Tenker du på transportkostnader, reisetid og reisetidsbruk når du kjøper flybilletter? Foto: Colourbox
Tenker du på transportkostnader, reisetid og reisetidsbruk når du kjøper flybilletter? Foto: ColourboxVis mer

Flybilletter: Ikke gå i lavprisfella

Det er ikke sikkert lavprisbillettene lønner seg. Se hvorfor.

Hvorfor betale mer enn du trenger for flyreisen?

Slik tenker vel de fleste av oss vanlig dødelige lønnsmottakere. Og det virker jo ulogisk å ikke velge flybillettene som er aller billigst når du skal bestille turen til London, Nice, Barcelona eller hvor det måtte være.

Men det er ikke alltid det faktisk lønner seg å være så prisfiksert under prosessen med å bestille flybilletter. Det finnes en del punkter du må ta med i beregningen for å finne ut om de rimeligste flybillettene du finner faktisk er det beste valget for deg.

Tilleggskostnadene

Det er helt opplagt at du må sjekke hva som er sluttsummen på billettene du tror er billigere før du bestemmer deg. De fleste flyvante vet at du gjerne må legge til både den ene og den andre avgiften før totalsummen dukker opp. Bagasjeavgift og kortavgift er bare to av dem. DinSide gjorde nylig en test som viste at billigbilletten ble 512 prosent dyrere når alle ekstraavgifter var tatt med.

Reisetid

"Tid er penger" er det mange som sier, og det er faktisk noe i det. Sparer du 500 kroner på å velge flybilletten til Nice med mellomlanding i Paris? Da bør du likevel tenke på om du synes det er verdt det å bruke hele dagen på å komme deg ned til Middelhavsbyen, fremfor å bruke tre timer med direktefly. Er det god bruk av fridagen? Dessuten - kommer du til å måtte vente et par timer på Charles de Gaulle på neste fly? Da er sannsynligheten stor for at du vil kjøpe noe å drikke og spise, og neppe så godt som du ville gjort vel fremme på destinasjonen. Disse pengene kan du trekke fra de 500 kronene du sparer på melkerutebilletten, og så blir kanskje ikke dette alternativet så fristende, likevel.

Les også: Triks for å få en billig ferie

Reisetidspunkt

Det er ikke bare tiden du bruker på reisen du må ta med i beregningen. Du bør også se an reisetidspunkt. Går flyet i otta, slik at du kommer til å måtte ta en rådyr taxi ut til flyplassen fordi det ikke finnes andre muligheter? Det samme gjelder sen landing. Har flytoget sluttet å gå når flyet ditt lander? 800 kroner spart på ugunstige flytider blir fort spist opp av dyr transport til og fra flyplassen.

Til og fra flyplassen

Og når vi snakker om dette med å komme seg til og fra flyplassen, så har det litt å si, også. For eksempel - reiser du fra osloområdet, kan du komme deg til London fra både Gardermoen, Torp og Rygge. Har du utgangspunkt i Oslo sentrum blir alternativene som følger: Bussbilletten til Torp koster 300 kr for en tur/retur-billett, og tar ganske lang tid. Flytoget har en stiv pris på 340 kroner, mens SAS Flybussen tar 240 kroner. Kan du ta NSB lokaltog, slipper du unna med 102 kroner hver vei, og det tar ikke så veldig mange flere minutter. Rygge-ekspressen koster 210 kroner tur/retur.

Og avhengig av hvilket flyselskap du velger, så havner du på Heathrow, Stansted eller Gatwick. Billigst transport inn til byen får du med undergrunnen fra Heathrow. Det koster bare 4,50 pund, litt over 40 kroner, én vei. Fra Gatwick kan du enten ta Gatwick Express, (rundt 260 kroner for tur/returbillett) eller et lokaltog til rundt 100 kroner hver vei.

En ekstra hotellnatt

Du har funnet flere billettalternativer til Barcelona, og heller mot å velge de billigste billettene, selv om du da reiser hjem igjen mandag formiddag i stedet for søndag kveld. Men er det verdt det? Du kommer ikke til å få noe ut av mandagen i Barcelona, uansett, for du må reise rett etter frokost. Og den billige billetten gjør at du må ha ytterligere en hotellnatt i byen. Det koster kanskje mer enn differansen på de to hjemreisealternativene. Er en søndag kveld i Barcelona virkelig verdt denne prisen?

Konklusjon:

Å bestille flybilletter har nærmest blitt en impulshandling etter at lavprisselskapene har snudd flybransjen på hodet og gjort billetter oppnåelige for oss alle. Men det er ikke lurt å bare fokuserer på flybillettenes pris når du skal bestemme deg. Du bør se reisen som en helhet, og ta med transport til og fra flyplassen, reisetidsbruk, overnatting og reisetidspunkt i vurderingen. Det krever litt mer arbeid, særlig dette med å finne ut av mulighetene for transport til og fra flyplassen.

Men så slipper du skrekkscenariet der du sto opp i otta og måtte ta taxi til flyplassen for å rekke flyet, kastet bort to timer på Charles de Gaulle mens du brukte 20 euro på lunsj, og ikke var framme i Nice før åtte timer etter at du reiste hjemmefra. Når du ankommer hotellet trøtt og sliten og med halve dagen gått, synes du kanskje det hadde vært verdt det å betale 500 kroner mer for billettene.

Denne saken ble første gang publisert i mars 2010.