Flybilletter på nett: Dette må du passe på

Forbrukerombudet har satt sammen en liste med råd for deg som bestiller flyreiser på nett. Her er DinSides lett reviderte utgave.

1: Betingelsene

Flyselskapets transportvilkår bestemmer hvilke rettigheter passasjerene har. Du bør derfor lese gjennom avtalevilkårene før du bestiller. Her finner du informasjon for eksempel om tidspunkt for oppmøte på flyplassen, innsjekking, ruteendringer, selskapets ansvarsfraskrivelser og hvordan du evt. kan avbestille.

2: Endring av navn på billett

Om du ikke vil eller kan reise, kan du få bruk for å overføre billetten til andre. Men da må du kunne endre navnet på den som skal reise. Ikke alle flyselskap tilbyr dette, selv om forbrukerombudet mener dette er en rett alle flypassasjerer bør ha.

3: Avbestilling

Det er ingen lover som gir deg rett til avbestilling av flyreiser. Det enkelte flyselskap kan i visse tilfeller gi deg rett til å avbestille. I hvilke tilfeller du kan benytte denne retten, skal komme fram av avtalevilkårene. Ved nettbestilling skal denne informasjonen være tilgjengelig før du trykker "bekreft" for bestilling.

Uansett selskap har du rett på refusjon av skatter og avgifter dersom du av en eller annen grunn ikke benytter kjøpt billett.

4: Forsikring

Nettbestilling

Har du opplevd problemer med nettbestilling av flybilletter? (Avsluttet)
Nei, det har gått fint(76%) 424
Ja, det har skjedd(20%) 111
Bestiller ikke flybilletter på nett(4%) 22
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Flere selskaper tilbyr avbestillingsforsikring. Ikke kjøp den før du har undersøkt om du har slik forsikring i kredittkortet du benytter til betaling, eller i reiseforsikringen din.

5: Automatiske valg

Flere selskaper har i sine bestillingsprosedyrer lagt inn en rekke automatiske valg for tilleggstjenester. For eksempel vil de fleste gjerne selge avbestillingsforsikring sammen med billetten. Vær oppmerksom på dette, og velg bort produkter du ikke vil kjøpe i tilknytning til billetten.

Forbrukerombudet arbeider med å få fjernet slike automatiske forhåndsavkrysninger.

>> Dusteforsikringer på flybilletter

6: Regler for bagasje

Flere selskaper har innført nye regler for bagasje i år, for eksempel hva gjelder antall kolli, og eventuelt med prising per innsjekket kolli. Vær oppmerksom på bagasjebetingelsene før bestilling, les transportvilkårene.

>> Lavprisfly: Så billig at det blir dyrt

>> Maks 15 kg bagasje med Ryanair

>> Billigere reiser, dyrere bagasje

Foto: Constantin Kammerer Vis mer


7: Beregn god tid

Skal du bytte fly underveis er det viktig å beregne nok tid for transfer. Innenlands bør du minst ha en time, utenlands bør du ha minst ett par timer. Flyselskapet bør kunne gi deg mer nøyaktig informasjon før bestilling.

8: Huskeliste ved betaling

Se over bestillingen en ekstra gang før du betaler, og dobbeltsjekk at destinasjon, navn, antall billetter, tidspunkt og pris er korrekt. Betal med kredittkort om du vil ha ekstra muligheter til å klage (fremfor debetkort knyttet opp til bankkontoen din.)

9: Sjekk ordrebekreftelsen

Etter bestilling skal du motta en kvittering eller ordrebekreftelse på epost. Sjekk igjen at du har fått det du mener du har bestilt. Oppdager du feil bør du umiddelbart ta kontakt med flyselskapet for å få rettet opp feilen.

Forbrukerombudet mener alle flyselskap bør tilby 24-timers adgang til feilretting etter bestilling.

10: Klagemuligheter

Er du av en eller annen grunn misfornøyd med tjenesten du har fått, kan du klage. Først klager du skriftlig til flyselskapet. Ta vare på kopier av all korrespondanse. Får du ikke gjennomslag, kan du gå videre til Reklamasjonsnemnda for rutefly om reisen gikk med SAS Braathens, Widerøe eller Norwegian. Har du vært på pakkereise, kan du klage til Reklamasjonsnemnda for pakkereiser. Begge finner du på adressen postboks 2924 Solli, 0230 Oslo. For klager på andre flyselskap som har brudd rettigheter du har i følge EU-regler (nektet ombordstigning, kansellering, forsinkelse), kan Luftfartstilsynet kontaktes på følgende adresse: Postboks 243, 8001 Bodø.

Klagefrist er fire uker etter hendelsen du klager på.

Les mer om EU-forordningen her.

Her kan du lese forbrukerombudets huskeliste.