Klagerne rakk ikke flyet, og mener det var Braathens skyld. Nemnda er ikke helt enig.
Klagerne rakk ikke flyet, og mener det var Braathens skyld. Nemnda er ikke helt enig.Vis mer

Forsinkede passasjerer måtte betale full pris

De var på pakketur, og rakk ikke tilslutningsflyet fra Gardermoen til Kristiansand og mener manglende hjelp på flyplassen er hovedårsaken. Får de penger tilbake?

Denne saken ble nylig tatt opp til behandling i Klagenemnda for rutefly.

Klagerne kom fra Marokko der de hadde vært på charterferie. Britanniaflyet fra Agadir var forsinket, og de fikk veldig kort tid på seg til å rekke flyet videre til Kristiansand. Klagerne hadde billigbilletter med dette flyet, og de kunne ikke endres. Mens en hentet bagasjen, tok den andre seg frem til informasjonsdisken for å sjekke begge inn videre. Det var ikke mulig der, og de ble sendt til skranken i avgangshallen. Der var det kø, og de prøvde å ta direkte kontakt med en Braathens-ansatt, men ble avvist. Da klagerne ble betjent var fremdeles gaten til Kristiansand åpen, men de rakk ikke flyet på grunn av forsinkelsene som oppstod i forkant.

De hadde heller ikke fått beskjed om at bagasjen kunne ettersendes. Det fikk de først beskjed om etter at de hadde kjøpt nye fullprisbilletter til et senere fly. Klagerne mener flyselskapet har skyld i at de ikke rakk flyet, og krever tilbakebetalt prisen for de nye billettene.

Braathens uttaler seg ikke

Flyselskapet har ikke gitt klagenemnda for flyreiser noen uttalelse, og nemnda forholder seg til kommunikasjonen som har pågått mellom selskapet og de reisende i forkant av saksbehandlingen.

I utgangspunktet fastslår nemnda at reisende må være forberedt på forsinkelser, og legge inn buffere mellom flyavganger. I dette tilfellet antar nemnda at tilstrekkelig tid ble lagt inn mellom ankomst og videre reise. Videre påpeker nemnda at det er den reisendes ansvar å sjekke inn til oppgitt tid. I utgangspunktet må man selv bære ekstrakostnader som oppstår om man kommer for sent. Flyselskapet har ansvar dersom det er skyld i at de reisende ikke rekker flyet.

I dette tilfellet mener nemnda at det ikke er sannsynlig at Braathens har gjort feil eller gitt uriktig informasjon, som skal medføre erstatningsansvar. De har imidlertid tilbudt klagerne å refundere de nye billettene paret måtte kjøpe mot at de opprinnelige billettene leveres inn til selskapet. Nemnda mener selskapet er bundet av dette tilbudet.

Misfornøyd? Slik klager du på flyreisen.

Les hvordan det går med andre som klager i reklamasjonsnemndene for selskapsreiser og flyreiser