Luftigere cruise får du vel neppe. Aircruise er et hydrogendrevet luftskip med høy luksusfaktor. Foto: Seymourpowell
Luftigere cruise får du vel neppe. Aircruise er et hydrogendrevet luftskip med høy luksusfaktor. Foto: Seymourpowell Vis mer

Flyvende cruise

Luftig luksus.

Lei av trange fly og masete flyreiser? Med Aircruise ser man for seg en helt ny måte å reise på - det er ikke tiden som teller - reisen er en verdi i seg selv.

Skipet er konstruert for å ta maks 100 passasjerer, i tillegg til en besetning på 20. Passasjerene vil kunne velge mellom enkle leiligheter, leiligheter over to etasjer og en takleilighet ...

Du kan se bilder i bildespesialen nedenfor, i tillegg til en videoanimasjon

For mye luksus? Her er flykabin totalt strippet for annet enn det helt nødvendige. Lavprisselskapenes drøm.

Cruise i lufta

Aircruise er en ny måte å se for seg fremtidens transport på. Dette er et luftskip som altså lar deg cruise avgårde fra destinasjon til destinasjon - men i stedet for å cruise på vann, cruiser du her avgårde i lufta.

Luftskipet får løft og høyde av hydrogen - den letteste gassen vi har - og drives fremover ved hjelp av hydrogendrevne brenselsceller.

Hydrogen i luftskip fikk et skikkelig skudd for baugen etter Hindenburg-ulykken på 1930-tallet, men som du kan lese litt lenger nede i artikkelen, var dette ufortjent.

Luftigere cruise får du vel neppe. Aircruise er et hydrogendrevet luftskip med høy luksusfaktor. Foto: Seymourpowell
Foto: Seymourpowell
Foto: Seymourpowell
Foto: Seymourpowell
Foto: Seymourpowell
Foto: Seymourpowell
Foto: Seymourpowell
Foto: Seymourpowell
Foto: Seymourpowell
Foto: Seymourpowell
Foto: Seymourpowell
Foto: Seymourpowell
Foto: Seymourpowell
FLYGENDE HOTELL: Aircruise er en av mange fremtidsvisjoner vi har sett som konseptbeskrivelser. Det kan ligne på ideer mange har for fremtidens hotell, men så var det virkeligheten, da... Foto: Seymourpowell


Himmel-hotell

Dersom dette blir virkelighet, skal du kunne nyte en helt annen plassfølelse ombord dette luftige tranportmiddelet, fremfor hvordan du kjenner situasjonen fra fly (om du ikke leier din egne, personlige jetfly, da ...). Det er lagt vekt på godt med plass, både når det kommer til hvordan passasjerene skal bo, hvordan de skal spise og hvordan de skal koble av. Selskapet bak prosjektet ønsket rett og slett å lage et slags flyvende hotell i skyene.

Les også: Her ser du fremtidens flykabin - kanskje ...

Du skal altså kunne glede deg over reisen og se flere steder, men likevel kunne nyte fasilitetene på et hotell med god standard. Afrika-safarien får plutselig en ny mulighet - og ved spesielt interessante destinasjoner kan luftskipet legge seg på litt lavere høyde.

Lovende

For utrolig til å bli sant? Bare fremtiden vil vise hvorvidt dette prosjektet vil bli virkelighet. Noe som taler til prosjektets fordel, er imidlertid at det er den koreanske entreprenøren Samsung Construction and Trading som har bestilt den detaljerte computeranimasjonen på bakgrunn av tidligere skisser fra Seymourpowell. Samsung Construction and Trading er også hovedentreprenøren bak verdens høyeste bygg, Burj Khalifa.


Hydrogen

Luftskip hadde sin storhetstid på 1930-tallet, men etter Hindenburg-ulykken i 1937 stupte produksjonen av denne typen skip, og folk ville heller fly etterhvert som flyene ble mer effektive.

36 mennesker døde i Hindenburg-ulykken, da luftskipet Hindenburg tok fyr, og hydrogenet fikk skylden. Etter mange år ble hydrogenet imidlertid frikjent, da det egentlig var malingen som var brukt på skipet, som sammen med statisk elektisitet i lufte forårsaket brannen.

I dag blir luftskip hovedsakelig brukt til reklameformål, men også til rundturer i luften, til landskapsfotografi og til forskning.