Føler seg lurt av reiseportal

En DinSide-leser fikk ikke billettprisen han ble lovet av Travelstart. Se hvilke regler som gjelder i slike situasjoner.

DinSide ble i forrige uke kontaktet av en leser som hadde følgende historie å fortelle:

Hei
Prøver å bestille en flybilett på finn.no/reise, fra Manila til Oslo. Travelstart kommer opp som det beste alternativet på pris med 5.399 kroner, som er langt billigere en alternativene. Bestiller så reisen og blir dirigert videre til Travelstart sine sider. Der kommer prisen fortsatt opp som 5.399 kroner. Dette er totalpris inkl. flyskatt og avgifter.

Trykker på bestill, takker nei til diverse forsikringer og tilleggstjenester og går til Check Out. Når så reisen skal betales, er prisen plutselig blitt 9.039 kroner, 3.640 kroner mer…? Tar så kontakt med Travelstarts chattetjeneste, og blir der til slutt bedt om å bestille reisen et annet sted…

Leseren føler seg lurt. I e-posten han sender til DinSide, vedlegger han skjermdumper som viser at utgangsprisen på billetten er 5.399 kroner, men at prisen har hoppet opp til 9.039 kroner når han skal betale. Han legger også ved samtalen han hadde med en av de ansatte i Travelstart.

Her får han vite at det har oppstått en teknisk feil, som gjør at riktig pris på billetten ikke vises før man kommer til betalingssiden.

Har du opplevd lignende tilfeller? Skriv i debattforumet under.

Nå lurer leseren på om ikke Travelstart har brutt noen lover, og om han har krav på å få kjøpt billetten til den summen han få oppgitt i utgangspunktet.

DinSide videresender informasjonen vi fikk fra leseren til saksbehandler og jurist Ole Andre Tveit i Forbrukerombudet.

- Å vise feil pris er villedende markedsføring, sier Tveit til DinSide.

Slå kloa i billigbillettene

Villeder ikke systematisk

- Jeg har sjekket nettsiden, og gjort noen tester av bestillingsprosessen, og har ikke oppdaget noen flere tilfeller som dette, der utgangsprisen er lavere enn prisen du må betale når du kommer til selve bestillingen. Her var det nok snakk om en teknisk feil, slik Travelstart forklarte, sier Tveit.

Han kunne dermed ikke se at Travelstart helt bevisst villeder folk med feilaktige priseksempler.

DinSide kontakter Travelstart via chattetjenesten deres (det oppgis ingen telefonnumre på nettsiden). En av de ansatte, Karolina, forklarer oss at slike feil som vår leser opplevde kan oppstå når flyselskapene ikke har oppdatert sine systemer. Dermed får man et pristilbud på lavprisbilletter som allerede er solgt. Hun forteller videre at det i det siste er noen kunder som har opplevd det samme som vår leser. I disse tilfellene har det vært snakk om en teknisk feil. Den skal nå være rettet opp.

- Har vår leser likevel rett til å få denne billetten til den prisen han først fikk oppgitt av Travelstart?

- Nei, det har han i utgangspunktet ikke rett til. Selv om markedsføringsloven har flere bestemmelser om hvordan den næringsdrivende skal markedsføre seg, er loven taus om hvilke konsekvenser feilaktig og villedende markedsføring har for den enkelte forbruker, sier Tveit.

Få klager på reiseportaler

Han forteller at Forbrukerombudet ikke får særlig mange klager på reiseportaler som Travelstart.

- Vårt inntrykk er at slike portaler fungerer forholdsvis greit, og at de gjennomgående opererer i tråd med de lover og regler som gjelder.

Kjøper du lavpris flybilletter eller bestiller billig hotellovernatting på nett, er det svært viktig at du leser de vilkårene som gjelder. De fleste reiseportaler ber deg krysse av for at du har lest og forstått vilkårene. Da nytter det ikke å komme og klage etterpå.

