Flymat er best på bakken

En britisk ekspert har funnet ut hvorfor maten ikke smaker like godt i lufta som på bakken.

Er du en av dem som ikke kan fordra maten om bord på fly? Du lurer kanskje på hvorfor ikke maten smaker like godt i luften som på bakken? Vel, det er ikke sikkert det er flyselskapenes skyld at maten ikke blir like god på flere tusen meters høyde.

Lav luftfuktighet og lavt lufttrykk gjør at denne maten ikke smaker like mye i lufta som på land. Vis mer


I følge en matekspert CNN har intervjuet, har ikke flyselskapene skyld i at maten ikke smaker like godt i lufta. Eksperten har kommet frem til at det heller ikke er maten det er noe i veien med - men deg!

Smaksløkene dine forandrer seg oppe i luften på grunn av det lave lufttrykket og den lave luftfuktigheten. Det betyr at maten og drikken smaker mindre enn den ville ha gjort på bakken.

- De fleste flyselskaper prøvesmaker vin om bord på flyet. Spesielt rødvin kan smake ganske annerledes i lufta enn på bakken, sier ekspert Peter Jones fra Surry Univeristy til CNN.

>> Her er en oversikt over hva flyselskapene serverer av mat og drikke.

Satser mer på mat

Noen flyselskaper i USA har nå valgt å spytte inn noen ekstra ressurser for å bedre flymaten sin. I følge avisen USA Today er det flyselskapene American, United, Northwest og Delta som har oppgradert mattilbudet i det siste.

Dessverre er det ikke alle som får glede av denne satsningen på flymat. I første omgang gjelder oppgraderingen bare for passasjerer på business- og førsteklasse.

Om denne oppgraderingen gjør maten bedre, er vanskelig å si. For det er lite de kan gjøre med smaksløkene til passasjerene sine.

Les mer om flymat:

Vis mer


På kafé i luften

Vi har sjekket hvor mye det koster å spise og drikke på flyet. Oktober 2006.

Vis mer


På nett med flymat

Skal du ut å reise og lurer på hva du kan forvente deg av flymaten? Sjekk nettstedet AirlineMeals.net – her er anmeldelser av mat fra mer enn 100 flyselskaper verden over. August 2002

Vis mer


Mat etter klasse

SAS Braathens har fra november delt sin servering på utenlandsruter etter klasse. Lignende systemer finnes hos de største europeiske selskapene. November 2004