Forsdahl: - Spørsmål ved SAS og reisebyråene

Oslo (NTB): - Etableringen av SAS' og Reitans reisebestillingsselskap Go vil falle enkelte etablerte virksomheter tungt for brystet. Mange vil reflektere over forholdet mellom SAS og reisebyråene, tror reisebransjedirektør Rolf Forsdahl i Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon (HSH).

SAS og Reitan sammen om reiser og opplevelser

  1. Forsdahl: - Spørsmål ved SAS og reisebyråene



Forsdahl ønsker nysatsingen velkommen fordi han mener den representerer noe nytt i en bransje som ikke utmerker seg «plagsomt ofte» med de store forretningsmessige innovasjoner.

- Etableringen bygger på en distribusjonsfilosofi basert på kjøpsatferd og teknologibruk i markedet, sier Forsdahl.

- Vi har fått to typer reisebyråer eller reisearrangører - bestillingsstedene og rådgivningsstedene. De første er der for at kundene lettest og best kan foreta sine valg og bestillinger; de siste for å gi kunden mulighet til en dialog med reisefaglig ekspertise. Go hører nok hjemme i den første kategorien. Selvbetjening fordelt over et par-tre tusen utsalgssteder lyder spennende, sier Forsdahl.

HSH-direktøren peker på at satsingen kan bety et tyngre løft enn det eierne SAS og Reitangruppen tror, mens andre er mer optimistisk.

- Men uansett - det er en interessant nyskapning vi har fått, sier reisebransjedirektør Rolf Forsdahl i HSH.