<b>NEI TIL STÅBRETT PÅ FLY:</b> Flere flyselskaper sier nå nei til at passasjerer kan ta med selvbalanserende ståbrett og enhjulinger på fly, på grunn av brannfare. Foto: JOHN BAZEMORE/AP/NTB SCANPIX
NEI TIL STÅBRETT PÅ FLY: Flere flyselskaper sier nå nei til at passasjerer kan ta med selvbalanserende ståbrett og enhjulinger på fly, på grunn av brannfare. Foto: JOHN BAZEMORE/AP/NTB SCANPIXVis mer

Forbud mot ståbrett og enhjuling på fly

Mange flyselskaper har innført forbud mot å ta med selvbalanserende kjøretøy som ståbrett eller enhjulinger, om bord.

Batteriene i selvbalanserende kjøretøy som ståbrett og enhjulinger, kan utgjøre en brannrisiko. Derfor er det mange flyselskap som nå forbyr passasjerer å ta med dette om bord - både internasjonale og norske flyselskaper.

Forbudet gjelder både for håndbagasje og innsjekket bagasje.

LES OGSÅ: Du kan miste lappen dersom du lar barna kjøre på ståbrett

Kommunikasjonsdirektør i Luftfartstilsynet, Bjørn Erlandsen, sier til Dinside at det er opp til de enkelte flyselskapene å begrense hvilke gjenstander de aksepterer som kan tas med i fly, ut fra en sikkerhetsvurdering.

- Men vi jobber med et informasjonsskriv som skal sendes ut til alle norske flyselskap, der vi ber dem om å vurdere å følge samme prosedyrer som øvrige europeiske flyselskap om ikke å tillate passasjerer å ta med slike produkter inn i flykabinen, sier Erlandsen til Dinside.

Brannrisiko

Før helgen gikk de største amerikanske flyselskapene ut med et forbud mot å ta med selvbalanserende ståbrett og enhjulinger om bord på sine fly. Dette gjaldt Delta, United Airlines og American Airlines - og også JetBlue og British Airways har innført forbud.

Nå følger også de norske flyselskapene etter.

- Fredag gikk vi ut med beslutningen om at vi ikke kan akseptere disse om bord, verken som innsjekket bagasje, eller som håndbagasje, sier informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen, til Dinside.

- Årsaken er batteritypen som benyttes i kjøretøyene. Dette er en type litiumbatterier som rapporteres å kunne utgjøre en risiko med tanke på brann i gitte situasjoner, noe som gjør det uforenlig med å transportere disse i fly, fortsetter han.

Også Norwegian gjør det samme.

- Vi har innført forbud mot å sjekke inn eller ta med selvbalanserende kjøretøy som ståbrett, av hensyn til flysikkerheten, uttaler Lasse Sandaker-Nielsen, kommunikasjonssjef i Norwegian, til Dinside.

LES OGSÅ: Her er reglene for selvbalanserende kjøretøy - og straffen dersom du bryter dem

Mangelfull merking og brannfare

Årsaken til forbudet mot å ta disse selvbalanserende kjøretøyene om bord er, som Johansen i SAS sier ovenfor, at flyselskapene er bekymret for den potensielle brannfaren som litium-ion-batteriene utgjør.

Problemet er både mangelfull merking av batteriene som drifter disse kjøretøyene - men også at batteriene ikke er trygge.

Ifølge avisen CNBChar 88 prosent av 17.000 selvbalanserende ståbrett på vei inn til Storbritannia blitt konfiskert i en britisk kontroll, på grunn av frykt for at de skulle eksplodere eller selvantenne.

LES OGSÅ: 6 ting du ikke bør pakke i kofferten

Kan sendes som frakt

Ifølge kommunikasjonssjef ved Oslo Lufthavn, Joachim Westher Andersen, er det i øyeblikket ikke noe forbud mot å ta med ståbrett og enhjulinger gjennom sikkerhetskontrollen.

Det avgjørende for hvorvidt du kan ta det med, vil da være eventuelle forbud satt av flyselskapet.

Dersom du skal ut og reise, og lurer på om du kan ta med ståbrettet på flyet, bør du sjekke med flyselskapet du skal reise med.

Dersom flyselskapet ditt har et forbud, kan dette løses ved å sende det som frakt.

- Et unntak vil være å sende de som frakt, siden man da skal oppfylle gitte krav til sikker emballering, samt at forsendelsen gjennomføres etter en spesiell sikkerhetsstandard gjeldende for slike batterier, forteller Johansen i SAS.

Hvilke regler som gjelder for akkurat ditt produkt, vil avhenge av effekten på batteriet. IATA (International Air Transport Association) har regler for dette - som du kan finne på nettsidene deres.

Dette fordrer imidlertid at produktet faktisk er merket med informasjon om batteriet.

I 2016 vil det bli strengere regler for frakt av litium-ion-batterier på fly. Blant annet blir det krav til at batterier som skal sendes, kun kan være oppladet til maks 30 prosent.