TRYGT: Sannsynligheten for å omkomme i en flyulykke er svært liten, viser statistikken fra 2011. Foto: Colourbox.com
TRYGT: Sannsynligheten for å omkomme i en flyulykke er svært liten, viser statistikken fra 2011. Foto: Colourbox.comVis mer

Flysikkerheten på topp i 2011

Sannsynligheten for å oppleve en flyulykke har gått kraftig ned.

Det har aldri vært så trygt å fly som nå, viser nye tall fra den internasjonale flyorganisasjonen IATA (International Air Transport Association).

Denne uken publiserte de statistikken for 2011. Denne viser at det i snitt var én flyulykke per 2,7 millioner flyvninger på verdensbasis.

Dette er en forbedring på hele 39 prosent sammenlignet med 2010.

Langt færre omkomne

På verdensbasis var det totalt 92 ulykker i fjor, hvorav 22 førte til dødsfall. Tilsvarende tall for året før var 94 og 23 ulykker.

Totalt 486 personer mistet livet i flyulykker på kommersielle ruteflyvninger i 2011. Dette er langt færre enn i 2010, da tallet lød på hele 786 omkomne.

Samtidig kom 2,8 milliarder passasjerer velberget frem etter 38 millioner gjennomførte flyvninger.

Dette betyr at sannsynligheten for å omkomme i en flyulykke kun var 0,07 til 1 million i fjor.

Les også: Nye regler for pilotene kan gi dårligere flysikkerhet

Trygt med rutefly i Norge

En rapport om norsk flysikkerhet for 2011 fra Luftfartstilsynet, som ble lagt fram på Luftfartskonferansen i Bodø i slutten av februar, viser at norske rutefly har vært involvert i to ulykker i 2011. De to ulykkene har ikke ført til dødsfall.

Ulykkestallene er langt større for private motorfly og helikoptere, og i 2011 omkom tre personer i en helikopterulykke.

Statistikken fra Luftfartsverket viser at ingen passasjerer er omkommet på kommersielle, norske ruteflyvninger i perioden 1994 til 2011.

Les også: Laserlys skaper trøbbel for rutefly

Afrika har dårligst flysikkerhet

Tallene fra IATA viser også at det er store geografiske forskjeller innen flysikkerhet.

Afrika var verdensdelen med flest flyulykker per én million flyvninger i 2011. Dette til tross for en nedgang i Afrika fra 18 ulykker i 2010 til åtte i fjor.

Antakelig er dette ikke uten grunn. DinSide har tidligere skrevet om forskjellige flyselskap som ikke får tillatelse av EU til å fly i Europa siden de ikke oppfyller de internasjonale sikkerhetsstandardene. Svært mange av disse flyselskapene er afrikanske.

Europa og Nord-Asia er områdene som opplevde færrest ulykker i forhold til antall flyvninger i 2011.

Her kan du lese hele rapporten fra IATA.

Les også: Ryanair svartelistet - igjen