Hvor er du, kjære koffert?<br />
<i>Foto: SXC</i> Foto: SXC
Hvor er du, kjære koffert?
Foto: SXC Foto: SXCVis mer

Forsinket bagasje

Du har nådd reisemålet, men bagasjen dukker ikke opp på bagasjebåndet. Hva gjør du nå?

Det er sabla irriterende når bagasjen ikke kommer frem til reisemålet samtidig som deg. Enten du skal på en storbyferie, sydentur eller safariekspedisjon, er innholdet i bagasjen like viktig for å gjøre ferien vellykket. Der ligger nemlig guideboken, strandlektyren eller malariapillene.

Hva gjør du egentlig i en slik situasjon?

  • Meld fra om den savnede bagasjen hos flyselskapets skranke for tapt bagasje. Dersom ikke flyselskapet har en egen skranke, skal det finnes en for flyplassen generelt. Det er mulig du blir videresendt til flyselskapets billettkontor. Gi beskjed om flightnummer, bagasjenummer (kvitteringen som vanligvis klistres på billetten din), utseende og innhold. Her gjelder det å være så detaljert som mulig, så blir det lettere å lokalisere den. Husk at navnelappen kan ha falt av. Gi nøyaktig beskjed om adressen der du vil oppholde deg under ferien, slik at bagasjen blir levert på riktig sted. Hvis du reiser med et charterfly, gir du beskjed til turoperatørens representant som møter deg på flyplassen.

  • Forhør deg om pengekompensasjon. Det er ikke gøy å starte ferien uten annet enn det du står og går i. Du trenger å få kjøpt underbukse, sokker og en tannbørste. De fleste større flyselskap vil gi deg en moderat pengesum i hånden, slik at du kan få kjøpt det nødvendigste. Uansett har du krav på å få dekket utgifter til slike innkjøp, men hvis du ikke får penger der og da, må du selv legge ut, spare på kvitteringene, og sende et erstatningskrav til flyselskapet i ettertid. Ikke forvent store utbetalinger. Flyselskapene plikter bare å dekke utgiftene til det aller nødvendigste, som toalettsaker, sokker og undertøy. Dersom du selv må legge ut, kan det lønne seg å la reiseforsikringen dekke utgiftene (da er det forsikringsselskapet som evt. ber om erstatning fra flyselskapet, så slipper du å styre med det). Se neste punkt.

  • De fleste reiseforsikringer dekker utgifter ved forsinket bagasje. Forsikringsselskapene er rausere enn flyselskapene, men du kan ikke gå bananas og kjøpe en helt ny garderobe. Først og fremst må du skaffe deg en skriftlig bekreftelse på at bagasjen er forsinket fra flyselskapet eller reiseselskapet. (Dette kalles en PIR-rapport.) Deretter må du huske å ta vare på alle kvitteringer. De fleste forsikringsselskapene dekker utgifter til klær og toalettsaker dersom transportøren dokumenterer at bagasjen er mer enn fire timer forsinket (noen opererer med andre timeantall). Europeiskes maksgrense er 2.500 kroner, de andre forsikringsselskapene opererer med nogenlunde samme maksgrense.

  • Hvis bagasjen blir borte på hjemreisen, får du ingen erstatning. Men dersom den aldri dukker opp, har du krav på erstatning.