Får tiden til å fly, men er det trygt? Foto: Thaiair
Får tiden til å fly, men er det trygt? Foto: ThaiairVis mer

Flyenes underholdningssystemer utgjør risiko

Slår alarm om faren for kortslutninger og branntilløp.

Personlige underholdningssystemer til hvert sete slår an hos flypassasjerene. Det er jo nesten gøy å fly lange strekninger når du vet at du kan slå ihjel tiden med å se filmer, tv-programmer eller høre på musikk.

Men, nå stilles det spørsmålstegn ved om ikke underholdningssystemene svekker flysikkerheten. I en omfattende artikkel i USA Today går det frem at det er rapportert en rekke tilfeller der elektronikken til underholdningssystemene overopphetes, kortslutter og skaper potensielt farlige situasjoner.

I løpet av de siste ti årene er det rapportert nesten 400 tilfeller der underholdningssystemene har skapt problemer, vanligvis på grunn av sterk varmeutvikling og røyklukt i kabinen. Det kommer frem etter at USA Today har undersøkt statistikk fra amerikanske Federal Aviation Administration (FAA). 400 tilfeller virker kanskje ikke som all verden på ti år, men i de verste tilfellene har røyk fra systemene tvunget piloter til å nødlande.

USA Today har også gått gjennom innrapporterte tilfeller til NASAs frivillige Aviation Safety Reporting System. Der fant de blant annet at på en flyvning med et Boeing 757-fly i mai 2008, utviklet det seg så mye røyk i kabinen at oksygenmaskene måtte frem. Kapteinen foretok en nødlanding som han selv synes var vrien, da han måtte ha på seg maske og cockpiten var full av røyk. Etter landingen fant brannvesenet ledninger som hadde smeltet sammen til en klump.

Stadig vanligere med underholdningssystemer

Flyprodusenter installerer underholdningssystemer på sine fly i økende grad, da dette etterhvert er blitt en norm for flyselskapene, også på økonomiklasse. For eksempel har SAS slike på flyene som trafikkerer langdistanserutene fra København, og Continental Airlines har slike på sine direktefly mellom Oslo og New York.

Flyprodusenten Airbus ble kontaktet av USA Today angående statistikken som viser tilfellene der underholdningssystemet har oppført seg unormalt. Airbus mente statistikken var interessant, og kan vise hvilke utfordringer slike underholdningssystemer gir.

"Selv om produsentene prøver å designe og lage feilfrie systemer, viser det seg i praksis at de ikke alltid lykkes med dette. Det som derfor er viktig, er at systemene klarer å oppdage og varsle om abnormaliteter, og hindre at de forverres," uttalte Airbus i et skriftlig svar til USA Today.

Førte til flystyrt

Kanadiske myndigheter har uttrykt bekymring over at ikke tilstrekkelige sikkerhetsforbedringer ved underholdningssystemene har blitt gjort. For 11 år siden krasjet et Swissairfly utenfor Nova Scotia etter det som trolig var kortslutninger i det elektriske systemet. Resultatet var at den typen system som Swissair hadde installert ble forbudt av FAA.

- Vi kan være på vei mot et déjà vu her, sa Mary Schiavo, en tidligere sjefsinspektør ved U.S. Department of Transportation, ifølge USA Today.

Liten risiko for brann

- Det har overrasket meg at vi ikke har hørt noe om dette før, sier Lars Hjerpseth, seksjonsleder i Nemko, Norges Elektriske Matriellkontroll.

- Jeg tenker på dette når jeg flyr, at det er dårlige muligheter for luftkjøling for disse systemene som er innebygde i setene. Men jeg har selv ikke opplevd overopphetede skjermer eller kontroller.

Hjerpseth mener imidlertid det er liten fare for at kortslutninger og overoppheting skal føre til brann.

- Det kan godt skje kortslutninger som gjør at isolasjonen rundt ledningene smelter, men det skal mye til for at dette utvikler seg til en brann. Uten at Nemko vi har testet slike underholdningssystemer ombord på fly, sier internasjonale sikkerhetsstandarder generelt at det skal mer enn 100 watt til for at det skal kunne antenne materiale normalt brukt i slike elektroniske apparater.

- Det kan imidlertid ikke utelukkes at branner likevel kan oppstå, siden skjermer og kabler kanskje ikke er sikkerhetstestet for innfelling i flyseter. Skikkelig testing ville eventuelt kunne avdekket brannfare ved simulering av kortslutninger i elektronikken samt brennbarhetsprøver på materialer i og rundt apparatet, sier Hjerpseth.