<b>DETTE KAN DU KREVE:</b> Ved en eventuell streik som medfører forsinkelser og kanselleringer, har du krav på å bli tatt vare på - deriblant kan du kreve mat. Foto: Silje Ulveseth
DETTE KAN DU KREVE: Ved en eventuell streik som medfører forsinkelser og kanselleringer, har du krav på å bli tatt vare på - deriblant kan du kreve mat. Foto: Silje UlvesethVis mer

Flystreik? Dette har du krav på

Du kan ha krav på mat og drikke eller overnattingsmuligheter med transport.

Natt til onsdag gikk partene i Norwegian-meklingen fra hverandre, uten å ha funnet noen løsning.

Dermed er streiken i Norwegian et faktum, og iføge uttalelser fra fagforeningen Parat, er de langt fra en enighet.

På kort sikt er det kun én kabinansatt i Norge som er tatt ut i streik, men dersom streiken trappes opp, vil dette kunne gjøres fra og med søndag. Da vil tilsammen 1.000 kabinansatte være i streik i Danmark og Norge.

Les også: Kredittkortet kan redde deg fra økonomisk tap ved streik

Innenriks

Det er i første omgang innenriksflyvningene som vil rammes ved en eventuell opptrapping av streiken, sammen med flyvninger ut fra Norge og Danmark.

Norwegian melder imidlertid at langrutene mellom Skandinavia og USA/ Asia uansett vil gå som normalt.

- Det samme gjelder flyvninger som betjenes av våre medarbeidere i Stockholm, Helsinki og London, samt ved basene i Spania. Personalet på disse rutene ikke er en del av konflikten, som i første omgang omfatter kabinpersonale på basene i Norge, skriver Norwegian i en pressemelding.

- Norwegian vil gjøre vårt ytterste for at passasjerene blir ivaretatt på best mulig måte i henhold til EUs regelverk. Norwegian vil sette opp et alternativt flyprogram for å redusere konsekvensene for de reisende, heter det videre i pressemeldingen.

Les også: Derfor skal du ha 1.890 kroner av flyselskapet

Dette har du krav på

Dersom du har kjøpt billett med Norwegian og skal ut og fly i løpet av de nærmeste dagene, skal du vite at du har noen rettigheter.

- Passasjerene kan enten få pengene tilbake, eller kreve alternativ reise så snart som mulig. Hvis flyavgangen blir forsinket med over fem timer, eller blir kansellert som følge av streiken, kan de alternativt velge å ta turen en annen gang, sier direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet, Ingeborg Flønes.

Dersom du ønsker å booke om, kan du kreve kreve å få dette så snart som mulig, eller senere dersom du ønsker det. Dersom du ønsker å få refundert pengene, skal du få pengene tilbake innen sju dager.

Videre har du krav på mat og drikke eller overnattingsmuligheter med transport dersom forsinkelsen på reiseruten overskrider to timer - eller i tilfeller der avgangen blir kansellert. På lengre reiser må dette tilbys ved forsinkelser på mer enn tre eller fire timer, avhengig av reisens lengde.

Du må imidlertid møte opp som om flyet skulle være i rute, dersom du ikke har mottatt beskjed om at flyet er kansellert.

Får du ikke det du har krav på (som referert ovenfor), er det sedvanlig klageprosedyre som gjelder. Dette innebærer at du først må klage til flyselskapet.

Dersom du ikke vinner frem hos flyselskapet, kan du ta klagen videre til Transportklagenemnda for fly.

Har du blitt sittende fast på en flyplass utenfor Norge, må klagen rettes til angjeldende land. Dette kan Forbruker Europa gi deg mer informasjon om.

EU-forordning 261/2004 gir deg rett på en standard kompensasjon ved forsinkelser eller kansellerte flyreiser, men dette gjelder ikke ved streik.

Har du betalt med kredittkort?

Reiseforsikringen dekker ikke tap, skade eller utgifter som direkte eller indirekte har sammenheng med streik, lockout eller annen form for arbeidskonflikt som inntreffer når du er på reise.

Dersom alt skulle skjære seg, kan kredittkortet bli redningen din:

Dersom du har betalt flybilletten med kredittkort, kan du nemlig i siste instans kontakte banken og kreve pengene tilbake fordi du ikke har fått en tjeneste du har kjøpt.

Les mer om hvorfor du bør betale med kredittkort