<B>RIBBET:</B> Skal det være en ubehagelig tur til Stavanger? Noen mener at dårlig komfort kan oppveies med lave priser.
RIBBET: Skal det være en ubehagelig tur til Stavanger? Noen mener at dårlig komfort kan oppveies med lave priser.Vis mer

Flykabin rensket for komfort

Gjør du hva som helst for å spare penger? Da kan kanskje dette bli måten du flyr på snart.

Hvis det er noe Ryanairs suksess har lært oss, så er det at flypassasjerer er villig til å forsake mye for å spare penger. Det er nok derfor ikke tilfeldig at Ryanair-sjef Michael O'Leary for ikke så lenge siden antydet at flyselskapet kunne tenke seg å noen rader med ståplasser i flykabinen, hvis det ikke var for de strenge sikkerhetsbestemmelsene som flytrafikken er underlagt.

Det britiske designbyrået Design Q griper fatt i folks prisbevissthet på en litt annen måte, og en som sannsynligvis vil være lovlig.

Og så fester du blikket

Det første de gjør er å kaste komforten ut av vinduet. Setene i flykabinen ser stive og harde ut, og byr så å si ikke på støtte for annet enn ryggen.

Det andre, og kanskje mest radikale grepet, er å plassere passasjerene på omtrent samme måte som mange kjenner fra tog og t-bane: Sittende mot hverandre. Å stirre i ansiktet til en fremmed medpassasjer går kanskje fint i ti minutter, men klarer du halvannen time til Tyskland?

En rad i midten deler flyet i to, slik at flyet totalt får fire seterader.

- Å plassere passasjerer mot hverandre er ikke en ideell situasjon, men denne løsningen vil føre til økt omsetning for flyselskapet, og flere billigbilletter for passasjerene. Hvis målet er å gjøre begge parter fornøyd, er dette en attraktiv løsning, sier direktør i Design Q, Howard Guy, til News.com.au.

RIBBET: Skal det være en ubehagelig tur til Stavanger? Noen mener at dårlig komfort kan oppveies med lave priser. Vis mer



Ikke for langtur

Pussig nok har Design Q valgt å plassere en stor flatskjerm i enden av flykabinen, slik at passasjerene, som altså sitter sidelengs, vil forlate flyet med stiv og skjev nakke hvis filmen viser seg å være severdig.

Den originale kabinløsningen er naturlig nok ikke ment for lange flyvninger, og Howard Guy ser for seg en maksimal flytid på snaue halvannen time.

- Vi har først og fremst laget dette designet for kortere reiser, alt fra 30 minutter til 80 minutter. Setene er ikke laget for å sitte lenge i, så komforten vil bli redusert for lengre reiser, sier Guy til News.com.au.

Hva skjer med matvogna?

Design Q antar at vektreduksjonen per sete alene burde føre til en kostnadsreduksjon per sete på 30 prosent, mens kapasiteten øker med femti prosent. Setene spretter automatisk opp idet passasjeren reiser seg (akkurat som kino-seter), og romsligheten mellom setene vil, fortsatt ifølge Design Q, kutte tiden det tar å boarde og å forlate flyet med mellom ti og 15 prosent.

Foreløpig har ingen flyselskaper som har meldt sin interesse for konseptet. Det er også et åpent spørsmål om flysikkerheten kompromitteres når passasjerene sitter sidelengs, uten noen form for sidebeskyttelse.

I og med at innsiden på flyet deles i midten av seteraden, vil det dessuten ikke være mulig å kjøre matvogner gjennom kabinen.

Ville du vært villig til å fly som dette hvis det betød vesentlig lavere billettpris? Si din mening i forumet under!