Foto: colourbox.com
Foto: colourbox.comVis mer

- Flyselskapene lurer deg

Skal du ut og reise med sportsutstyr, blir du ofte flådd av ekstrautgifter fra flyselskapene. Argumentene deres er mildt sagt tynne, mener de som håndterer bagasjen.

«- Der røyk jo argumentet vårt for ekstrautgifter på sportsutstyr.»


Skal du ut å reise med sportsutstyr, er det lett å bli fratatt reiselysten allerede ved innsjekking på flyplassen. Avhengig av hvilken type utstyr du har med deg, hvem du reiser med og hvor du skal, kan fort prisen på billetten din nesten dobles.

Skal du, for eksempel, ha med deg et surfebrett eller dykkeutstyr til fjernere strøk, vil det fort koste deg nærmere 2.500 kroner med store verdensomspennende selskaper som KLM og Lufthansa. Med British Airways får du ikke lov å reise med mange typer sportsutstyr. Golfutstyr, derimot, er ofte gratis eller rimeligere enn annet sportsutstyr.

Se oversikten på hva det koster deg å fly med sportsutstyr her...

Argumentet for de store ekstrautgiftene som kreves av flere av flyselskapene, er at denne type bagasje er uhåndterlig på grunn av størrelse og form, og at denne bagasjen ofte er ekstra tung. Derfor blir den også vanskelig å plassere i lasterommet på flyet og en ekstra belastning for bakkemannskapene.

DinSide spurte noen erfarne stuere om det virkelig er så vanskelig å håndtere forskjellige typer sportsutstyr at det kan forsvare de skyhøye ekstrautgiftene noen selskaper påberoper seg?

Svarene vi fikk var overraskende.

- Utnytting av kunder

- Dette er i stor grad utnytting av passasjerer for å suge ut ekstra penger til flyselskapene, mener en stuer som jobber ved en av Norges største lufthavner. Han ønsker å være anonym med tanke på jobben sin.

Les stuernes heteste pakketips her...

- Mange selskaper har gratis eller billig transport av blant annet golfbagger, mens kiteutstyr, ski- og surfeutstyr er veldig dyrt å sende. Noe som har ført til at stadig flere av de som for eksempel reiser med kiteutstyr, velger å pakke det i en stor golfbag for å få sendt det gratis eller rimeligere.

- Det ironiske i det hele er at golfutstyr og golfbagger er noe av det verste man kan håndtere som stuer. De er tunge og vonde å plassere i forhold til for eksempel et surfebrett. Surfebrett er nesten noe av det enkleste å håndtere, siden de er lette og flate, kan de skli inn på toppen av all den andre bagasjen i lasterommet, forklarer stueren.

En annen stuer som også ønsker å være anonym, nevner at skiutstyr i utgangspunktet ikke trenger å være noe mer uhåndterlig enn andre ting, men at passasjerer ofte velger å fylle bagene med andre ting når de først må betale for dem.

- Da blir de ofte vonde å stue inn i lasterommene. Hadde ikke folk måtte betale ekstra for denne typen utstyr og fylt baggene helt opp, ville det vært enklere for oss. Jeg forstår ikke sammenheng i deler av dette systemet, sier han.

Dykkeutstyr blir også nevnt som tidskrevende å håndtere på grunn av at alt trykk må ut av flaskene før de lastes ombord.

Prioriterer de kundene det er flest av

Caroline Dyrssen er presseansvarlig for KLM og Air France. Hun kan fortelle at de kundene det er flest av, blir prioritert.

- For eksempel golfutstyr, som det er mange som reiser med, har vi klart å få til en billigere ordning for transport av enn en del vannsportutstyr og annen spesialbagasje, sier Dyrssen.

På uttalesene fra stuerne, svarer hun følgende:

- Det er en stor forskjell i priser. Normalt sett har jo alltid argumentet vårt vært at ting som surfeutstyr er vanskeligere å håndtere, men der ryker jo litt av argumentet vårt for prising på transport av denne typen sportsutstyr. Jeg vet ikke helt hva jeg skal si om det, innrømmer Dyrssen.

British Airways skiller seg fra resten av flyselskapene med at de ikke tillater frakt av utstyr som hang gliders, vindsurfebrett, surfebrett, kajakker og kanoer, men tilbyr gratis frakt av alt annet sportsutstyr.

- Vi ønsker ikke å nedprioritere eller gjøre forskjell på folk, men denne typen utstyr blir ikke tillatt på flyene våre på grunn av enten størrelse og problemer rundt håndteringen av det. Skjørhet i materialet utstyret er laget av kan også ødelegge det i bagasjesystemet, så vi har tatt ansvar ved å ikke la denne typen utstyr bli transportert. Vi tilbyr derimot ordninger for å få sendt denne typen bagasje med cargo, sier Espen Skoland, pressetalsmann i British Airways i Norge.

Se prisene på transport av sportsutstyr med forskjellige flyselskaper her...