Flyreisende får felles klagemur

Til den nye Flyklagenemda kan du klage på norske og utenlandske flyselskaper.

Godt nytt for alle flyreisende - fra nyttår blir det innført en ny klageordning for flypassasjerer.

Da opprettes nemlig den splitter nye Flyklagenemnda. Denne nemda skal behandle alle typer flyrelaterte saker - alt fra problemer ved bestilling til hendelser på flyplassen eller under flyreisen. Og det kan klages på både norske og utenlandske selskaper, skriver Forbrukerrådet.

I dag finnes det to klageorganer for flypassasjerer: Klagenemnda for rutefly, som behandler klager på norske flyselskaper, og Luftfartstilsynet, som behandler klager på utenlandske selskaper ved brudd på EU-forordningen. Nå får forbrukerne en felles klagenemnd fra 1. januar 2009.

- Sikres lik behandling

- Forbrukerrådet har arbeidet for en felles utvidet klagenemnd for flypassasjerer de siste årene, og er svært fornøyd med at flypassasjerene nå får den samme klagemuligheten uansett om de flyr med et norsk eller utenlandsk selskap, sier seniorrådgiver Elise Marie Korsvik i en pressemelding.

- Dette vil i tillegg føre til at all informasjon blir samlet på et sted og at flypassasjerene blir sikret lik behandling.

Når kan du klage?

Ifølge den nye nemda kan du klage dersom du og flyselskapet eller flyplassen, eventuelt reisebyrået, ikke blir enige om hvilke rettigheter du har ved forsinkelser, kanselleringer, overbookinger, bortkommet/skadet bagasje og andre forhold som direkte knytter seg til gjennomføringen av flyreisen fra du møter på flyplassen til du har hentet bagasjen.

Flyklagenemnda har opprettet en nettside, www.flyklagenemnda.no, med informasjon og mulighet for å klage elektronisk. Her vil du også kunne følge din egen sak på egen side som opprettes for klager. Vedtak vil bli lagt ut på nemndas hjemmeside.