Trodde du alle  skatter og avgifter flyselskapet ber om var myndighetspålagte? Å neida. Foto: Colourbox
Trodde du alle skatter og avgifter flyselskapet ber om var myndighetspålagte? Å neida. Foto: ColourboxVis mer

Flyselskapene lurer oss med skatter og avgifter

Trodde du de bare besto av myndighetspålagte avgiftskrav?

Hva er det egentlig vi betaler i skatter og avgifter når vi er ute og flyr? Vet du det? Mest sannsynlig ikke.

Skatter og avgifter er for de fleste av oss bare den irriterende ekstrasummen som dukker opp når regnestykket for hva flybilletten din koster blir presentert for deg.

Riktignok er mange av flyselskapene blitt flinke til å oppgi den faktiske totale prisen for flybilletten ganske kjapt i bestillingen (men i tillegg kommer gjerne ekstrakostnader for bagasjeinnsjekking, setereservasjon osv.). Problemet er imidlertid at vi som passasjerer ikke vet helt hva som er bakt inn i skatter og avgifter.

Lurer inn vanlige driftskostnader

Du går antagelig ut fra at skattene og avgiftene som blir lagt på billettprisen er påkrevd av myndigheter og flyplasser. Men det er ikke tilfelle. Flyselskapene lurer gjerne vanlige driftskostnader inn i denne summen.

Bjørn Erik Thon og Forbrukerombudet har avslørt hvordan flyselskapene lurer oss med sine skatter og avgifter. Foto: Forbrukerombudet Vis mer


Det oppdaget Forbrukerombudet da de sammen med 10 andre forbrukerorganisasjoner i 10 EU- og EØS-land (inkludert Norge) gjennomførte en undersøkelse for å sjekke hva skatter og avgifter egentlig besto av.

24 flyselskaper og 281 flyavganger ved 34 forskjellige europeiske flyplasser er sjekket. Forbrukerombudet reagerte blant annet på at skatte- og avgiftsnivået ikke var det samme hos de forskjellige flyselskapene for en flytur mellom Oslo og London.

Ifølge forbrukerombud Bjørn Erik Thon er det to typer skatter og avgifter – en som er myndighetspålagte avgift per passasjer, flyplassavgift osv. Disse avgiftene kan kreves refundert dersom du ikke benytter billetten likevel. Men, så kommer den andre typen skatter og avgifter, og den er det vanskeligere å skjønne seg på. Her baker nemlig flyselskapene inn både det ene og det andre.

Da Forbrukerombudet og de andre forbrukerorganisasjonene ba om en beskrivelse av hva slags andre avgifter som ble bakt inn i summen passasjerene blir presentert når de bestiller billetten, var svarene ganske varierte.

Drivstoffavgift, bookingavgift, billettavgift, sikkerhetsavgift, forsikringsavgift, landingsavgift, rullestolavgift (selv om du ikke bruker rullestol...) - dette var noen av svarene de fikk.

De største brølerne flypassasjeren gjør

12 prosent av billettprisen

Gjennomsnittlig utgjør skatter og avgifter cirka 20,5 prosent av den totale billettprisen, viser undersøkelsen Forbrukerombudet gjorde. Det betyr at for flybilletten din til Paris, som du betalte 2.000 kroner for, utgjør skatter og avgifter rundt 400 kroner. Av disse er 160 kroner ”reelle” skatter og avgifter pålagt av myndigheter, mens 240 kroner er de mer obskure avgiftene flyselskapene slenger på ettersom det behager dem, for å si det litt sleivete. Dette utgjør altså 12 prosent av billettprisen.

Faktisk har 59 prosent av skattene og avgiftene passasjerer betaler ingenting med myndighetspålagte avgifter å gjøre. De dekker flyselskapets egne utgifter.

På denne måten lurer flyselskapene passasjerer til å tro at flybilletten er billigere enn den egentlig er. Forbrukerombudet og de andre forbrukerorganisasjonene anbefaler at flyselskapene klargjør hvor mye av det passasjerene betaler i skatter og avgifter som faktisk er skatter og avgifter pålagt av de forskjellige lands myndigheter, og hvor mye som er andre avgifter. Dermed blir det også enklere å få refundert skatter og avgifter innkrevd av myndigheter og flyplasser når du ikke benytter flybilletten likevel. Dette har du nemlig krav på å få tilbakebetalt.

Slik får du tak i de billige flybillettene

Meglena Kuneva har jobbet med Forbrukerombudet for å lage rapporten om flyselskapenes skatter og avgifter. Foto: EU-kommisjonen Vis mer


- Måten flyselskapene presenterer skatter og avgifter på gjør det vanskelig for forbrukere å vite hva de skal betale, og også hva de egentlig betaler for. Dessuten bør forbrukeren vite hvor mye penger hun faktisk skal ha igjen dersom hun ikke benytter seg av flybilletten, sa EU-kommisær for forbrukersaker, Meglena Kuneva, under pressekonferansen i Oslo 3. november.

Kuneva har jobbet med undersøkelsen sammen med Bjørn Erik Thon og resten av Forbrukerombudet. Hun vil nå arbeide for å samkjøre et regelverk som pålegger flyselskapene å vise passasjerene hva som faktisk er bakt inn i skatter og avgifter som kommer i tillegg til selve billettprisen.

- Av de 281 flightene som ble sjekket, utgjorde de 20,5 prosentene av billetten som er skatter og avgifter til sammen 17.559 euro. Det er altså ikke småpenger vi snakker om, sa hun.

- Hvordan reagerte flyselskapene da dere begynte å undersøke hva de legger inn under skatter og avgifter?

- De har signalisert at de har skjønt dette, men vi vet ikke ennå om eller hvordan de vil endre praksis. Vårt mål er å få på plass et regelverk som pålegger dem å ordne opp, sa Kuneva.

- Majoriteten av flyselskapene var ganske villige til å gi oss info om hvordan de fastsatte skatter og avgifter, men noen var vanskeligere å få i tale. Syv av dem ville ikke svare, sier Thon.

De syv er Aer Arann, Aer Lingus, Air Berlin, Air France, Iberia, Skyways og Vueling.

De andre flyselskapene som ble sjekket var Aireeuropa, Austrian Airlines, British Airways, Brussel Airlines, Czech Airlines, Estonian Air, Icelandair, Iceland Express, KLM, Lufthansa, Malmö Aviation, Norwegian, Polish Airlines LOT, Ryanair, SAS, Spanair og Travel Service/Smart Wings.

Les mer om saken hos Forbrukerombudet.