- Flybillettene må bli dyrere

På det internasjonale klimamøtet 24. september, sa Jens Stoltenberg at flybillettene må bli dyrere. Det har han dessverre helt rett i.

Jeg er den første til å innrømme det. Jeg er et miljøsvin.

Jeg har ikke bil, jeg spiser lite rødt kjøtt, og jeg skrur av lys og bruker sparepærer.

Men jeg flyr. Og flyr. Og flyr.

Hittil i år har jeg reist på én langtur (tur/retur Mexico), og seks kortere turer (til Europa). Innen året er omme slenger jeg på to slike turer til.

Som reisejournalist sier det seg selv at det blir en del flyreiser i løpet av året. Men mange av flyreisene jeg foretar, er i forbindelse med ferier.

Varsler dyrere flybilletter

Illustrasjon: Per Ervland Vis mer

Dyrere flybilletter

Bør flybillettene bli dyrere, slik at flytrafikken reduseres? (Avsluttet)
Jeg er lei av hele klimadebatten(45%)
Ja, det er det eneste som vil fungere(29%)
Nei, co2-utslippene får kuttes andre steder(25%)
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


På klimamøtet i New York 24. september, uttalte Jens Stoltenberg at det ikke er de fattige landene som skal ta kostnadene i kampen for å bremse klimaendringene. Det må i-landene gjøre. Han uttalte også at flybillettene er nødt til å bli dyrere for å bremse den eksplosive veksten i sterkt forurensende flytrafikk.

Jeg liker det ikke, men Jens har rett.

Jeg har overhodet ikke lyst til å droppe turene til London. Og så lenge jeg får tak i billetter ned i tusenlappen, da drar jeg til London, selv om jeg for isbjørnens skyld burde holdt meg hjemme. Jeg har glimtvis vært så idealistisk at jeg har betalt klimabillett for noen av flyturene mine, men når det ikke koster mer enn 130 kroner å bote på turen til London, da kjøper jeg meg bare god samvittighet fordi den er på billigsalg.

Hadde londonbilletten derimot kostet over 2.000 kroner, da hadde jeg nok tenkt meg nøyere om før jeg bestilte min tredje tur i år.

Først meg selv

Jeg håper jeg ikke fornærmer noen, men jeg har ingen tro på at andre tenker annerledes, kanskje bortsett fra noen få (de som er ekstremt idealistiske og miljøbevisste, eller de som ikke har muligheten til å reise utenlands, uansett). Vi står oss selv nærmest, og det vi bryr oss mest om, er vår egen lommebok. For å sette det litt på spissen. Forbruket vårt styres av hvor mange penger vi har å rutte med.

Jeg har hørt rykter om at flyprodusentene nå jobber hardt for å lage mer miljøvennlige fly. Dette er gode nyheter for oss reiseglade. Da kan vi fly med god samvittighet. Eller?

Jeg tror ikke det. Problemet er nemlig at flere og flere av oss flyr mer og mer. Klart det hadde vært bedre for miljøet dersom hvert fly forurenset mindre, men så lenge prisene på flybilletter holder seg lave, kommer vi bare til å fly mer og mer, og flyselskapene kommer til å åpne flere og flere ruter. Da går vinninga opp i spinninga.

Hvis flybillettene blir kraftig dyrere, da vil nok vi i DinSide Reise skrive mer om alt det spennende du kan gjøre i Norge og våre nærmeste naboland. Det er søren ikke noe dårlig alternativ å bytte ut sydenturen til Kreta med en herregårdsferie i Sverige, eller sykkeltur langs Helgelandskysten.

Enn så lenge vil vi fortsette å fortelle deg om de flotte destinasjonene du kan besøke andre steder i verden, om de billige flybillettene, og hvilke charterreiser som koster under 2.000 kroner. Det er det dere lesere vil ha.

Hårda bud

Jeg kan bare forestille meg med hvilke protester Stoltenbergs forslag om dyrere flybilletter kommer til å møte fra flyselskapene, bedriftene og folk flest. Særlig fra folk flest.

Vi har blitt så godt vant med billige flybilletter, at vi nærmest tror det er en menneskerett å fly på ferie til London, til Praha, til Costa del Sol og til Kreta.

Det er på tide å få beina på jorda.