<b>VIKTIG KUNDE-ALARM:</b> British Airways bruker nettets muligheter for å søke opp viktige passasjerer.  Foto: British Airways
VIKTIG KUNDE-ALARM: British Airways bruker nettets muligheter for å søke opp viktige passasjerer. Foto: British Airways Vis mer

Flyselskap googler passasjerene

British Airways planlegger å bruke et nytt program, som kan hente informasjon om kundene.

Sist uke ble det kjent at British Airways hadde planer om å bruke Google til å innhente opplysninger om flyselskapets passasjerer.

Flyselskapet har skaffet seg programmet «Know Me», som på forhånd samler inn informasjon om utvalgte passasjerer via Google. Hensikten er at innsjekkingspersonalet skal kunne kjenne igjen de reisende fra en passasjerfil, som blir opprettet av IT-systemet, ifølge check-in.dk

British Airways identifiserer allerede et utvalg av sine flypassasjerer, men forskjellen er at søkenettstedet Google kan hjelpe dem med å hente opp bilder og annen informasjon om passasjerene i tillegg.

Les også: British Airways tillater 46 kilo i håndbagasjen

Disse passasjerene er "utsatt"

Ifølge avisen vil informasjonen fra Know Me-programmet bli tilgjengelig på innsjekkingspersonalets og pursernes iPad. British Airways opplyser at de forventer å daglig sende ut 4.500 slike meldinger til personalet ved innsjekking.

British Airways hevder at det kun er toppsjefer og kommersielt betydningsfulle personer som vil bli googlet.

Selskapet forklarer at det er kun for å kunne forbedre kundeservicen, slik at de skal kunne kjenne igjen "viktige" gjester og yte disse ekstraservice ved å "vite hvem de er".

Les også: British Airways har bestilt 24 Dreamlinere

Spør, ikke let ...

Men det er ikke alle som synes at det er en god idé, deriblant den private forbrukerorganisasjonen Big Brother Watch.

– Hvis British Airways ønsker å vite mer informasjon om oss, kan de heller spørre om det, enn at de skal være likegyldig til folks privatliv og lagre data som vi ikke har mulighet til å sjekke, sier Nick Pickles, direktør for organisasjonen.