Både SAS og Norwegian er opptatt av at de nye flyene skal skjerme miljøet. Her ser du SAS' A320 og Norwegians 737-800. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke/SAS/Norwegian
Både SAS og Norwegian er opptatt av at de nye flyene skal skjerme miljøet. Her ser du SAS' A320 og Norwegians 737-800. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke/SAS/NorwegianVis mer

Flyflåten til Norwegian snart 4,9 år

Sjansen for å fly nye fly øker stadig, men de eldste flyene er 17,8 år.

Hittil i år har Norwegian faset inn 8 nye Boeing 737-800, mens fem til vil bli levert fra Boeing-fabrikken i Seattle senere i år, ifølge en pressemelding fra Norwegian.

Samtidig vil eldre fly av typen 737-300 fases ut. Etter sommeren vil snittalderen på Norwegian-flåten ha gått fra 5,7 år til 4,9 år.

Det betyr at sjansene for å sitte på et nytt Norwegian-fly øker stadig, selv om flyselskapet per dato har 13 fly som er 17,8 år.

  • Se de nye Norwegian-flyene bli til
  • Så gammelt er SAS' eldste fly

    SAS' har totalt 219 fly, men her er snittalderen 13,42 år, ifølge SAS' egne tall.

    De eldste flyene til SAS er av typen McDonnell Douglas MD-80/90, som er 22,3 år gammel. Flyselskapet har 27 av denne typen og 10 av Boeing 737, som er nest eldst med en snittalder på 19,1 år.

    – MD-flyene har baser i Sverige og Danmark. Disse forsvinner til fordel for B737 i Sverige og Airbus i Danmark. Kastrup er jo en stor Airbus base for SAS allerede, opplyser Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS, til DinSide.

    SAS' aller største fly er Airbus 340-300, som flyselskapet har syv av. Disse er 10,6 år, og brukes blant annet til direkteruten mellom København og Shanghai. De skal også benyttes til direkteruten fra København til San Francisco, som starter fra 8. april til neste år.

    SAS' flyflåte
    FlytypeAntallAlder
    Airbus A330/3405 egne, 6 leaset9,6 år
    Airbus A321/A320/A3194 egne, 10 leaset8,2 år
    Boeing 737 Classic10 leaset18,8 år
    Boeing 737 NG23 egne, 45 leaset10,9 år
    Boeing 7179 leaset11,6 år
    Douglas M D-80-series27 egne, 11 leaset22,3 år
    Douglas M D-90-series5 leaset22,3 år
    deHavilland Q-series34 egne, 10 leaset14,3 år
    Bombardier CRJ900 NG12 egne2,8
    TOTALT21913,42 år
    Kilde: SAS
    Norwegians flyflåte
    FlytypeAntallAlder
    Boeing 7371317,8 år
    Boeing 737 Next Gen522,6 år
    TOTALT655,7 år
    Kilde: airfleets.net

    Se flyoversikten her:



    – Viktig å vite hvilke flytyper som sammenlignes

    I fjor faset Norwegian inn 16 fabrikknye fly.

    Lavpris-flyselskapet har aldri lagt skjul på at de skifter ut flyflåten med tanke på mindre drivstoff, flere flyseter og økt produksjon. I 2. kvartal i år sparte selskapet 38 millioner kroner som følge av mer drivstoffeffektive fly i flåten, ifølge pressemeldingen.

    Når man snakker om drivstoffbesparelser og prosentvis reduksjon på Co2-utslipp på nye flytyper, så er det viktig å vite hva man sammenligner med, ifølge SAS' informasjonssjef.

    – Den eldste flytypen som opererer i Norge i dag er Boeing 737-300. Norwegian er alene om å operere denne, og forteller i sine presentasjoner at reduksjonen på neste generasjons flytyper i forhold til B737-300 er helt oppe i 30 prosent, påpeker Johansen.

    – Det er klart at ny teknologi og nye motorer på eldre fly bidrar til utslippsreduksjon, men fabrikknye fly, slik Norwegian får levert på løpende bånd, er en soleklar miljøvinner, sier Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.

