Flyklager: Trege fly og tapt bagasje er verstinger

Flypassasjerer klager mest på forsinkede fly, kansellerte fly og tapt bagasje.

Reklamasjonsnemnda for rutefly har gjort opp status for sin første sesong i drift. Av 29 klager er 13 behandlet, seks overført til behandling i 2003, og noen har blitt gjort opp i minnelighet før behandling.

Skroll ned for mer.


Nemnda kan slå fast at vi klager aller mest på forsinkelser, kanselleringer og tapt bagasje. Av de sakene nemnda har behandlet, har klagerne fått medhold i tre av dem, mens syv ikke fikk medhold. Tre saker ble avvist av nemnda.

Slik klager du

De som kan klage er ruteflypassasjerer hos Braathens, SAS og Widerøe, som har betalt billettene sin selv. (Fra 2004 kan også passasjerer hos Norwegian klage via nemnda.) Det er også mulig å klage på tjenester knyttet til salg av flybilletter hos disse selskapene fra reisebyråer som er medlemmer i Norsk ReiselivsForum (NRF).

1. Du må først ta opp saken med flyselskapet, skriftlig. Flyselskapene har gjerne et eget reklamasjonskontor som behandler slike henvendelser.

2. Klag så fort som mulig. Flyselskapene har egne tidsfrister når det gjelder for eksempel skadet eller forsinket bagasje. Hos SAS skal f.eks. erstatningskrav på skadet bagasje gjøres omgående, og senest sju dager etter mottakelse. Ved forsinkelse skal klagen presenteres flyselskapet innen 21 dager etter at du har mottatt bagasjen. Hovedregelen er: Klag så fort som mulig. Da slipper du å krangle med flyselskapet om ikke overholdte tidsfrister, det er lettere å få opplart saker, og det er lettere å bli trodd.

3. Dersom flyselskapet avslår dine krav om erstatning, skal du i brevs form opplyses om dette. Flyselskapet plikter å samtidig opplyse deg om videre klagemuligheter, som er Reklamasjonsnemnda for rutefly.

4. Reklamasjonsnemnda utgir en egen brosjyre om klagebehandling, som skal være tilgengelig hos flyselskapene.

5. En videre klage til Reklamasjonsnemnda må skje skriftlig, og senest innen fire uker etter at du har mottatt endelig avslag fra flyselskapet.

6. Bevis: Du bør legge fram best mulig dokumentasjon på dine påstander. Ved klage på for eksempel ødelagt bagasje, vil det være en god ide å ta bilde av bagasjen. All saksbehandling bygger på skriftlig dokumentasjon.

7. Nemnda gjør vedtak på bakgrunn av den skriftlige dokumentasjon som foreligger. Flyselskapet og klager vil informeres om vedtaket.

8. Vedtaket er rådgivende. Flyselskapet har gjennom nemnda forpliktet seg til å følge vedtaket så lenge det ikke har en prinsipiell side. Så langt har alle selskapen fulgt nemndas anbefalinger.

Hit sender du klagene:

Klagenemnda for rutefly
c/o Norsk Reiselivsforum
Postboks 2924 Solli
0230 Oslo

  • Mer om flyklagenemnda og hva du kan klage på.
  • Verktøy for reiselyst


    Restplasslisten er stedet for deg som er ute etter billige reiser. Her finner du charterselskapenes restplasser på ett sted. Reiseguiden gir deg tips og råd til ting å se, godt å spise og steder å besøke – eller ikke besøke. Rådene kommer fra de som kjenner stedene best, nemlig turistene selv. Valutakalkulatoren gjør de vanskelige regnestykkene for deg.