevd, sier BA-sjefen til travelmail.co.uk.

Les også: Slik blir bensinhverdagen

Fremdeles billig å fly

Til tross for at oljeprisen tirsdag 12. august ligger på nærmere 111 dollar fatet, noe som er hele 35 dollar lavere enn den rekordhøye prisen som ble registerert for litt under en måned siden, spår ekspertene at oljeprisen vil fortsette å holde seg høy fremover.

Men både Norwegian og SAS understreker at de ikke har planer om å heve prisene - ei heller å legge på flere ekstratillegg. Begge påpeker allikevel at man aldri har noen garanti mot høyere oljepriser.

- Vi har satt opp prisene i henhold til oljeprisen. Det er umulig å forutsi hvordan oljeprisen utvikler seg, så derfor er det også umulig å si om prisene vil øke i fremtiden, sier kommunikasjonssjef i SAS, Thomas Midteide.

- Men det er fortsatt billig å fly, sier han.

Les også: Så mye dyrere blir flybillettene

Kansellerer avganger

I flyselskapenes desperate forsøk på å hindre at drivstoffkostnadene går ut over kundenes økonomi, har de heller valgt å kutte flere flygninger. Norwegian kutter tre utenlandsruter fra og med september, og er nå i gang med å diskutere flere kutt.

- Det blir nok flere [kutt, red. anm.], men det er ikke klart enda, sier informasjonsdirektør i Norwegian, Anne Grete Ellingsen, til DinSide Reise.

Nå er Norwegians vintertilbud under lupen, men Ellingsen mener det ikke er noe uvanlig i dette.

- Det er helt normalt å gjøre dette på vinteren, fordi det er mindre profittgrunnlag da, sier hun.

Situasjonen er den samme hos SAS, som allerede har kuttet to utenlandsruter. I det nye vinterprogrammet fra SAS har også flere ulønnsomme ruter blir forflyttet eller kuttet, og det planlegges flere justeringer.

- Vi har fortløpende vurderinger i forhold til lønnsomhet, sier informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen.

Britiske BA og Ryanair har også meldt om kutt i flygninger. BA skal totalt kutte én av 20 flygninger, mens Ryanair skal kutte én av syv flygninger fra Stansted, som er flyselskapets hovedflyplass.

Les også:
Nå blir det færre flyruter
Ryanair kansellerer tusener av billetter

Kommunikasjonsdirektør i SAS, Thomas Midteide, sier at det er helt uaktuelt for selskapet å ta i bruk ekstrakostnader som en måte å finansiere de økte utgiftene på. Foto: SAS Vis mer


Ekstrakostnader

Analytiker i First Securities, Marianne Ødegård, mener at flyselskapene på en eller annen måte blir nødt til å lempe kostnadene over på kundene, dersom de skal takle de økte drivstoffutgiftene.

Slike tiltak er derimot ikke særlig populært hos SAS.

- Hos SAS er det enkelt. Vi har bare én kostnad, der sete og bagasje er inkludert, sier kommunikasjonsdirektør Midteide.

I Norwegian har det lenge utviklet seg en mer positiv holdning til ekstrakostnader. For å ha med innsjekket bagasje på en flygning, må du i dag betale 40 kroner innenlands og 50 kroner utenlands. Dersom du ikke betaler dette på forhånd, må du på flyplassen betale det dobbelte, henholdsvis 80 og 100 kroner.

For å reservere plass på flyet på forhånd, må du ut med den samme summen. Dersom du vil ha med innsjekket bagasje og ha fast plass på flyet, må du derfor tilsammen ut med 80 kroner ekstra på innenlandsstrekninger og 100 kroner ekstra på utenlandsstrekninger.

Ødegård tror ekstraavgifter blir en viktig måte å takle økte drivstoffutgifter på i fremtiden.

- Det er en grei måte å få kundene til å betale for de tjenestene de faktisk bruker, og slippe å betale for resten. Dette synliggjør kostnaden for kunden, og gjør at kunden selv kan velge komfortnivå på reisen, sier hun.

DinSide presenterte for noen dager siden en oversikt over alle ekstrakostnadene som kan bli til virkelighet i flybransjen, dersom oljeprisen stiger mot nye høyder. I følge Ødegård har Norwegian varslet at de kommer til å satse på ekstrakostnader, men informasjonsdirektør Ellingsen avviser at det er planer om ytterligere ekstrakostnader.

Les også:
Ikke så billig likevel
Slik legges ekstrakostnadene til

Hvis oljeprisen fortsetter å stige...

Professor i samfunnsøkonomi ved Norges Handelshøgskole, Rögnvaldur Hannesson, sier til DinSide at oljeprisen vil fortsette å være høy fremover.

Derfor kan det ikke forventes at flybillettene kommer til å synke i pris med det samme. Det er mer sannsynlig at flyselskapene vil fortsette å søke etter nye måter å spare inn penger på. For noen vil kampen bli for tøff.

- Slik det ser ut i dag kommer nok flere av de små flyselskapene til å gå konkurs dersom oljeprisen fortsetter å stige, sier analytiker Ødegård.

Men hun understreker at de norske flyselskapene nok vil klare seg bra.

Direktør ved det danske instituttet for fremtidsforskning, Johan Peter Paludan, sier til det danske reisenettstedet tgt.dk at dersom oljeprisen fortsetter å stige, vil vi om 20 år se tilbake på de siste 20 årene som ren luksus. Da vil vi feriere i hjemlandet i stedet for utlandet, og bare de aller rikeste vil ha råd til å reise på charterferie.

Både Hannesson og Ødegård er enige i at flyreiser bare vil bli forbeholdt de velstående i samfunnet, dersom oljeprisen fortsetter å stige slik den gjorde i løpet av første halvdel av 2008.

- Når prisene går opp, vil etterspørselen gå ned. Med høyere flypriser blir det dyrere for folk flest å reise på ferie, og færre vil ha råd til å reise ofte, sier Ødegård.

Men Hannesson legger til at det er vanskelig å si hvor høy prisen skal bli for at dette skjer.

- Før den tid kan det blir aktuelt å begynne å bruke flybensin laget av kull, sier han.

Kull som drivstoff

I et intervju med Offshore.no, peker også økonomiprofessor fra Handelshøgskolen BI, Øystein Nordeng, på muligheten med å bruke kull som drivstoff dersom oljeprisen skulle fortsette å stige.

- Slike metoder var i bruk i krigstidens Nazi-Tyskland og i Sør-Afrika under verdenssamfunnets økonomiske boikott av apartheidregimet, sier han til oljebransjens egen nettavis.

Men dette drivstoffalternativet er omstridt, ettersom drivstoff laget av kull ikke viser seg å ha noen mindre miljøskadende effekt enn bensin laget av olje.

Les også: 25,7 prosent dyrere å fly