    Les også: Norwegian størst på utland

    SAS-flåten ny i løpet av neste år

    SAS holder også på å fornye flyflåten sin.

    – SAS er inne i en utskiftningsfase nå for de kommende fem-seks år, hvor hele 55 fly skal skiftes ut til fordel for nyere fly. Denne utskiftningen skjer nå løpende, forteller Johansen i SAS.

    – På hvilke flyruter er man «garantert» de nyeste flyene?

    – Nå når fly skiftes ut løpende så opplever man nye fly over det hele, men Boeing flyene i Norge (700 og 800) er generelt de nyeste, mens det aller nyeste 737-flyet nå gikk fra Boeing-fabrikken til Sverige for eksempel. CRJ-900, som mange nordmenn opplever å fly med til og fra København fra flere norske flyplasser utenom OSL, er jo svært moderne såkalte regional jetfly, cirka to år gamle, sier Johansen.

    Innen utgangen av neste år vil SAS ha en flyflåte som bare består av såkalte Next Generation-fly.

    – Disse NG-modellene av B737 hadde SAS 77 prosent av ved årsskiftet, som er en høyere andel enn Norwegian, men de eldste B737-classic-utgavene fra Braathens-tiden flyr ut av SAS flåten til neste år (B737 400 og 500), forteller han.

    Skifter ut flymotorene

    Under NHO Luftfarts miljøkonferanse i november i fjor, presenterte SAS' miljødirektør flyselskapets miljøstrategi frem mot 2015. SAS har som mål å redusere sine totale utslipp med 20 prosent.

    Lars Andersen fortalte blant annet at SAS bygger om sine gamle fly, hvor de eksempelvis bytter ut gamle flymotorer til nye, moderne motorer.

    – Dette minsker gapet mellom gamle og nye fly, uttalte miljødirektøren.

    Alderen på flymotoren er mest vesentlig, ikke alderen på flyet, ifølge informasjonssjefen i SAS.

    – Flyenes teknologi utvikles jo i generasjoner, og ikke fra et år til et annet, som for eksempel en bilmodell kan gjøre. Dette er vesentlig når man bedømmer flyflåter i et miljøperspektiv. Helt sentralt blir da selvsagt alderen på flyenes motorer i forhold til drivstoffeffektivitet og miljøbesparelser, noe som er mer avgjørende enn alderen på selve flyet som motorene henger på. Her har SAS gjort store miljøinvesteringer med moderniseringer på de eldste modellene, slik at vi har kunnet nyte godt av lavt drivstofforbruk parallelt med lave finanskostnader på flyene. Det har gitt en vinn-vinn situasjon med tanke på miljø og økonomi, forklarer Johansen.

    I løpet av sommeren skal også SAS få nye seter til sine kortdistansefly. De nye setene fra Recaro skal ha bedre komfort og gi større beinplass for passasjerene. Setene er i tillegg mindre enn før.

    Kjos avslører: Dette angrer Norwegian på

    Flere nye fly i sikte

    Men det er ventet nye fly hos SAS også. I fjor ble det kjent at SAS skal kjøpe 30 Airbus A320neo-fly, med forkjøpsrett om kjøp av ytterligere 11 fly. Det første flyet vil bli levert i første halvdel av 2016, og det siste i 2019 og ordren er på cirka 18 milliarder svenske kroner.

    Norwegian venter også en del nye fly. 1. kvartal neste år venter de sin aller første 787-8 Dreamliner. Flyselskapet har totalt sikret leveranse av åtte Boeing 787-8 Dreamliner langdistansefly, og den foreløpige planen er at disse skal fly direkteruter til New York og Bangkok.

    Flyselskapet har også inngått en avtale med Boeing om kjøp av ytterligere 15 fly av typen 737-800, som vil bli levert i perioden 2015 til 2018.

    I slutten av januar overrasket Norwegian mange da de kunngjorde at de hadde kjøpt 222 fly til 127 milliarder kroner. I perioden 2016 og 2017 venter de blant annet 22 Boeing 737-800, 100 Boeing MAX8 og 100 Airbus A320neo.

    Slik er Norwegians nye fly: Sjekk ut flytypene Boeing MAX8 og Airbus A320neo