UNNTAK: I fjor ble flypassasjeravgiften innført, med unntak for transfer- og transittpassasjerer. Unntaket bryter ikke med EØS-avtalen, slår ESA fast. Foto: NTB Scanpix
UNNTAK: I fjor ble flypassasjeravgiften innført, med unntak for transfer- og transittpassasjerer. Unntaket bryter ikke med EØS-avtalen, slår ESA fast. Foto: NTB ScanpixVis mer

Flypassasjeravgiften

Flypassasjeravgiften bryter ikke med EØS-avtalen

Dermed slipper transfer- og transittpassasjerer fortsatt å betale den ekstra avgiften når de reiser. 

ESA har behandlet en klage fra NHO Luftfart om den såkalte flypassasjeravgiften. De gir derimot ikke NHO Luftfart medhold i klagen.

De slår fast at unntaket for transfer- og transittpassasjerer, ikke utgjør ulovlig statstøtte i henhold til EØS-reglene, skriver ESA i en pressemelding.

Disse skal slippe avgiften

Flypassasjeravgiften ble vedtatt av Stortinget i desember 2015 og ilagt alle kommersielle flyvninger fra norske flyplasser fra og med 1. juni 2016. Det ble lagt inn et unntak for såkalte transfer- og transittpassasjerer. Her kan du lese mer om hvilke passasjerer som omfattes av unntaket.

Det er dette unntaket NHO Luftfart mente utgjør ulovlig statsstøtte. De påpekte at unntaket gir en fordel for flyselskaper som opererer flere nettverk og har mange reisemål, ettersom disse selskapene gjerne har booking-samarbeid med andre flyselskaper.

NHO Luftfart argumenterte med at flyselskaper som legger opp til at passasjerene selv sørger for forbindelsesbilletter, blir skadelidende.

Andre passasjerer som også slipper å betale avgiften, er spedbarn og reisende til Svalbard.

Derfor bryter det ikke med EØS-reglene

ESA skriver at de vurderte unntaket fra flypassasjeravgiften før klagen ble mottatt, og ga i mai 2016 norske myndigheter beskjed om at ESA ikke fant noe statsstøtte involvert. Etter å ha vurdert klagen står ESA ved denne konklusjonen.

De påpeker at unntaket kan påvirke flyselskaper ulikt ut fra hvilken forretningsmodell de bruker. Men unntaket er et resultat av en innretning som trengs for at dette avgiftssystemet skal kunne fungere og være effektivt.

I henhold til EØS-reglene utgjør dette ikke ulovlig statsstøtte, slår de fast.