Forbrukerombudet mener SAS Braathens lurer kundene

Oslo (NTB): Forbrukerombud Bjørn Erik Thon mener SAS Braathens fører kundene bak lyset ved å oppgi to forskjellige priser for reiser som består av to eller flere flyginger på samme tur.

Lureri?

Synes du SAS Braathens lurer kundene ved å ta mer betalt for gjennomgående billetter, enn for enkeltbilletter? (Avsluttet)
Ja(79%) 500
Nei(16%) 104
Vet ikke(5%) 32
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Forbrukerombudet mener SAS Braathens' prissystem for gjennomgående reiser innenlands, det vil si to eller flere flyginger med bytte, kan gi passasjerene en unødvendig dyr reise.

Hvis du bestiller slike reiser på nettet eller via telefon i én operasjon, kan prisen på en tur/returreise i Sør-Norge bli langt dyrere enn dersom du bestiller én og én strekning om gangen.

Vurderer saken

- Dette er å føre folk bak lyset, og det kan være brudd på både prisopplysningsforskriftene og markedsføringsloven, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon til Aftenposten.

Nå vil ombudet vurdere om selskapet er pliktig til å opplyse om forholdet

En tur/returreise mellom Trondheim og Kristiansand neste helg koster 4.290 kroner. Bestiller du først Trondheim-Oslo tur/retur og deretter Oslo-Kristiansand tur/retur på de samme avgangene, blir prisen 3.543 kroner, 747 kroner billigere.

- Vi er for snille

SAS Braathens forklarer prisene med at hele reisen oppjusteres til den høyeste av de to tilgjengelige prisklassene når kunden ber om en gjennomgående pris. Passasjeren går dermed glipp av eventuelle billigbilletter som er tilgjengelige på deler av reisen.

Selskapet avviser at de lurer passasjerene, og mener passasjeren betaler for å bli «tatt hånd om hele veien».

Informasjonssjef Siv Meisingseth forklarer at passasjerer som mister en videreforbindelse får hotellopphold og mat, og at selskapet ikke er pliktig til å gjøre dette dersom kunden kjøper to uavhengige billetter.

Praksis er likevel at passasjerer uansett blir behandlet likt selv om de har to billetter i hånden.

- Det beror nok på at vi er for snille med passasjeren, sier Meisingseth.

[email protected]

>> Her er flere artikler om fly og lufttransport