- Man må forholde seg til reiseselskapets reisevilkår. Det er derfor svært viktig at man leser vilkårene grundig før man bekrefter bestillingen. Jeg oppfordrer forbrukerne til å være særlig oppmerksomme på nettportalenes vilkår når det gjelder adgang til endringer, avbestillinger o.l. Etter mitt syn kan ikke reiseformidlerne uten grunn operere med dårligere vilkår enn samarbeidspartnerne, sier Tveit.

Med dette mener han at dersom du har bestilt billetter til en flyvning med Norwegian gjennom en annen aktør enn flyselskapet selv, burde du likevel kunne foreta endringer på både passasjernavn og reisetidspunkt, slik du vil kunne dersom du hadde bestilt direkte gjennom flyselskapet. (Merk at slike endringer som regel koster ekstra.)

Ikke så billig likevel - se flyselskapenes ekstrakostnader

Det er ikke gøy å måtte vente og vente på at neste fly skal gå når du bestilte billettene slik at du nettopp skulle unngå det. Foto: Colourbox Vis mer


Kan reisetidspunktene endres?

DinSide Reise fikk en annen henvendelse fra en leser som hadde bestilt flybilletter til og fra Las Vegas gjennom Reisefeber.no, og som opplevde at tidspunktet for hjemreisen ble flyttet fra ettermiddag til tidlig morgen. Kinkig, da han hadde planer for den dagen.

Han tok kontakt med Reisefeber.no for å forklare at endringene passet dårlig, og at han ikke hadde spesielt lyst til å måtte vente seks timer i Frankfurt før flyet til Norge gikk.

Han fikk følgende svar fra Reisefeber.no:

"Vi beklager ulempen dette medfører, men tidsendringer forekommer og det tar vi forbehold om i en bestilling. Det finnes dessverre ingen senere avreise til dere fra Las Vegas på hjemreisen, men jeg har flyttet dere til en tidligere flight fra Frankfurt til Oslo, så slipper dere iallefall den altfor lange ventetiden."

Det viste seg at flyselskapet hadde kansellert avgangen som skulle gått fra Las Vegas på ettermiddagen, og dermed måtte passasjerene flyttes over til et tidligere fly.

Her hjalp det altså til en viss grad å klage, da slapp vår leser i hvert fall å vente seks timer i Frankfurt. Men hvilke rettigheter har du dersom reisetiden din endres betraktelig?

- Det er ikke uvanlig at flyselskapene må innstille eller utsette flyavganger. Forbrukerne har imidlertid utstrakte rettigheter i slike tilfeller. Det dreier seg om krav på omruting, forpleining i form av mat og overnatting og økonomisk kompensasjon, sier Tveit.

Klag på ferien nå!

Flyselskapene har ansvaret

DinSide ringer Reisefeber.no og snakker med Sandra i kundeservice for å få klarhet i hvordan reglene er dersom flytider endres og flyavganger kanselleres.

- Har du booket en billett, og utreise eller hjemreise blir kansellert før avreisetidspunkt, får du refundert hele beløpet, sier hun.

- Har du reist ut, og ikke kommer deg hjem igjen fordi flyselskapet har kansellert avgangen, skal flyselskapet ordne det slik at du kommer deg hjem på annen måte. Du har også krav på kompensasjon, penger til mat eller gratis hotellovernatting.

Det er ikke reiseportalenes ansvar dersom flyselskapene endrer avgangstider eller kansellerer flyvninger og flytter deg over på nye. Men det er bare å kontakte dem likevel, og se om de kan hjelpe deg å gjøre den nye reiseruten bedre. Men det er ikke alltid det går.

- Skjer det endringer i avreisetidspunktene, men de nye agangene er innenfor 24 timer i forhold til det originale avreisetidspunktet, får man som regel ikke noe kompensasjon fra flyselskapet, forklarer Sandra.

Det er altså de forskjellige flyselskapenes regler og betingelser som gjelder, selv om du har kjøpt billetten gjennom en reiseportal.