<B>SMÅ PODER:</B> Det er ingen sjåfør bak spakene i de nye ULTra-podene som nå debuterer på Heathrow-flyplassen i London. Foto: Heathrow flyplass
SMÅ PODER: Det er ingen sjåfør bak spakene i de nye ULTra-podene som nå debuterer på Heathrow-flyplassen i London. Foto: Heathrow flyplassVis mer

Førerløse ULTra tar over Heathrow

Skal gi enorme tidsbesparelser for flyreisende med bil.

Avslutningen på en lang flytur blir enda bedre når du må bruke de neste 45 minuttene av ditt korte liv på å komme deg fra flyplassen til parkeringsplassen, kun forstyrret av kryssende trafikk, sludd og kanskje også en taxfreepose som revner på veien. Har vi hørt.

Heathrow har endelig tatt affære, for ikke å snakke om ansvaret de tar for de reisende. Ved hjelp av små, førerløse kjøretøy som ser ut som rekvisita gjenglemt under Star Wars-innspillingene på 70-tallet, vil passasjerene angivelig få en langt mer effektiv tur fra ankomsthallen til bilen - og fra bilen til avgangshallen.

60 år å utvikle

ULTra Personal Pod Cars (de heter det) er utviklet av britiske Advanced Transport Systems, og skal være resultatet av mer enn 60 års forskning. De skal være immune mot både ulykker og trafikkork, sannsynligvis som et resultat av at sjåførene er eliminert helt.

De små "podene" har bare plass til fire passasjerer, men det finnes til gjengjeld 21 stykker av dem, og fordi de kjører på egne veier og er automatiserte skal reisetiden fra terminalen til flyplassen bli redusert med så mye som 60 prosent. I dag tar den 1.9 kilometer lange turen mellom fem og seks minutter, og de små kjøretøyene kan nå en hastighet på så mye som 40 kilometer i timen.

PR Pictures taken by photographer Lee Durant at Heathrow Terminal 5 for Advanced Transport Systems Limited.Advanced Transport Systems conducted their first Passenger Trials for Heathrows Driverless Ultra Vehicle on the 19th March 2010. The trial was designed to move a volume of passengers within a set time proving that the capacity of the system surpasses that of the conventional busses that Terminal 5 curently uses. Foto: Heathrow flyplass
Foto: Heathrow flyplass
PR Pictures taken by photographer Lee Durant at Heathrow Terminal 5 for Advanced Transport Systems Limited.Advanced Transport Systems, Heathrow Driverless Ultra Vehicle passenger delivery system. Images taken on the 19th March 2010. Foto: Heathrow flyplass
SMÅ PODER: Det er ingen sjåfør bak spakene i de nye ULTra-podene som nå debuterer på Heathrow-flyplassen i London. Foto: Heathrow flyplass
PR Pictures taken by photographer Lee Durant at Heathrow Terminal 5 for Advanced Transport Systems Limited.Advanced Transport Systems conducted their first Passenger Trials for Heathrows Driverless Ultra Vehicle on the 19th March 2010. The trial was designed to move a volume of passengers within a set time proving that the capacity of the system surpasses that of the conventional busses that Terminal 5 curently uses. Foto: Heathrow flyplass
Foto: Heathrow flyplass
Foto: Heathrow flyplass
Foto: Heathrow flyplass
Foto: Heathrow flyplass

(Artikkelen fortsetter under bildespesialen!)

Tar lite plass

Foreløpig har ULTra-podene bare én stoppeplass ved terminal 5, og to stoppeplasser ved en av parkeringsplassene for forretningsreisende.

Én av de største fordelene med ULTra-systemet er at det tar så lite plass, det er noe flyplasser liker. De to banene (en i hver retning) kan legges helt inntil hverandre, og i og med at hver vogn har plass til så få passasjerer er heller ikke de spesielt plasskrevende.

Tilsammen en halv million passasjerer i året skal det nye, batteridrevne transportsystemet være i stand til å svelge unna når driften blir optimalisert, noe som blant annet er mulig ved at de er tilgjengelig 22 av døgnets 24 timer.

Fornøyde passasjerer

Så langt skal passasjerene være svært fornøyd med ULTra.

- Tilbakemeldingene fra passasjerene har vært overveldende, inkludert en rekke kommentarer på Twitter, sier John Holland-Kaye, kommersiell direktør ved Heathrow-flyplassen til News.com.

Du kan se video av podene her: